Opwarmen

Home Forums Techniek Mechanisch Opwarmen

This topic contains 22 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by mean-machine 3 months, 1 week geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Gebruiker

Miemsie
    Topic starter

Hallo allemaal,

Ik rijd al meer dan drie jaar brommer en toch heb ik een newbievraag voor jullie. Als ik in de winter weg wil rijden, dan is mijn Vespa Si (45 km/u) niet vooruit te branden. De eerste paar minuten heeft hij zelf moeite om 30 km/u te halen met vol gas. Tot nu toe heb ik gewoon steeds vol gas gegeven en na één tot twee minuutjes trekt de brommer wel op.

Nu hoorde ik vandaag dat wat ik doe, heel erg slecht is voor mijn motorblok. Ik zou de brommer eerst stationair moeten laten warmdraaien, werd mij verteld. Op internet zijn de meningen hier erg over verdeeld: de één zegt dat stationair warmdraaien juist heel slecht is en de ander zegt dat het een must is. Sommigen zeggen dat je gewoon rustig moet wegrijden, maar het lijkt me niet handig als ik 20 km/u ga rijden waar de auto’s 50 km/u rijden. Vol gas werd in elk geval niet als optie genoemd.

Mijn vraag aan jullie is dus: wat is nou wel de juiste manier en vooral ook waarom? Ik wil graag zo lang mogelijk op mijn Vespa blijven rijden.

Groetjes,

Miko

1

SuperSi
    Bijdrager

Ik start mijn brommer en geef gewoon gas.
    In onze brommers is de olie vermengt met de benzine en dus meteen beschikbaar.
    In 4-takt blokken zoals bijvoorbeeld autos word de olie in je carter dunner door de warmte waardoor het beter spat en beter smeert.
    Dit is echter mijn theorie, andere mensen zullen vast een ander idee hebben.

1

Joor
    Donateur

Als je altijd volgas weg rijdt met een koude motor is de kans groter dat je je koppakking sloopt

Miemsie
    Topic starter

Heel erg bedankt voor jullie hulp! Goed om wat opwarmen betreft ook even het verschil tussen 2- en 4-takt te weten. Ik ga namelijk binnenkort ook motorrijden en mijn motorscooter is wel een 4-takt. Mijn motorscooter zal ik dan dus wel moeten laten opwarmen, toch? Is het dan beter om hem stationair op te laten warmen of om gewoon rustig aan weg te rijden?

Als ik met mijn Vespa Si gewoon het eerste stuk even door de 30-zone rijd en dan rustig aan doe, dan heb ik toch het beste van beide werelden: opwarmen én rijden? Of kan ik echt gewoon door blijven gassen, zoals ik dat al drie jaar doe? (De afslag naar de 50-weg is meteen naast de deur.) 😐

SuperSi
    Bijdrager

Motorscooter is geen motorrijden. Maar dat daar gelaten.
    Gewoon rustig aan wegrijden zoals je (hopelijk) ook met een auto zou doen

Miemsie
    Topic starter

Top, dan rijd ik voortaan rustig weg. 🙂

Op die opmerking over motorscooters, hoewel off topic, ga ik toch even reageren. Motorscooters hebben een slechte reputatie vanwege het publiek dat erop zit, maar niet alleen criminelen en snotjochies rijden op een motorscooter.

Tot en met 2019 werden er volgens het CBR 367 motorrijbewijzen met code 78 afgegeven. Motorrijders kiezen natuurlijk niet vrijwillig voor zo’n automaatbeperking, dus je hebt dan veelal te maken met mensen met een rijbeperking, zoals ik. Voor veel van die mensen is een motorscooter het dichtste wat zij bij motorrijden in de buurt gaan krijgen, want niet iedereen heeft het geld voor een Honda NC750 of een GoldWing.

Ik zou zelf ook liever een “echte” bike rijden, maar voorlopig kan dat niet omdat ik geen +/- €10.000,- te besteden heb en omdat ik van het CBR niet mag schakelen.

