Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Inlaatvlak lekt
This topic contains 10 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by zevenenergie 7 years, 6 months geleden.
-
Gebruiker
-
12 oktober 2016 om 19:57 #211999
Hallo,
Ik heb een Ciao blok van een vriend van me hier liggen.
Het is een electronisch blok met 50DR en gevijlde inlaat.De inlaat lekt zo erg dat de brommer niet stationair wil lopen en niet in de lage toeren wil rijden.
Ik kan ook zo door de inlaat blazen op het onderste dode punt van de zuiger.
Hoe zou ik dit kunnen maken/fixen zonder een SpeedEngine aan te schaffen ?Ik heb even dit blok vergeleken met een ander blok, hetgeen mij opvalt is:
– de inlaat is breder dan die van mij, die wel goed afsluit,
– de lagers maken meer geluid dan bij mijn blok,
– de voetpakking lijkt bij een ophangpunt ook een heel klein beetje te lekken,
– de bovenste zuigerveer heeft een slotspeling van zeker 1mm, maar wel nog goede compressie.Mvg
Jeroen13 oktober 2016 om 05:13 #242828als je door de inlaat kan blazen, dan heb je een probleem.
met een beetje pech is de krukas gaan slingeren door de versleten lagers en heeft daardoor het inlaat vlak een beetje geraakt.
het enige wat je kan doen is kijken of een andere krukas wel goed afsluit, voor het zelfde geld heeft ooit iemand er een kruk in gezet en dacht dat het zo goed was:Dlekt het alsnog met andere kruk, dan kan je het carter weggooien.
mogelijk heb je een “Belgische“ inlaat, deze heeft 10mm doorlaat maar een veel bredere timingversleten zuigerveer is ook niet geweldig omdat er een grote kans bestaat dat die ooit een keer goed hapt bij een poort
de veer zit dan zo slecht in de groef dat hij kan gaan kantelen en dan ook meteen breekt. en dan is de cilinder meestal het haasjesucces
De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.13 oktober 2016 om 05:56 #242831Hierbij een fotootje
13 oktober 2016 om 07:23 #242832Als ik naar het inlaat vlakje kijk zie is dat er op 1 punt echt te veel materiaal is weggehaald.
je inlaat vlak zelf ziet er wat beschadigt uit. Maar als dat nog afdicht…….
Is er nog wel een oplossing mogelijk. =)Als je op de plek van het rode pijltje het materiaal een klein beetje naar binnen drijft, met een stomp beiteltje of zo, dan dicht de krukas het weer af.
Ik zou met een dremel eerst wat materiaal weg fresen , een kuiltje maken bij het pijltje. en dat gaan drijven anders buigt het stukje om . Maak je eerst een kuiltje, dan vouwt het mooi maar binnen.
Als je het niet snapt, zeg het dan, dan teken ik het even voor je.13 oktober 2016 om 08:15 #242833Als je op de 2e foto inzoomt kun je zien dat ie op 2 plaatsen lekt, 1cm links van jouw pijltje.
Een tekening zou ik wel waarderen zevenenergie 🙂Die zuigerveren maak ik me nog niet zo een zorgen om:
Mvg
Jeroen13 oktober 2016 om 09:40 #242834Ik heb het even uitgeprobeerd op een kapot carter of het echt werkt en zie hier:
Dit is het gereedschap wat ik heb gebruikt.
Ik heb een fiets bandenlichter recht gemaakt en dat gebruik ik als drijfgereedschap.
Ik heb heel voorzichtig kleine tikjes gegeven want het aluminium is bros en breekt als het te veel vervormt word.Er is bij mij een scheurtje ontstaan bij het laatste tikje. Ik had dat waarschijnlijk kunnen voorkomen als ik het kuiltje iets verder van de rand had gefreesd. Of minder diep. Nu heb je een indicatie tot hoever je kan gaan.
Succes
13 oktober 2016 om 13:56 #242835Ik zou hier persoonlijk gewoon een ander carter voor pakken maar mocht je deze op willen lappen dan is durafix wellicht de oplossing. Maarten heeft al eens bewezen dat dit met een beetje geduld netjes te doen is: klik (zie onderaan de pagina)
13 oktober 2016 om 14:15 #242836Met durafix gaat het ook inderdaad, vooral als je zo,n apparaatje maakt als dit.
Ik heb het inlaat vlakje ook wel eens op laten lassen, maar het aluminium gaat schuimen en daardoor krijg je bij het afwerken gaatjes.
Zo kan je dan een heel groot vlakje creëren.Hier een groter inlaatvlak dan bij een Polini speedengine.
De lelijke plekken zijn van het inbranden/schuimen tijdens het lassen. Bij aluminium lassen gebruik je namelijk een stompe elektrode en wisselspanning en dan heeft de vlam de nijging tot zoeken.Ik ben hier nog niet klaar mee, het moet nog beter afgewerkt worden. 😉
Dat hap je eruit is een foutje van de lasser dat ga ik nog durafixen.13 oktober 2016 om 16:40 #242837Ik kan durafix alleen maar afraden. Dit hecht zich niet goed aan het carter, Martino heeft eens een originele inlaat voor mij afgesloten dmv durafix en dit hield het nog geen 10 minuten uit.
Ook Eidos heeft eens een “simo” zijinlaat geprobeerd te maken dmv een adapterplaat die vastgezet is met durafix en ook dit hechtte totaal niet.
13 oktober 2016 om 16:51 #242838Met Durafix kan je leuke dingen bewerkstelligen, maar is de hechting niet altijd even goed. Zoals Florian al beschrijft zal ik het icm benzinedampen en hitte niet meer vertrouwen. Ik heb wel een verklaring voor het afgesloten inlaatje voor Florian welke niet hield, maar toch zal ook ik een ander carter aanraden. Ook het inlaatvlakje welke ik heb gedurafixt uit mijn perso heb ik nog niet gebruikt of getest.
Bij het gebruik voor de ophanging van een uitlaat werkt het wel weer prima, maar ook zevenenergie zal ik aanraden toch maar te gaan alulassen ipv Durafix te gebruiken.
13 oktober 2016 om 17:29 #242839Mijn ervaringen met durafix waren in het begin ook niet positief, maar de truc is dat je goed moet borstelen.
En aluminium is een poreus materiaal, Van oud aluminium dat met vet in aanraking is geweest moet je de top laag weg schuren of frezen.
Het borstelen doe je net voor je de durafix aanbrengt en dan door het gesmolten durafix heen borstelen zodat het op vers geborstelde aluminium hecht.De oxidelaag van aluminium vormt zich in een honderste van een sec en durafix hecht zich daar niet op. (het werkt wel een beetje oplossend) Dus je borstel de oxidelaagje onder het vloeibaar durafix open en er kan geen zuurstof meer bij.
Het borstelen doe je bij voorkeur met een heel fijn harig scherp borsteltje met rvs haartjes.
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.