Opwarmen

Home Forums Techniek Mechanisch Opwarmen

This topic contains 22 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by mean-machine 3 months, 1 week geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Gebruiker

Miemsie
    Topic starter

Hallo allemaal,

Ik rijd al meer dan drie jaar brommer en toch heb ik een newbievraag voor jullie. Als ik in de winter weg wil rijden, dan is mijn Vespa Si (45 km/u) niet vooruit te branden. De eerste paar minuten heeft hij zelf moeite om 30 km/u te halen met vol gas. Tot nu toe heb ik gewoon steeds vol gas gegeven en na één tot twee minuutjes trekt de brommer wel op.

Nu hoorde ik vandaag dat wat ik doe, heel erg slecht is voor mijn motorblok. Ik zou de brommer eerst stationair moeten laten warmdraaien, werd mij verteld. Op internet zijn de meningen hier erg over verdeeld: de één zegt dat stationair warmdraaien juist heel slecht is en de ander zegt dat het een must is. Sommigen zeggen dat je gewoon rustig moet wegrijden, maar het lijkt me niet handig als ik 20 km/u ga rijden waar de auto’s 50 km/u rijden. Vol gas werd in elk geval niet als optie genoemd.

Mijn vraag aan jullie is dus: wat is nou wel de juiste manier en vooral ook waarom? Ik wil graag zo lang mogelijk op mijn Vespa blijven rijden.

Groetjes,

Miko

1

SuperSi
    Bijdrager

Ik start mijn brommer en geef gewoon gas.
    In onze brommers is de olie vermengt met de benzine en dus meteen beschikbaar.
    In 4-takt blokken zoals bijvoorbeeld autos word de olie in je carter dunner door de warmte waardoor het beter spat en beter smeert.
    Dit is echter mijn theorie, andere mensen zullen vast een ander idee hebben.

1

Joor
    Donateur

Als je altijd volgas weg rijdt met een koude motor is de kans groter dat je je koppakking sloopt

Miemsie
    Topic starter