Ooit zal ik nog wel eens een NC750 kopen, maar voor nu ben ik toch heel blij dat ik op een motorscooter wél mag “motorrijden”. 😎

1

zevenenergie
    Forum Goeroe

Ik denk dat niemand zal denken dat je een dealer bent die aan het sparen is voor een echte motor met bijbehorend rijbewijs. Wanneer je op een motorscooter rijd.

Als je nu een motor scooter met 2 voorwielen reed. Ja dan zouden we allemaal je telefoonnummer willen hebben 😉

Ik vind het allemaal behoorlijk ingewikkeld geworden.
    Toen ik mijn motorrijbewijs haalde hoefde je geen les te nemen. Je haalde een proefrijbewijs op het politie bureau en je mocht 3 maanden oefenen op de weg (binnen een bepaalt gebied). Het examen koste 90 gulden. Ik reed af op een opgevoerde 500cc tweetakt motor met 85 pk.
    Met de opmerking dat het wel wat rustiger moest met optrekken,   kreeg ik mijn vel begeerde roze papiertje.
    En van af toen wat het WOT WOT WOT (wide open trottel)

Dus misschien heb ik het wel voor iedereen bedorven, dat weet ik niet. Maar ik snap soms niet dat iedereen zich steeds maar weer verder conformeert aan de steeds pietluttiger wordende regels.

Ik denk ook niet dat het een goed zaak is dat je je zorgen zou moeten maken, over wat anderen denken over het feit dat dat je op een motorscooter rijd.
    Er zit echt iets  tussen je oren, want niemand hier, heeft er iets negatiefs over gezegd.

Ik ben van mening dat je gewoon moet doen wat je leuk vind. Als het mensen niet bevalt dan hoor je het wel. En als het mag van de wet, wat kan het jou dan schelen. We zijn immers niet op waardering uit. Toch?

En ik vind een motor scooter ook een motor. :thumb
    Al valt me wel op dat motorrijders en motorscooterrijders niet naar elkaar zwaaien. Vreemd eigenlijk.

Ik zou bijna mijn motor inruilen voor een motorscooter want van dat zwaaien wordt ik soms ook een beetje appelig.

• Deze reactie is gewijzigd 3 months, 2 weeks geleden door zevenenergie.
    1

Semmad
    Bijdrager

Toen ik mijn motorrijbewijs haalde hoefde je geen les te nemen. Je haalde een proefrijbewijs op het politie bureau en je mocht 3 maanden oefenen op de weg (binnen een bepaalt gebied). Het examen koste 90 gulden. Ik reed af op een opgevoerde 500cc tweetakt motor met 85 pk. Met de opmerking dat het wel wat rustiger moest met optrekken, kreeg ik mijn vel begeerde roze papiertje.

Zo, jij bent ook de jongste niet dan!
    Dat is ook uit mijn tijd, ik kon daar net niet meer aan meedoen.
    L plaatje achterop

Ik heb ook een motorscooter(uit 1957)

nieuwe buddy

Gr. Wim.

• Deze reactie is gewijzigd 3 months, 2 weeks geleden door Semmad.
    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    1

mean-machine
    Bijdrager

Dat wordt een leuk klusje om op te knappen. Is een Lambretta?
    Hieronder vorig jaar mijn Vespa GLX145 uit 1964. Heb ik in verleden gerestaureerd.
    Veel roestig/ doorgeroest plaatwerk. Geheel nieuwe bodem onder gezet
    Inmiddels heb ik ‘m verkocht. Grote broer van de Ciao.
    IMG-20190505-WA0000

1

Semmad
    Bijdrager

Zo’n Vespa scooter is leuk ja.

Nee, het is een Nederlandse scooter.
    Een Bitri 200 uit 1957 van de Nederlandse Scooterfabriek Dokkum Fr.

