Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Mixblok start moeilijk
This topic contains 8 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Wim V8 3 years, 1 month geleden.
-
Gebruiker
-
9 maart 2021 om 23:27 #808122
Hi forumleden,
Gezien de tijd die ik steek in de Ciao hobby bestaat de kans dat ik het aan het verleren ben.
Afgelopen week heb ik een Mixblok gereviseerd en voorzien van een 43DR inclusief de nodige aanpassingen. Denk aan: cilinderhemdbegrenzing schuren, inlaat vijlen en krukastiming iets vergroten.
Bij demontage bleek het krukasvlak iets aangevreten door roest (vochtvorming in het carter). De schade oogt zeer beperkt, helaas heb ik geen foto gemaakt.Aan de openingskant van de snorkrukas heb ik een paar mm gladgeschuurd en de inlaat 2 mm vergroot om een langere inlaattiming te creëeren. Dit heb ik reeds eerder gedaan bij een ander blok zonder verdere problemen.
Het feit is dat het blok perfect in elkaar zit, voorzien van een 12/10 bromfilter met sproeier 54. Dit komt aardig overeen met mijn andere blok.
Na heel veel tekst eindelijk aangekomen bij het probleem: de brommer startte na montage direct en liep rustig stationair. De volgende dag wilde de brommer echter alleen aanslaan bij een aardig tempo (lees: hard rennen). Stationair is verder in orde en ik kan geen ander probleem ontdekken dan bovengenoemd.
Ik kan me niet voorstellen dat ik de inlaattiming te groot heb gemaakt aangezien ik de aanpassing aan krukas en inlaat kleiner is dan enkel de inlaat maximaal uitvijlen. Zou een licht aangevreten krukasvlak dat de inlaat af moet sluiten voor deze problemen?
Mvg
Jeroen10 maart 2021 om 00:43 #808124Zo dat is dan idd alweer een tijdje terug, maar nou wordt mij jou probleem niet helemaal duidelijk. Je hebt problemen met het starten, maar na starten is er geen probleem meer? Heb je dit probleem ook wanneer je hem direct probeert te starten na uitzetten, dus met warme motor? Stond je benzinekraan open de gehele nacht? Probeer eens te starten wanneer je benzinekraan dicht is en er geen druk op je carburateur aanwezig is.
10 maart 2021 om 13:51 #808136Stationair lopen is geen enkel probleem na het starten, echter start de brommer pas bij hard rennen. Bij warme motor slaat het blok soms wel snel aan, soms ook niet. De benzinekraan staat netjes dicht als er niet gereden word. Zojuist even geprobeerd te starten met de benzinekraan dicht, dit heeft geen positief of negatief effect op het starten.
Mvg
Jeroen10 maart 2021 om 16:58 #808141Misschien wat hoger met de sproeier 58-60-62-64
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.10 maart 2021 om 19:21 #808145Misschien wat hoger met de sproeier 58-60-62-64 Gr. Wim.
Zelf heb ik eenzelfde blok met doorgetrokken poorten in het carter, deze heeft sproeier 54 en verzuipt daarmee. Bij het mixblok van bovenstaande post heb ik sproeier 58 ook geprobeerd, starten was onmogelijk.
Mvg
Jeroen10 maart 2021 om 21:28 #808150Als je de krukwang/inlaatvlak op lekken verdenkt moet je eens op de inlaat blazen.
Als de wang de inlaat afsluit mag je er geen lucht langs kunnen blazen.
Dus even carb er af, stuk slang op je spruitstuk, andere kant blazen en je weet t meteen.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.11 maart 2021 om 07:38 #808161Ik zou ook even beide keerringen nakijken , aangezien een mixblok er 2 heeft .
mvg
11 maart 2021 om 21:03 #808169Het probleem is opgelost!!
Zojuist een slang op de inlaat gezet, hier lijkt geen lucht te lekken. Bougie schoongemaakt, daarna startte de brommer makkelijk met sproeier 54. Zojuist hebben we sproeier 56 geplaatst en een paar kilometer rondgereden (uiteraard voor de avondklok). Deze sproeier lijkt gevoelsmatig iets aan de grote kant, zie hieronder een foto van de bougie.11 maart 2021 om 21:38 #808170Ik vind m al te wit worden, kijk het nog even aan anders.
Maar als jij zegt, “nu al aan de grote kant”, dan veranderd de kleur misschien nog.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is. -
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.