Si geen vonk?

Home Forums Techniek Problemen oplossen Si geen vonk?

This topic contains 9 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Spotkip 4 years, 6 months geleden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
  • #790238

    Spotkip
    Topic starter
    Berichten: 99

    Hallo allemaal,

    Ben al een tijdje aan het knutselen aan mijn Si. Was vandaag begonnen met een goed lopende brommer. Alleen geen verlichting. Bleek een gebroken kabel te zijn. Na alles weer in elkaar te hebben gezet, wilde ik een stukje rijden aangezien ik ook mijn trekveerstjes heb vervangen.

    Nu komt het: brommer start, verlichting werkt. Ik ga 10 meter rijden, en nu heb ik geen vonk meer.

    Cp’s zijn recent vervangen. Ook afgesteld. Condensator is ook net nieuw.
    Kan het zijn dat mijn bobine stuk is? Is er een ander probleem? Ik ben een beetje ten einde raad.

    Alvast bedankt!

    #790243

    Luuk66
    Bijdrager
    Berichten: 69

    Ik zou beginnen met bougie vervangen. Heb al paar keer gehad dat de bougie het plots begeeft. Test het liefst meerdere bougies als het niet meteen werkt, heb al een keer 2 keer achter elkaar een kapotte erin geschroefd. Bobines gaan overigens zelden stuk (als het om een originele gaat) Je kan checken of er uberhaupt nog een vonk uit je blok komt door de bougiedop eraf te halen en de kabel dicht bij je blok te houden terwijl je hem aanrent, zou een vonk moeten overslaan. Zo niet dan moet je naar de bobine of ontsteking gaan kijken.

    • Deze reactie is gewijzigd 4 years, 6 months geleden door Luuk66.
    #790245

    Spotkip
    Topic starter
    Berichten: 99

    Ik had vandaag idd een aantal bougies geprobeerd. Zonder resultaat. De laagspanningskant helemaal doorgemeten, en dat werkt ook.

    Het probleem zit dus zeer waarschijnlijk in of na de bobine. Dus ik ga morgen maar een nieuwe bobine + bougiekabel + bougie kijken. Om daar alles ook op orde te hebben.

    Ik zal tussendoor wel even updates geven!

    #790246

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Als hij eerst vonkte en daar na niet meer, dan is er meestal een draadje doorgesleten achter het vliegwiel.
    Aan de bobine zit een dun aluminium draadje controleer of dat nog heel is. Verder gaan ze niet vaak stuk.

    (Ik weet even niet welke emocoin er bij dit bericht past dus ik doe het even zonder)  😉

    • Deze reactie is gewijzigd 4 years, 6 months geleden door zevenenergie.
    #790250

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Het wil ook nog wel eens gebeuren dat het boutje van de contactpunten een beetje los zit waardoor ze dicht blijven staan. Vooral als je ze net hebt vervangen.

    #790279

    Spotkip
    Topic starter
    Berichten: 99

    Ik heb vandaag dus de nieuwe bobine geïnstalleerd, geen succes.

    nieuwe ontstekingsspoel besteld. Morgen alvast het blokje uit elkaar halen. Misschien dat ik wat ga vinden. Ga alles nog maar een keer nakijken, verwacht overmorgen mijn bestelling binnen. Dus maar even afwachten nog..

    #790315

    Spotkip
    Topic starter
    Berichten: 99

    Nu heb ik dus sinds vandaag weer een vonk na het monteren van een nieuwe ontstekingspoel.
    Maar, start nog niet. Ga dit weekend nog even kijken naar de afstelling. Maar dit zou gewoon goed moeten zijn. Zijn er andere factoren die mee kunnen spelen met een niet startend blokje. Ookal heb je vonk, compressie en mengsel?

    #790318

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Vonk, compressie, mengsel dan heb je ze wel gehad.
    Je hebt nu een vonk dus die kan je afstrepen.

    Compressie; Sluit je decompressie goed af? Lekkende koppakking?
    Mengsel; welke carburateur heb je? En welke maat spoeier? Nergens valse lucht?

    #790331

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3786

    Kleine toevoeging aan bovenstaand, een vonk betekent niet per se dat je blok ook op het goede moment vonkt. Misschien kan je eens een foto maken van hoe het nu aangesloten zit? Wellicht dat wij nog iets zien.

    #790406

    Spotkip
    Topic starter
    Berichten: 99

    Vandaag is de aap uit de mouw!
    Mn spiebaan op mn krukas/vliegwiel is niet meer goed. Heb hem vandaag weer lopend gehad voor een minuut ofzo,
    Nieuw blokje komt er aan!

    Bedankt voor de hulp en tips!

    Mag op slot!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.