Verder laat ik m oud, zoals die is.
    Techniek is 100% gerestaureerd.
    Sachs 200 zit er onder met dynostart en 4-bak voet.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Miemsie
    Topic starter

Zevenenergie, mijn bericht is wellicht wat feller overgekomen dan het was bedoeld. Sorry daarvoor allemaal! Op dit forum is inderdaad niks negatiefs gezegd over motorscooters, maar op de rest van het internet wel. “Motorscooterrijders zijn geen motorrijders.” is wel een uitspraak die vaak gebruikt wordt bij negativiteit ten opzichte van motorscooters. Verder heb je helemaal gelijk: ik rijd wat ik wil rijden en zolang ik plezier beleef aan een motorscooter, is het prima. Waardering van anderen is voor mij niet relevant, maar ik vind het wel belangrijk om te benoemen dat motorscooters een superoplossing zijn voor veel mensen die niet geschakeld mogen rijden. Alleen deze laatste zin was eigenlijk voldoende geweest. Die volledige post van mij, die erg buthurt overkomt, was dus niet echt nodig geweest. 😳

Alle regels lopen inderdaad totaal uit de hand. Ik zal je het verhaal vertellen over het behalen van mijn autorijbewijs. Toen ik mijn autorijbewijs wilde halen, moest ik eerst van het CBR naar een psychiater die me zou keuren. Die psychiater stelde dat mijn diagnose uit het verleden zelfs onjuist was en dat er dus absoluut niks met mij aan de hand was. Het CBR gooide dat advies meteen in de prullenbak en liet mijn op rijtest komen, waarbij ik vervolgens afgekeurd werd. Waarom moet ik naar een psychiater gaan en daar €200,- voor betalen als het CBR er toch niet naar luistert? Laat me dan meteen op rijtest komen. Maar goed: bij de tweede rijtest werd ik wederom afgekeurd. Ik kon gewoon goed schakelen, dat vond mijn rijinstructeur ook, maar toch bleef het CBR mij afkeuren. Het CBR verzocht mij vanaf de eerste keer al om automaat te gaan rijden. Eerst gaf ik daar niet aan toe, maar na de tweede rijtest besefte ik dat het CBR en ik het niet eens zouden gaan worden en dat ik dus toch geen goedkeuring zou gaan krijgen, die ik wel nodig had. Bij de derde keer ging ik naar de rijtest met een automaat en werd ik gewoon goedgekeurd. Een tijdje daarna haalde ik mijn autorijbewijs met code 78 bij de eerste examenpoging.

Als je dacht dat ik nu van die regeltjes af was, dan heb je het mis! Ik moet namelijk voor mijn motorrijbewijs precies hetzelfde circus doorlopen. 🙄

Natuurlijk dragen die regeltjes bij aan de verkeersveiligheid, maar men kan er ook in doorslaan. Jij hebt dus veel makkelijker je motorrijbewijs kunnen krijgen en bij jou is er toch ook niets misgegaan? En met jou zijn nog vele anderen. Wat mij betreft mogen de regeltjes wel wat losser: niet alleen op het gebied van rijbewijzen, maar ook op veel andere gebieden. Die rijtest in het geheel slaat eigenlijk nergens op, want als ik écht niet rijgeschikt zou zijn, dan zou ik mijn examens ook niet halen en krijg ik dus toch geen rijbewijs.

Semmad, die scooter ziet er gaaf uit man! 🙂

Mean-machine, die van jou ook! Die Vespa van jou was echt net nieuw. Die restauratie is goed gelukt dus! 😎

• Deze reactie is gewijzigd 3 months, 2 weeks geleden door Miemsie.
    1

zevenenergie
    Forum Goeroe

Gaaf ding:thumb

Ik was er nog net op tijd mee. En motor rijden kon ik al, want ik had op mijn 16e al 3 motoren die ik bij het grofvuil gevonden had. Een jawa en 2 suzuki,s 500cc tweetakt.
    Dit model maar dan in wat mindere staat.
    Screenshot_2021-01-31 TWEETAKT
    Ik reed af op deze:
    Screenshot_2021-01-31 Kawasaki H1-500 Mach III - Smit brothers Texel
    Precies dit model maar dan groen metalic
    en met expansie uitlaten, 40mm carbs en bewerkte cilinders.
    Ik had er 2 jaar voor gespaard en kocht hem voor 1300,- florijnen.

