Howto: Verlagen Tomos A35 Voorvork

Home Forums Algemeen Oude topics Howto: Verlagen Tomos A35 Voorvork

This topic contains 23 reacties, has 16 deelnemers, and was last updated by Helios 13 years, 9 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
  • Gebruiker
  • #124163

    ciaoracer
    Topic starter
    Berichten: 1375

    [center]In deze howto wordt beschreven hoe men zijn Tomos A35 voorvork moet verlagen![/center]~
    [center]Ik zou hem niet verlagen als men er dagelijks mee rond rijd. Alleen maar verlagen als je hem voor vlakke banen gebruikt. Wegens na verlaging bijna tot geen vering meer aanwezig is.[/center]

    [center]De Maximum verlaging is 5.5 cm bij de vork die ik verlaagd heb. De vork in deze howto is 3.5 – 4 cm verlaagd.[/center]

    Welke spulletjes heeft men nodig:
    – Een Tomos A35 voorvork
    – Een doek
    – Een verstelbare tang
    – Een ijzerzaag

    Stap 1

    Men haalt aan de bovenkant van de vork de driehoek er vanaf en ziet de vork nu zo voor zich liggen zoals op onderstaande foto.

    Stap 2

    Men schroeft beide bouten los langs het Tomos teken.

    Stap 3

    Men ziet nu 1 vorkpoot voor zich liggen.

    Stap 4

    Draai nu het onderste gedeelte van de vork er af door er mee tegen de richting van de wijzers van de klok in te draaien.

    Stap 5

    Draai nu de doek rond het grijze ding aan de onderkant van de veer. Zet de tang er op en draai het er af door weeral ermee tegen de richting van de klok in te draaien.

    Stap 6

    Zaag nu met je ijzerzaag een gedeelte van de veer weg. Het maximum dat gaat met deze vork is 5.5 cm. Zoals je kunt zien heb ik niet volledig alles weg gezaagd, maar heb ik eht gehouden bij een 3.5-4 cm. Dit voor naderhand toch nog een klein beetje vering te bekomen.

    Stap 7

    Nu Draai je het grijze dingetje er weer terug op. Draai deze vrij hard terug vast er op. Liefst met de doek et tussen voor geen schade te bekomen.

    Stap 8

    Draai het onderste vork gedeelte er nu weer op.

    Stap 8

    Zet nu alles weer in elkaar. En draai de 2 bouten langs het Tomos teken weer zeer strak vast.

    Opmerking:Zorg er voor Dat beide kanten op precies dezelfde lengte afgezaagd worden. Van het weggedrag of daar een verschil is na het verlagen weet ik nog niet, omdat ik dit nog niet heb kunnen testen.

    Deze Howto is gemaakt door Ciaoracer

    #126121

    de papkarre
    Bijdrager
    Berichten: 351

    prachtige how-to mooi uitleg

    ga zo door!!!! ik ga het is doen (bij mijn tomos)

    #126122

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    Mooie how to ciaoracer!

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #126123

    G-no
    Donateur
    Berichten: 1736

    leuke how-to, maar lijkt me niet de ideale manier:con eigk moet je je kunne zorgen dat je je binnenpoten kunt inkorten. maar daar komt weer draai en/of laswerk aan de pas, dus wie geen middelen heeft en tegen een ruig ritje kan is dit wel een leuke manier:D

    #126124

    ciaoracer
    Topic starter
    Berichten: 1375

    :DHaha idd. Ik had ook wel gedacht om te lassen enzo, maar d8 naderhand van achja is toch maar iets om te racen waar deze vork voor gaat dienen. Dus het is echt voor iemand die meer voor het uiterlijk gaat als voor comfort.;)

    #126125

    Jacky
    Bijdrager
    Berichten: 1612

    Leuk inderdaad. Beetje stugger is toch ookniet erg:)

    #126126

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5136

    stug is het niet, de veer is nog steeds met dezelfde druk in te duwen, maar de veerweg is nog maar heel kort

    dus als je ergens overheen rijdt, veert hij heel even en dan krijg je meteen een klap omdat hij al in elkaar zit….

    zoals G-no zegt, je kunt veel beter de poten inkorten dan de veren, vind dit persoonlijk maar niks :con

    #126129

    LeMoN
    Bijdrager
    Berichten: 1849

    Der is bijna geen veer meer over, dan krijg je bij het minste of geringste een klap te voorduren wat niet goed is voor jou, je voorvork en je balhoofd.

