Jeroen’s Pack Project

Home Forums Perso’s Projecten Jeroen’s Pack Project

This topic contains 26 reacties, has 11 deelnemers, and was last updated by Bertrand Bonjean 3 years geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Gebruiker
  • #284724

    Jeroen
    Topic starter
    Berichten: 575

    Op het ene moment ben je bezig met onderdelen verkopen om de verzameling uit te dunnen,
    het andere moment komt er iets nieuws op je pad:

    Italjet Pack 2

    Een uniek en grappig brommertje waarvan ik dacht ‘Als ik ooit de kans krijg er een te kopen…’
    Nu brak dat moment aan en kon ik een gedeeltelijke ruil-deal maken met Speedyvespa en kon de verleiding niet weerstaan.

    Hij lag al helemaal uit elkaar om opgeknapt te worden, maar daar was het nog niet van gekomen. Dat maakt het voor mij wel weer een leuk en letterlijk klein projectje voor het voorjaar.

    Hieronder een foto van de Pack, houtje-touwtje in elkaar gezet:

    Verder nog de andere onderdelen die erbij zaten o.a. blok en kickstart systeem:

    En natuurlijk het bijzondere uitlaatje:

    Helaas ontbreken enkele onderdelen, zoals:
    – Bok standaard (wordt waarschijnlijk zelf maken)
    – Rechter remhendelhouder met schakelaars (originele vinden…)
    – Achterlicht en toeter (gangbare onderdelen)
    – Alle kabels (nieuw kopen, evt. lengte aanpassen)
    – Kabelboom (vespa/citta aanpassen of nieuw maken)
    – Zadelklem hendeltje (liefst origineel, maar is zelf te maken)

    Verder zijn voornamelijk de beschadigingen aan de foam/rubber delen punt van zorgen. Het staal en plastic is geen probleem, prima op te knappen. (De staat de kappen lijkt op de foto’s heel wat beter als in het echt)


    Ik heb heel lang gedacht dat de voorkap en framecover gewoon van hard plastic waren, maar ze zijn dus opgebouwd uit een skelet van dunwandige buis bekleed met foam en afgewerkt met een laag rubber:lol

    Omdat ik alleen losse onderdelen had was het op sommige punten gissen hoe het oorspronkelijk gezeten had. Tijdens mijn zoektocht naar (detail) afbeeldingen kwam ik erachter dat er vrij weinig te vinden is. En er zijn eigenlijk ook geen uitgebreide Pack opknapprojecten te vinden, des te meer reden voor mij om toch even een projectpagina aan te maken om dit te delen!;)

    Het brommertje gaat geheel in originele staat hersteld worden, met de bedoeling om hem daarna te keuren.

    Ik heb hem inmiddels al een tijdje, maar nu het weer beter is en de dagen langer gaat het project echt van start en zal ik regelmatig updates plaatsen.

    #498217

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Dit is gaaf inderdaad, er zijn wel foto’s van Packs te vinden maar een complete opbouw heb ik nooit gezien dus ik hoop op veel detail foto’s :).

    Succes!

    #498253

    Jeroen
    Topic starter
    Berichten: 575

    Tijdens de opbouwfase zal ik zorgen voor voldoende detailfoto’s:thumb

    Afgelopen week al druk geweest met verder uit elkaar halen en schoonmaken. Vervolgens alles kaal gemaakt met de staalborstel op de haakse slijper, gaat ontzettend rap en scheelt veel werk met zandstralen. Het stralen is dan eigenlijk alleen nog nodig om de roestplekjes te verwijderen en een goede ruwheid voor de verflaag.

    Dit weekend ook direct alles gestraald en in de primer gezet:

    Komende week verder met strak maken en weer matzwart spuiten als het origineel.

    #498254

    Noetiepoerker26
    Donateur
    Berichten: 488

    Die Pack van je wordt zo te zien iets moois! =)

    #496187

    lightlord
    Donateur
    Berichten: 884

    Nou je maakt er werk van mooi om te zien 😉

    Je ware pubertijd duurt je leven lang
    Lightlord's Dizzy/Gypsi
    #499257

    Jelle
    Moderator
    Berichten: 5745

    Hoe staat het nu met de pack?

    #499272

    Jeroen
    Topic starter
    Berichten: 575

    Dat treft Jelle, ik bekijk net weer even de site, wetende dat ik nog een grote projectupdate verschuldigd ben…

    Naast het feit dat de Pack gewoon af moet wil ik ook mijn belofte om meer techniek en details van dit type brommertje in beeld te brengen waarmaken.

