Ligt dit aan de koppeling?

Home Forums Techniek Problemen oplossen Ligt dit aan de koppeling?

This topic contains 10 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by SuperSi 4 years, 6 months geleden.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
  • #790342

    danieljoshua
    Topic starter
    Berichten: 12

    Hallo allemaal,

    Hier weer een vraag van Daniël, sinds twee weken een citta gekocht ( midlifecrisis 🙂 ) haha. kom wat rare dingen tegen. Als ik rijd is het net of de koppeling of iets anders tegen de beschermkap aantikt. Ik heb de v snaar goed gespannen, dus dat is het niet. En als ik zonder beschermkap rijd, dan hoor je ook niks.
    Ik heb geen idee waar het vandaan komt. Kan het de koppeling zijn. Ik zal wat foto’s van de koppeling erop zetten. Misschien ziet iemand of deze vervangen moet worden.
    koppeling 1koppeling 2koppeling 3koppeling

    #790346

    danieljoshua
    Topic starter
    Berichten: 12

    Kreeg net een tip dat misschien de veertjes die de schroeven van de beschermkap op zijn plek houden niet goed meer zijn, waardoor de kap hen en weer “klakt”.

    #790358

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Als ik naar je koppeling kijk dan zie ik dat je schoentjes tegen de schaal aan zitten. Loopt hij wel mooi vrij?
    Zo niet dan even de koppeling uit elkaar halen.

    #790367

    danieljoshua
    Topic starter
    Berichten: 12

    Hallo @zevenenergi , hij loopt wel vrij , heel soms hoor ik dat hij erlangs gaat. Ik heb er nul verstand van, probeer op dit forum kennis op te doen.  Is het erg als de schoentjes tegen de schaal aan lopen?
    Wat scheelt het als ik er een nieuw koppeling setje opzet?
    Is dat eenvoudig?

    #790368

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Je bent de e vergeten. 😕
    Je koppeling hoort vrij te lopen.
    Je hebt kans dat hij langzaam, optrekt als hij aanloopt.
    Ja Het is heel eenvoudig.

    #790369

    danieljoshua
    Topic starter
    Berichten: 12

    sorry sorry, ik zie het nu pas, dat ik de e ben vergeten!
    Staat er ergens op het forum een how to met foto’s , hoe je de koppeling kan verwisselen/vervangen?

    #790372

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    Staat er ergens op het forum een how to met foto’s , hoe je de koppeling kan verwisselen/vervangen

    De segmenten hebben nog genoeg voering, ik vermoed dat de trekveren hun sterkte hebben verloren. Vervang deze eens door middel van de how-to trekveertjes vervangen. Nadeel van de te slappe trekveren is dat deze te snel aangrijpen (te laag toerental) wat langzaam optrekken tot gevolg heeft.

    Check ook even de naaldlagerspeling, deze kan ook soms voor wat extra herrie zorgen.

    #790375

    danieljoshua
    Topic starter
    Berichten: 12

    @niek1992 Bedankt voor de tip , ik ga ermee aan de gang!

    #790386

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3786

    Ik zou gewoon heel de segmenten vervangen, heb je gelijk nieuwe trekveren en ook de veertjes die de balletjes naar buiten drukken+balletjes nieuw.

    Als je toch bezig ben regel dan gelijk een nieuwe koppelinggschaal, kost ongeveer een euro. Kromme schaal levert ook soms vage klachten op.

    #790472

    danieljoshua
    Topic starter
    Berichten: 12

    Ik ga inderdaad de hele koppeling gewoon vervangen.👍👍

    #790497

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    Lijkt mij echt overbodig.
    Even nieuwe koppelingsveertjes halen en inbouwen.
    scheelt een hoop geld

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.