    Niet de meest efficiente manier dus. Maar wel een goed geschreven how to!

    #126156

    ciaoracer
    Topic starter
    Berichten: 1375

    :DDit weet ik allemaal wel. Heb hier ook zeer goed overna gedacht.;) Daarom staat er dan ook zeer duidelijk bij dat ik dit niet zou doen als ik er dagelijks mee zou rijden, maar alleen maar zou doen als je er zo nu en dan eens mee op een geasfalteerde baan mee rijd. Dit is eigenlijk bijna hetzelfde systeem als een soort van fiets die geen voorvork vering heeft, maar een brommer gaat natuurlijk wel harder.

    :!Maar het is gelijk als ik zeg. Doe dit niet bij je dagelijkse brommer, en alleen als je er zeer weinig mee rijd.:thumb

    #126157

    TimoO_
    Donateur
    Berichten: 3977

    voor een sprinter hoort dit geen probleem te zijn. dan rij je zoiezo niet over wegen met kuiltjes en drempels enzo.

    #126905

    TomosTuning
    Bijdrager
    Berichten: 2

    Ik heb geprobeert dat dopje eraf te schroeven maar die zit moer vast! hoe heb jij hem eraf gekregen? ik heb met een griptang en waterpomp tang tegelijk geprobeert maar zit echt geen beweging in.

    #126907

    TimoO_
    Donateur
    Berichten: 3977

    ik gok omdat er 2 vlakke kanten zijn dat daar ook een sleutel op past, als je er een sleutel opzet kan je er veel meer kracht op uitvoeren zonder dat het gaat slippen. dus ik zal het eens met een sleutel proberen. een beetje WD40 erop spuiten wilt misschien ook wel helpen.

    #126920

    TomosTuning
    Bijdrager
    Berichten: 2

    Ik heb dus ook nut gemaakt van die twee vlakke kanten. Ik heb er dus met al mijn kracht een griptang erop weten te clicken en samen met een waterpomp tang die de veer vast hield probeerde ik dus met al mijn kracht het dopje eraf te draaien. Ik heb ook al liters met wd-40 gebruikt. Volgens mij doe ik gewoon iets fout of ben ik iets vergeten te doen. Hoe hebben jullie de dopjes eraf gekregen? en was het bij jullie ook zo moeilijk om het dopje eraf te krijgen?

    #127100

    ciaoracer
    Topic starter
    Berichten: 1375

    Hey, dit probleem had ik ook met 1 kant.;) Deze krijg je dan idd NOOIT los met griptang en die shit. Ok mss als je héél veel kracht gaat doen. Maar dan leur je je veer uit.

    Ik zou gewoon een stuk van de veer afzagen. en dan de veer op het dopje ook bijzagen, zodat je de veer er weliswaar kunt afbreken. Je zaagt dus eerst het dopje met veer er af. En dan ga je de veer dat rond het dopje zit ook nog beetje bijzagen op bepaalde punten, zodat de veer zwak word en dat je hem er af kunt breken. Gewoon beetje proberen en dan lukt het je.;)

    #130039

    Daan777
    Moderator
    Berichten: 2365

    Mooie en duidelijke how-to, maar ik vind het een beetje een maf idee om de vering te gaan inkorten om je voorvork lager te maken.
    Wat ik zou doen:

    1. 10cm afzagen en dop erop lassen met een gat waar een bout in kan waarmee het kroonstuk zit vastgeschroefd.
    2. Afslijpen en 10cm lager lassen.

    Whuppa 10cm lagere thomosvoorvork.
    Is dit niet een goed plan? (het is maar een in 1minuut bedacht brainstorm idee)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.