    Nadat alle onderdelen gestraald en geprimerd waren heeft alles even aan de kant gestaan tot het warmere voorjaar echt begon. Toen was het zaak om alles strak te maken en te spuiten.

    Het voorwiel was een projectje opzich. Deze is namelijk van kunststof, maar om een goed remsysteem mogelijk te maken is er wel een metalen remtrommel aan vast gemaakt door middel van een soort klinknagels. Ook dit deel kon een opknapbeurt gebruiken, wat betekende dat ik de niet zo makkelijk te vervangen klinknagels moest verwijderen. Maar daar heb ik wat op bedacht.
    (de trommel zie je bij de geprimerde onderdelen naast de achterwiel helften liggen)


    In de pennen heb ik met behulp van de draaibank M4 schroefgaten gemaakt. Zo kon ik de trommel op originele wijze terug bevestigen. De schroefkopjes zie je niet meer na montage van de andere naafzijde.


    Bij montage van de andere helft moet ook direct de band gemonteerd worden, zo wordt die opgesloten in de naaf. Je ziet op deze foto ook nog busjes uitsteken. Deze zorgen ervoor dat de twee delen zonder speling tegen elkaar gemonteerd worden met M7 bouten.

    Het achterwiel is gelukkig wel helemaal van metaal, ook deze naaf wordt d.m.v. M7 bouten bevestigd. Op onderstaande foto zie je tevens een verlengstuk dat gemonteerd wordt op de hoofdas van de vertanding (standaard bromklok), dit vanwege het bredere wiel t.o.v. de Vespa.

    Daarna ben ik verder gegaan met het klaarmaken van de voorvork. Ik denk dat de foto wel een goed beeld geeft van het systeem.
    Het korte veertje komt in het bovendeel van de vork voordat met een borgmoer de veerpoten bevestigd én op spanning gebracht worden. Deze korte veer zorgt er dus voor dat bij volledig uitveren de moer niet rechtstreeks tegen de behuizing aan slaat.

    Bij de achtervering zie je een soortgelijk systeem terug. De montage bout is overigens geen standaard schroefdraad net als de bout/pen waarmee de voorvork aan het frame bevestigd wordt.


    Aangezien het bovendeel van de voorvork één geheel is kun je geen speling afstellen en moet de voorvork gelijkmatig over de balhoofdlagers geschoven worden voor montage. Geduldig klusje doordat er nul speling is en de buitenste delen van de lagers op hun plek moeten blijven.

    Toen de voorvork gemonteerd was en tevens de achterbrug op zijn plek zat begon het langzaam weer een brommer te worden.


    Je ziet nu ook goed de asymmetrische brug, vanwege de combinatie tussen het standaard vespa blokje en een breder achterwiel. Het is wel vernuftig hoe deze ruimte straks weer benut gaat worden voor de uitlaat.

    Tijdens het opknappen ben ik ook druk geweest met verkoopsites in de gaten houden. Ik wilde namelijk graag de originele remhendelhouder met ingebouwde schakelaars hebben. Uiteindelijk vond ik in Duitsland een compleet stuur in goede staat.


    Iets meer dan gepland, maar dit betekend wel dat ik ook direct alle kabels en de kabelboom heb.

    Momenteel staat hij er vanaf september zo bij:

    Ik hoop binnenkort weer tijd te vinden om hem verder klaar te maken.

    (Als iemand nog een originele (opknapbare) bokstandaard heeft houdt ik mij aanbevolen?)

    #499273

    lightlord
    Donateur
    Berichten: 884

    Eindelijk een update 😛

    Mooi om te zien dat er vooruitgang in zit 😉

    Je ware pubertijd duurt je leven lang
    Lightlord's Dizzy/Gypsi
    #499275

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Dit zijn de mooie updates, knap werk :thumb

    #499277

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Mooi zo alles netjes in de verse lak.
    Lekker veel detail foto,s ook :thumb

    #499285

    Jeroen
    Topic starter
    Berichten: 575

    Bedankt voor de reacties:)

    Is er iemand die een detailfoto heeft/kan maken van de hendel om het zadel in hoogte vast te klemmen?
    Verkoop exemplaar mag natuurlijk ook, anders wil hem na gaan maken.

    Nog een kleine update:
    Heb kunstleer besteld om het zadel te herstellen en alvast de 2 twee zadelpennen opnieuw bekleed door middel van krimpkous.
    Een variant die ook verlijmd, dit zou opstropen door zakken van het zadel moeten voorkomen. Iets wat je veel bij Pack’s ziet.

    #499746

    Jeroen
    Topic starter
    Berichten: 575

    Het heeft weer even geduurd… hoogtijd voor een flinke update!