Een vreselijke motor om rustig op te rijden, want het vermogen knalde er verraderlijk hard in. Ook niet ongevaarlijk: Het frame was zo slap als een vadoek. (speedwobbel). Mijn bescherm engelen hadden het er druk mee.
    Maar spectaculair…..het geluid…. dat kan allen deze kawa produceren.

Ik had in die tijd geen fototoestel, deze foto,s heb ik van het internet.

Miemsie
    Topic starter

Motoren bij het grofvuil vinden, dat is nog eens een andere tijd! 😆

Die motoren zien er wel vet uit! Om heel eerlijk te zijn, vind ik bijna elke motor mooi. Alleen van matte lak ben ik geen fan. 🙂

1

mean-machine
    Bijdrager

@miemsie
    Naar de psychiater voor een auto met versnelling??
    Dan moet hiervoor wel een reden zijn, lijkt me.
    Nog nooit iets van doen gehad met zo’n ‘zielen-knijper’.
    Ik rijd ‘alles’ met versnelling. Nooit een shrink hoeven spreken.
    Op de (versnellings-)motor na 1 les examen gedaan en sindsdien kon ’t gas erop!

Dat de overheid/ CBR kritisch is, en mss nog niet eens kritisch genoeg, dat kan je wel zien bij het programma ‘Slechtste chauffeur van NL’. Wat een stel ‘mongolen’…………………

Het is trouwens steeds minder erg om automatisch te (moeten) rijden. Meer en meer voertuigen rijden ‘auto’. Sinds kort, rijd ik zo’n dikke elektrische bak, die is ook automatisch. Toch lijkt zo’n automatische elek-auto ingewikkelder dan een gewone versnellings-auto. Je moet allerlei ‘knoppen’ bedienen/ instellen die je in een gewone auto niet hebt. In sommige opzichten lijkt ’t wel een PC op wielen!
    Mss moet ik nog wat meer km’s maken om eraan te wennen…………..???

Miemsie
    Topic starter

@mean-machine Er was inderdaad wel een legitieme aanleiding voor, maar die vertel ik hier liever niet openbaar, waar zij ook vindbaar is voor Google. Als je echt graag wilt weten wat de aanleiding voor mijn verplicht psychiaterbezoek was, mag je me een persoonlijk bericht sturen.

Het is ook goed dat de overheid kritisch bekijkt wie wel medisch in staat is om een rijbewijs te bezitten en wie niet. Daar klaag ik ook niet over. Hetgeen waar ik wel over klaag, is dat het advies van de psychiater genegeerd werd, terwijl ik voor dat bezoek €200,- betaald had.

Ik vind De slechtste chauffeur van Nederland wel leuk om te kijken, maar eigenlijk is het best zorgelijk dat die lui gewoon kunnen rondrijden in een auto. Het is heel krom dat ik als nette rijder zo veel extra stappen heb moeten nemen om mijn rijbewijs te krijgen, terwijl zij er een potje van maken.

Wat betreft auto’s is een automaatrijbewijs inderdaad niet meer zo’n beperking, omdat de meeste nieuwe auto’s allemaal automaten zijn, maar bij motoren is dit nog wel een grote beperking. Tenzij je veel geld hebt, is je keuze uit automaatmotoren erg beperkt.

Ik heb zelf geen ervaring met elektrische auto’s, dus van al die knopjes weet ik niets af. Ik kan me wel voorstellen dat die knopjes voor bepaalde mensen een afleiding kunnen zijn, zoals de schakelhandeling dat ook is.

• Deze reactie is gewijzigd 3 months, 1 week geleden door Miemsie.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.