Koppakking

Home Forums Algemeen Kroeg praatjes Koppakking

This topic contains 8 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Miemsie 1 month, 2 weeks geleden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker

Miemsie
    Topic starter

Hallo allemaal,

Afgelopen vrijdag heb ik iets bijzonders meegemaakt. De ochtend begon ermee dat mijn Vespa Si moeilijker startte dan normaal en tijdens het rijden bij elke bocht afsloeg. Op de rijbaan haalde hij een trieste topsnelheid van 35 km/u, die de bromfiets telkens met pijn en moeite wist te behalen. Ik voelde aan de onderkant van mijn blok en zoals ik al verwachtte, kwam er een hoop lucht uit. Logischerwijs dacht ik meteen aan een lekke koppakking. 💡

Eenmaal thuisgekomen, haalde ik de cilinderkop van het blokje af en tot mijn schrik bleek er helemaal geen koppakking tussen te zitten. Sterker nog: er zaten drie ringetjes tussen die nog alleen maar meer lucht uit het blokje lieten ontsnappen. 😯

Het vreemde was dat ik dus driekwart jaar zonder koppakking rondgereden had zonder problemen. Ja, de Si trok wat langzamer op en 45 km/u haalde hij niet altijd, maar dat had de Ciao die ik vijf jaar geleden had, net zo goed. Mijn Vespa heeft mij nooit eerder in de steek gelaten en ik moet zeggen dat dit een memorabele eerste keer is geworden.

Nadat mijn buurman wat vloeibare pakking op de cilinderkop gedaan had, reed de Si beter dan ooit tevoren. Hij boekt nu alle Mercedessen eruit met gemak! 😛

Groetjes,

Miko

1

SuperSi
    Bijdrager

Onze brommers worden van uit de fabriek geleverd zonder koppakking.
    Dus het kan heel goed dat jij ook geen koppakking had.
    Wat je dan bedoeld met die 3 ringetjes snap ik niet helemaal.

Onder je blok voel je altijd wel lucht waaien. Dat komt van de geforceerde luchtkoeling die om je cilinder word geblazen.

Miemsie
    Topic starter

Dat wist ik niet. Dan heb ik weer wat nieuws geleerd vandaag. Wat vreemd dat de vloeibare pakking het probleem wel opgelost heeft dan. 🙂

Er zaten drie ringetjes tussen de cilinderkop en de cilinder: één op elke schroef, waardoor er afstand was tussen de cilinder en de cilinderkop.

1

Wilk1985
    Moderator

Voor het mooie zou je de cilinder en kop moeten vlakken nu het los is geweest, door het uitzetten en inkrimpen raken kop en cilinder krom en gaat het niet meer perfect aansluiten ook niet met vloeibare pakking.

De 3 ringetje zaten onder de moeren waarmee kop vast zat, als die echt tussen de cilinder en cilinderkop hebben gezeten zou je brommer 100% nooit starten, dit is echt onmogelijk.

Miemsie
    Topic starter

@wilk1985 Dat is wel een goede tip. Nu werkt de Si in elk geval naar behoren, maar de volgende keer dat ik er problemen mee heb, zal ik de kop en de cilinder vlakken nadat ik uitgezocht heb hoe ik dat precies moet doen.

Het klopt dat er ook ringen onder de moeren zaten, maar ook tussen de kop en de cilinder in. Ik heb ze er zelf vanaf gehaald. Het verbaasde mij ook dat de brommer überhaupt iets deed op deze manier. Er zat wel enorm veel smurrie tussen de cilinder en de kop in, een combinatie van olieresten en troep van buitenaf. Wellicht heeft die troep het gat goed genoeg afgedicht tot ik de bromfiets voor de zoveelste keer gewassen heb.

• Deze reactie is gewijzigd 1 month, 2 weeks geleden door Miemsie.
    1

SuperSi
    Bijdrager

Vind het een heel apart verhaal dat er ringen tussen je kop en cilinder zaten.
    Maar ik geloof je wel als je ze er echt vaanf hebt gehaald.

Vloeibare pakking in de kop ben ik persoon geen fan van.
    Een nieuwe aluminium koppakking kost je maar een of twee euro.

Miemsie
    Topic starter

Mijn Vespa had wel altijd een 0-naar-45-tijd van ruim meer dan een halve minuut, wat een grote irritatie was voor de auto’s die achter mij reden. Ik heb dit altijd normaal gevonden, maar nu met de vloeibare pakking erop merk ik pas echt hoe traag mijn Vespa eerder eigenlijk was.

Dat een aluminium koppakking beter was geweest, ben ik helemaal met je eens. Helaas hadden lokale scooterzaken die niet op voorraad. Omdat ik erg afhankelijk ben van mijn bromfiets, heb ik dus voor de snelle oplossing gekozen.

1

mean-machine
    Bijdrager

Helaas hadden lokale scooterzaken die niet op voorraad.

Bijna altijd ga ik voor mijn onderdelen naar Aadje Brouwer bij de Doesburger Molen tussen Ede en Lunteren. Het lijkt altijd een flinke zooi rondom zijn winkeltje, maar hij weet wel waar het over gaat.

Nu ik aan het sleutelen ben en dat door corona noodzakelijk alles gesloten is, ben ik aangewezen op bromfiets- en scooterdealers. Maar man-man-man wat een stelletje prutsers zijn dat. Ze weten mss veel van die kut-scootertjes maar bij een Ciao zijn ze gelijk de weg helemaal kwijt. Nee, daar heb je niet veel aan. Beter maar gewoon zelf bestellen via internet.
    Ik hoop dat Aad zijn winkel-van-Sinkel snel weer open kan doen!

Edit: Effe copy-paste voor een apart topic!

• Deze reactie is gewijzigd 1 month, 2 weeks geleden door mean-machine.

Miemsie
    Topic starter

Maar man-man-man wat een stelletje prutsers zijn dat. Ze weten mss veel van die kut-scootertjes maar bij een Ciao zijn ze gelijk de weg helemaal kwijt.

Eigenlijk is dat heel vreemd, want in de basis is zo’n Ciao niet bepaald anders dan een scooter, maar je hebt wel gelijk. 😥

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.