Olympia krukas

Home Forums Mening & ervaring Krukassen Olympia krukas

Dit onderwerp bevat 13 reacties, heeft 9 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Martino 2 weken, 1 dag geleden.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Gebruiker

Miesmaster
    Topic starter

Heb jij ervaring met een Olympia krukas post dan hier je mening.

November Rain
    Bijdrager

Heb hem nu pas.. mijn brommer rijdt er wel goed mee eigenlijk:) (speedengine 42mm alu ninja usine)

Gerarduz
    Donateur

Ik ben inmiddels in bezit van een nieuwe Olympia krukas pen 10 , in ori verpakking nog!

1- Is het een op het oog een snel getimede kruk, of vergis ik mij deze met een Alfaere- of origineel krukas te vergelijken?

2- Heeft iemand meer ervaring met de Olypia krukas en timingen en degelijkheid? En de toepassing van deze Olypia kruk…

Bedankt voor de reacties!;)

SirJohn
    Bijdrager

Ja ik rijd er al 2.5 jaar mee. En naar mijn mening is het een kopie van de originele dr krukas.Wel net zo sterk als een gewone krukas. Dat wil zeggen dat deze race krukas vele malen betrouwbaarder is dan een race krukas van top racing.Alleen de timing is wat minder als je hem icm een se gebruikt ( omdat de inlaat vele malen langer is )

mijn setup was toen:

olympia krukas
    standaard max geveilde en met boosterpoortjes bewerkte carter
    dr evo cilinder onbewerkt
    13/13 met 68 sproeier

top: richting de 80
    optrekken was niet te vergelijken met enige andere cilinder en ik heb er al meerdere gehad

80cc polini “gewone” dr’s 43mm polini 42mm polini

ik hoop dat je hier wat aan hebt

Martino
    Bijdrager

Er zijn 2 verschillende Olympia krukassen. De brom en race getimede wel te verstaan. Het verschil is natuurlijk aan de inlaattiming te zien, maar ook hebben ze beiden een ander drijfstang. Ik zal hier mijn ervaring delen met de bromversie van Olympia. Deze heeft dus een standaard ogende drijfstang welke eventueel aan de buitenzijde is gepolijst. Hierop is een soort “B” logootje te zien. Wat verder opvalt is dat de inlaat van de krukaswang is gepolijst zoals je mag verwachten bij een racekrukas. :con Toch staat deze krukas evenlang open als een Piaggio bromkruk.

Ik heb deze krukas in een Polini SE gehad en was zeer tevreden over de prestaties. Inlaatje sluit erg netjes af waar dat in een SE met verschillende krukassen nog wel eens wat minder is. Het Blokje liep daarom ook erg mooi zuiver en voor een SE was deze zelfs erg mooi stationair af te stellen. Mooie zuivere slagen.

Nou had ik graag een louter positief verhaal over dit krukasje wilen schrijven, maar helaas is ook deze gebroken. Ik zie toch echt veel aftermarket krukassen breken. Ik weet nu van een Olympia racekrukas en nu dus mijn eigen Olympia bromkrukas dat ze zijn gebroken. Ik heb ongeveer 2000km plezier gehad, maar vind dit toch wel te weinig.

Foto van de gebroken Olympia bromkrukas.

ChrisNL
    Bijdrager

Dit lijkt me verdacht veel op een TR racekruk actie. die hebben het zelfde euvel. zijn Olympia en TR niet toevallig uit dezelfde fabriek?

speedbuxy
    Bijdrager

ChrisNL :
    zijn Olympia en TR niet toevallig uit dezelfde fabriek?

Dat denk ik niet want TR zie je echt bij bosjes sneuvelen tov deze olympia krukjes.

donpiaggio
    Bijdrager

Ik heb deze cilinder gekocht:

https://www.ebay.nl/itm/Piaggio-SI-BRAVO-ciao-BOXER-CILINDRO-gruppo-termico-CYLINDER-MM-41-sp10-OLYMPIA/283645955640?hash=item420a9dce38:g:1d4AAOSwh4tdqCyn

Is een olympia race krukas daarbij aan te raden ? of is er beter alternatief ?

Florian
    Moderator

Een originele piaggio krukas voldoet ook meer dan prima hoor

speedbuxy
    Bijdrager

Daar is een Olympia race krukas zeker wel geschikt voor. Mooie combo zelfs:thumb

donpiaggio
    Bijdrager

Mooi !  ik zat natuurlijk weer s mis met p10 p12 😛  dus dat word een andere krukas.. geeft niet dan doen we het gelijk goed..

deze uitlaat heb ik er bij (leek mij geschikt..)

https://www.ebay.nl/itm/Rennauspuff-PROMA-Mason-f%C3%BCr-PIAGGIO-Ciao-Bravo-SI-etc/264203983118?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Goed ingeschat ? -off topic- sry

speedbuxy
    Bijdrager

Prestaties van die uitlaat zijn niet echt geweldig (beetje hetzelfde als een citypower) Maar als je hem mooi vind dan is dat ook wat waard.

donpiaggio
    Bijdrager

Ok, de cilinder heeft een aansluiting van 27mm vandaar..

Martino
    Bijdrager

Dit topic is gestart om specifiek over de Olympia krukas te gaan. Andere vragen en uitwijkingen graag ergens anders onderbrengen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.