    Nadat het frame deels in elkaar zat werd de eerste prioriteit de bokstandaard. Dat werkt toch een stuk handiger! Maar natuurlijk, zoals alle pack parts, niks online te vinden…

    Aan de hand van foto’s op internet ben ik de maten gaan bepalen om vervolgens zelf een replica te maken welke de originele zo goed mogelijk benaderde:

    Vervolgens was het tijd om er een standaard motorblokje onder te hangen. Deze keer bewust gekozen voor een gewoon goed schoongemaakte, in plaats van gezandstraald etc. Dat oogt bij dit project toch wat authentieker.

    Daarna was het tijd voor het speciale kickstartsysteem. Leuk om weer even wat details te posten, gezien ik er op internet helemaal niks van kon vinden. Veel Pack 2’s zijn overigens ook uitgevoerd met trappers.

    Je kickt de hendel dus naar voren, de tandjes grijpen aan, hierdoor gaat het achterwiel rond, welke via de v-snaar het motorblok start. Dus ook hiervoor is de bokstandaard onmisbaar. Het systeem werkt goed, weliswaar met gebruik van de decompressiehendel.

    Tussendoor nog even de uitlaat gestraald en gespoten. Eindelijk eentje die wel gemakkelijk in de oven kan uitharden:D

    Toen was het tijd voor de volgende grote uitdaging: Hoe ga ik dat zadeltje weer netjes krijgen?
    …Nee, ook nergens 2ehands te vinden.

    Om te beginnen scheuren geplakt en gaten gedicht:

    De beste optie leek het maken van een overtrek. In gedachte bijna onmogelijk, maar in de praktijk viel het me heel erg mee!

    Rekbaar kunstleer besteld en sjablonen maken

    Gehele zadel voorzien van 5mm dik schuim als egalisatielaag. Daarnaast vallen de naden van het overtrek hier ook mooi in.

    Resultaat van poging één! Belachelijk strak gelukt:P Helaas is het aan beide zijkanten onderin een beetje ingescheurd (niet te zien op de foto), waardoor er toch nog een tweede poging zal volgen.

    Nu werd het toch wel bijna tijd voor een proefrit, maar eerst moest nog wat bedacht worden op de missende klembeugel om het zadel vast te zetten. Het plan was om zelf een beugel te buigen, maar in de praktijk bleek dit erg lastig. Tevens vroeg ik me af of dat wel goed ging werken als er ruim 80kilo op rust…

    Ik had van mijn oude stuur nog de schroefhendel, dit principe bleek ook erg geschikt voor de zadelpen. Niet origineel, maar alsnog een pack-part;)

    Tussendoor moest ook nog even een verrot kraantje aangepakt worden. Het aluminium verlengstuk was erg geoxideerd en ingevreten, dus op de draaibank even een nieuwe gemaakt. Daarnaast zat er ook een te zwakke veer in waardoor het kraantje lekte.

    Het verlengstuk zorgt ervoor dat je er makkelijk bij kunt als de grote framekap erop zit.

    Daarna was het echt tijd voor een testrit. Bijzondere ervaring om op dit brommertje te rijden, je begint spontaan te lachen! Ondanks de afmetingen zit het nog best comfortabel. Verder valt op dat de stuurhoek heel erg klein is.

    De zijkappen heb ik ondertussen ook al opgeknapt, volgt in de volgende update.

    Verder ben ik nog het bedenken hoe ik de framekap en voorkap weer een beetje netjes krijg. Als hier goede ideeën voor zijn hoor ik het graag. Ik blijf momenteel een beetje steken op bijvoorbeeld een zwarte polymeerkit. Maar dat is meer pleisters plakken dan mooi repareren…

    Het heeft even geduurd, maar er zijn weer een hoop Pack details op de kaart gezet!8)

    #499747

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Je hebt echt gouden handjes, mooi werk! :thumb

    #499749

    lightlord
    Donateur
    Berichten: 884

    Wat een vak werk weer 😛

    Je ware pubertijd duurt je leven lang
    Lightlord's Dizzy/Gypsi
    #499750

    Vincent
    Donateur
    Berichten: 661

    Heb net even het perso doorgelezen en ziet er super uit!

    Ook hier is het mooi om te zien dat bijna geen een pack hetzelfde is. Afgezien van de kappen en diverse ontstekingen kom ik ook steeds meer verschillende startsystemen tegen. Ik heb zelf op dit moment nog 2 packs en 1 hiervan heeft ook een kickstart maar werkt weer geheel anders.(net als een bravo maar dan een kleiner slakkenhuis) Zal hier van de week wel eens foto’s van maken 😀

    Ik kan niet wachten om hem voltooid te zien:thumb

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.