Montage driehoekslager

Home Forums Techniek Mechanisch Montage driehoekslager

This topic contains 4 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Semmad 10 hours, 11 minutes geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Gebruiker

mean-machine
    Topic starter

Onlangs heb ik bij mijn Ciao de achterklok aangepakt.

Wat me bij demontage al was opgevallen, dat is dat het driehoekslager vreemd zit/ zat gemonteerd. De lasmoeren op de plaat van de driehoek zitten bij mij aan de buitenzijde. Dat betekent dus dat tussen de driehoeksplaat en de rechter frame-plaat nu een ruimte zit met dikte van de opgelaste moer. Meestal wordt een las-moer of in ander geval een fels-moer/ zet-moer juist door de mechanische belasting het basismateriaal IN getrokken en niet er vanaf.

De montage bij mij lijkt dus verkeerd te zijn, omdat de lasmoer als het ware van de driehoeksplaat wordt losgetrokken. Dus ben ik gaan zoeken naar de juiste montage-wijze. Vreemd is nu dat als ik op internet ga zoeken dat ik de 2 lasmoeren zowel aan de binnenzijde als aan de buitenzijde op foto’s gelast zie zitten.
    Wie weet wat de juiste montagewijze is??

Martino
    Bijdrager

Ik heb zojuist meer dan 10 freewheel lagers hier bekeken en alleen zitten de moeren idd aan de binnenkant vast zodat je ze idd door je plaat heen vast naar je toe trekt. Ik ben ook nog niet anders tegen gekomen.

Overigens is er nauwelijks een las te zien en lijken de moeren Tig gelast of een soort puntlas te zijn. In ieder geval zie je geen lasrups welke in hoogte zal verschillen.

mean-machine
    Topic starter

Ik zal er bij mij nog eens goed naar kijken.
    Het lijkt er op dat dan bij mij het driehoekslager altijd verkeerd-om heeft gezeten.
    Constructief gezien is dit namelijk ‘fout’.

Tonni
    Moderator

Hij zit normaal idd altijd met de vlakke kant tegen de binnenzijde van de brug.

I came, I saw, and forgot what i was doing...

Semmad
    Bijdrager

Ja, je kan m toch omdraaien?

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.