‘Kleine Vario vragen’ topic

Home Forums Techniek Vario ‘Kleine Vario vragen’ topic

This topic contains 4,046 reacties, has 461 deelnemers, and was last updated by Harmen 5 months, 3 weeks geleden.

15 berichten aan het bekijken - 3,976 tot 3,990 (van in totaal 4,047)
  • Gebruiker
  • #794263

    Brian
    Bijdrager
    Berichten: 587

    Ik heb veel artikelen gelezen en vind overal verschillende antwoorden. Maar welke drukveer past nou het beste bij een 43mm cilinder. Als je dan vooral goed wil optrekken etc..

    #794267

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Dit ligt aan veel meer factoren en je kan ook niet elke cilinder met elkaar vergelijken. De drukveer is een onderdeel van je afstelling en ik zoek altijd naar een zo licht mogelijke drukveer waarbij je v-snaar niet slipt en je de hoogst mogelijke top en variatie hebt.

    #794798

    Brian
    Bijdrager
    Berichten: 587

    110265CA-3614-4B0C-8769-C2B0A09EDEC5Iemand die deze onlangs nog gekocht heeft met goede ervaring ? Of moet je hier echt niet aan beginnen.

    #795326

    mikef
    Bijdrager
    Berichten: 41

    Hoi,
    Mijn vario cardan lekt olie door het ontluchtingsgaatje. Dit gebeurt alleen wanneer de snelheid boven de 70km/u komt. Daaronder heb ik geen olieverlies. Waar kan dit aanliggen?
    Ik heb:

    • Pinasco cardanhuis
    • Malossi 1:9 vertanding
    • Axle oil 80w-90

    Achteras/varioas draait verder soepel.
    Alvast bedankt voor de feedback.
    14DB9CBC-B2D9-4786-BE82-79ED906F7B82

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 11 months geleden door mikef.
    #795329

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    Lijkt erop alsof het ontluchtingsgaatje niet correct werkt, waardoor de olie (door het ronddraaien van de vertanding) alsnog uit de klok geslingerd wordt. Het loopt er niet uit aan de onderkant?

    #795330

    mikef
    Bijdrager
    Berichten: 41

    Nee, lekt nergens anders. Als ik niet te hard rijdt (tot 70km/u) is er niks aan  de hand. Achterwel blijft droog.
    Hoewel het klokhuis (Pinasco) nieuw is lijkt het er inderdaad op dat het ontluchtingsgaatje niet correct werkt,
    Wat zou er mis kunnen zijn aan het ontluchtingsgaatje?

    #795331

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    Lekt het ergens anders, of zie je duidelijk oliesporen uit het ontluchtingsgaatje lopen zodra je na 70km/u tot stilstand bent gekomen? Je ziet idd op de velg aardig wat olie zitten maar dit kan van heel veel plekken vandaan komen. Zou bijvoorbeeld ook de keerring kunnen zijn van de as waar de koppeling op komt.

     

    Hoeveel olie heb je in de cardan gedaan?

    #795337

    mikef
    Bijdrager
    Berichten: 41

    Ik heb olie ingedaan tot aan de vulopening. Gestopt tot er een beetje olie eruit kwam
    Als het de kering zou zijn dan zou je denken dat er onder de 70km/u olie eruit zou komen.

    lijkt echt uit het ontluchtingsgaatje te komen. Zit een druppel olie onder het gaatje. Keringen en pakkingen zijn verder droog.

    300E5497-53A0-4711-A73D-E18C0E301BAA6F637C48-5BB5-4655-966F-269D58E48742D51DBB03-9180-463E-82E0-4870B8D17082

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 11 months geleden door mikef.
    #795339

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    Ik heb olie ingedaan tot aan de vulopening. Gestopt tot er een beetje olie eruit kwam.

    Terwijl de naaf gewoon in zijn normale positie staat? dus wanneer de vulopening & ontluchtingsnippel verticaal staan? Zoveel olie moet er namelijk in.

    #795342

    mikef
    Bijdrager
    Berichten: 41

    Ja, Het volgende heb ik gedaan. Nadat ik de klok heb geinstalleerd, heb ik de citta rechtgezet en met een spuitje steeds een beetje olie erin gespoten totdat er een beetje olie uitkwam.

    #795358

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    Het lijkt inderdaad uit het onluchtingsgat te komen. Een naaf spuwt eigenlijk alleen olie wanneer deze te vol zit of te dunne olie heeft. 80w/90 is in principe goede olie voor vertanding dus daar kan het niet aan liggen. Zo te zien heb je ook de vulnippel gebruikt want ik zie een afdruk van een schroevendraaier in de platkop staan.

    #795372

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Ik heb de Pinasco naaf nog niet in handen gehad, maar ik kan mij zo voorstellen dat er één van de twee afdekplaatjes van de naafdeksel mist. Hierdoor zal er al veel spattende olie tegen gehouden kunnen worden.

    Naafdeksel

    #795374

    mikef
    Bijdrager
    Berichten: 41

    Zit niets anders op om de naaf weer open te maken en te kijken of ik iets mis.
    Blijft vreemd dat er geen olie uit komt bij lagere snelheden. Ik heb nu een mooie foto van Martino die ik kan vergelijken met die van mij 😉

    #795376

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    Ik heb de Pinasco naaf nog niet in handen gehad, maar ik kan mij zo voorstellen dat er één van de twee afdekplaatjes van de naafdeksel mist. Hierdoor zal er al veel spattende olie tegen gehouden kunnen worden.

    Er zit toch altijd maar één afdekplaatje in de naafdeksel? Ik heb in m’n mapje met foto’s even gezocht naar varionaafdeksels en eentje gevonden, maar die ziet er anders uit dan de foto die jij laat zien Martino:

    2013-05-09 19.25.46

    Er zit eerst nog een kromming voor het ontluchtingsgat. Zal er (denk ik) voor zorgen dat er minder snel olie omhoog gestuwd wordt door de vertanding. Kijk ik naar de stockfoto’s van Pinasco dan ziet deze er ook zo uit.

    EDIT: maar mist inderdaad het afdekplaatje..

    pinasco

    #795560

    mikef
    Bijdrager
    Berichten: 41

    ik heb de naaf losgehaald. En volgens het plaatje van niek1992 lijkt het erop dat ik een afdekplaatje mis. Wat ik tevens zie is dat er wel een afdekplaatje daaronder zit. Met andere woorden, horen er twee afdekplaatjes te zitten onderelkaar of is dit specifiek voor pinasco en moet ik die vervangen door een traditionele variant?
    Btw, kun je het plaatje los krijgen?
    7BA1073B-E4E0-4149-9C4B-FA40A72DBCA8

15 berichten aan het bekijken - 3,976 tot 3,990 (van in totaal 4,047)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.