Opwarmen

Home Forums Techniek Mechanisch Opwarmen

This topic contains 22 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by mean-machine 3 months, 1 week geleden.

8 berichten aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
  • Gebruiker
  • 1

SuperSi
    Bijdrager

Balen dat het zo is gelopen voor je.
    Mijn excuses als ik je naar aanleiding van mijn vorige “motorscooter is geen motorrijden” post misschien beledigd/gekwetst heb.

Er zijn best een hoop behoorlijke motorscooters tegenwoordig. En hopelijk voor jou worden de motoren met Dct’s etc ook snel wat goedkoper.

Miemsie
    Topic starter

@supersi Dat is niet erg hoor. Je post was zeker niet kwaad bedoeld, no hard feelings. ๐Ÿ™‚

Ik hoop inderdaad ook dat de motoren met DCT’s snel goedkoper worden. Ik heb nu een Yamaha XC125 uit 2005 gekocht. Dit was natuurlijk niet de motor die in eerste instantie bij mij in beeld kwam als ik aan motorrijden dacht, maar ik ben er toch wel ontzettend blij mee. ๐Ÿ˜Ž

1

mean-machine
    Bijdrager

Met een motor heb je (veel) meer vermogen op het achterwiel.
    Ik snap best dat je teleurgesteld bent om een scooter te (moeten) rijden.
    Een Africa-twin met DCT is prachtig, maar heeft ook aanmerkelijke kosten.
    Toch hebben niet alle scooters erg weinig pk’s. Bijv Burgmann 650 is al bijna 60pk.

Zelf ben ik vooral motorrijder, mijn Ciao is leuk voor erbij.
    Nee, groeten naar scooterrijders (nog erger is 3-wieler) dat doe je niet!
    De gedachte bij veel motorrijders is, dat scooters toch iets is van andere categorie.
    Een maat had eerst een motor, daarna motor-scooter. Het is nooit wat geworden.
    In de Eiffel reed ik ‘m helemaal zoek. Op de Autobahn vond ie ’t boven 140 welletjes.
    Teleurgesteld heeft ie ‘m al snel weer weggedaan. Nu heeft ie weer 125pk.
    Gelukkig! Kunnen we eindelijk weer ‘normaal’ rijden.

Miemsie
    Topic starter

Naar een Burgman 400 heb ik wel gekeken, maar die was te groot om thuis te kunnen stallen. In de buurt waar ik woon, is goede stalling toch wel van belang -je snapt wel hoe ik dat bedoel-. De Burgman viel daarom voor nu af. Het doel voor mij was vooral om er woon-werk mee te rijden en daarvoor is die Yamaha gewoon perfect. Als ik ooit eens een aanzienlijk bedrag te besteden hebben, zou het kunnen dat ik nog op zoek ga naar een “echte” motor, maar de komende jaren zit ik prima op die Cygnus. Die Africa-twin ziet er wel supergaaf uit, maar die prijs is een stuk minder inderdaad gaaf. ๐Ÿ˜›

Online lees ik dat het grote nadeel van motorscooters is dat je aan het motorrijden minder plezier beleeft. Je hoeft niet te schakelen en je kunt door de bouw van die scooters niet echt lekker bochten pakken. Een deel van de fun van het motorrijden zit hem in het bezig zijn met het rijden van je motor. Op een motorscooter ben je daar een stuk minder mee bezig, waardoor je ritjes al gauw “saai” worden. Er werd aan de andere kant wel genoemd dat motorscooters zeer geschikt zijn voor woon-werk, omdat ze minder moeite hebben met lage snelheden dan “echte” motoren. Ik heb zelf geen ervaring met dit verschil, maar dit is wat ik tegenkwam toen ik mij een tijdje terug op motorscooters ging oriรซnteren.

Ik rijd nu nog op mijn Vespa Si. Daar rijd ik heerlijk op, maar met 45 km/u duren sommige ritjes toch erg lang. Maar ook als ik mijn motorrijbewijs binnen heb, ben ik niet van plan om mijn Si ooit weg te doen. Qua rijplezier kan voor mij niks tegen de Si op tot nu toe! ๐Ÿ˜€

• Deze reactie is gewijzigd 3 months, 1 week geleden door Miemsie.
    1

zevenenergie
    Forum Goeroe

Een Si rijd inderdaad heeel erg lekker.

1

mean-machine
    Bijdrager

Je meldt, dat je hebt gekeken voor een Burgmann 400. Dat lijkt me dan juist niet een goede keus. Spaar dan desnoods nog effe door! Als het dan toch een scooter moet gaan worden dan ga voor de 650. Kan je iig nog een klein beetje normaal mee op de snelweg. Ja, de 400 kan ook 150, maar dan moet je het blokje continu ‘uitwringen’. (plat op het stuur, wind mee, berg af en zon in de rug)

Een scooter is idd vooral een prima woon-werk-machine.
    Je zit beter beschut, stapt makkelijker op en onder het zadel is een bak waar de helm in past. Een Burgmann neemt zeker veel plek in, en past vaak ook moeilijk in een gewoon schuurtje. Maar denk je dat ‘een beetje motor’ dan veel kleiner is? Mss dat een 500-tje nog beter te manoeuvreren zal zijn. Maar de grotere motor-broers nemen zeker zoveel plek in als een Burgmann.
    Ooit heb ik een schuur achter het huis gebouwd. Gelijk er rekening mee gehouden dat er een extra brede toegangsdeur in moest komen. Mijn 1100cc motor kan makkelijk naar binnen.

Miemsie
    Topic starter

@mean-machine In een normale situatie is de 650 inderdaad een veel betere keuze dan de 400, maar omdat ik op mijn eigen motor moet lessen, moet mijn motorscooter aan de examenvoertuigeisen van A1, A2 of A voldoen. Rijscholen in Limburg hebben geen automaatmotoren als lesvoertuigen, dus vandaar. De Burgman 650 is te zwaar voor A2 en te licht voor A, dus helaas kan ik nu nog niks met een 650. Die examenvoertuigeisen zijn best irritant en beperkend eigenlijk. ๐Ÿ™

Ik denk niet dat de meeste motoren kleiner zijn hoor. Als ik op mezelf ga wonen, houd ik er wel rekening mee dat ik een grotere motor kan stallen in de toekomst, maar dat is voor over een paar jaartjes. Mijn doel voor nu was: een “grotere Vespa Si” waarmee ik woon-werk kan rijden en op de provinciale wegen mag rijden. De Cygnus kan die taak prima volbrengen. Toch zou ik wel later nog eens een “echte” motor willen: iets waarop je een beetje leuk kan toeren en lange afstanden op kan afleggen. ๐Ÿ˜‰

1

mean-machine
    Bijdrager

Ik begrijp dat je nu nog even moet roeien met de riemen die je hebt.
    Mettertijd wordt de keuze voor jou dan wrs wel groter. Effe nog volhouden!

8 berichten aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.