Het “Kleurnummer” Topic

Home Forums Techniek Framedelen Het “Kleurnummer” Topic

This topic contains 15 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by Robbie965 1 week, 3 days geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Gebruiker

DinoH
    Topic starter

Hallo Forumgenoten!

Aangezien er mensen zijn die hun vespa weer in originele kleur willen spuiten (waaronder ik). Is dit topic erg handig! Dus weet jij een kleur van een bepaalde kleur met kleurnummer? Post hem in dit topic (misschien is het handig om een foto er bij te zetten). Dan zet ik de foto + kleurcode in de beginpost, en zo kun je makkelijk jou code zoeken voor jou originele ciao/citta/si enz. Ik hoop dat er zo weer een hoop ciao’tjes en citta’tjes in ere worden hersteld:thumb!

Ik heb wel eens een kleurenlijst van de oldtimerkleuren voorbij zien komen alleen deze heb ik niet opgeslagen ๐Ÿ™ ๐Ÿ˜

Vincent
    Donateur

Deze kwam ik kort geleden tegen op het forum:

Maarten VS
    Bijdrager

Hallo iedereen,

Sinds een week ben ik in het bezit van een origineel metallic donker groene Vespa/Piaggio CIAO uit oktober 2005.
    Op de achterkant van de snorbrommer zitten wat beschadigingen die ik graag wil opknappen.
    Mijn vraag is of iemand a.d.h.v. de bijgevoegde foto weet wat het RAL kleurcode is.
    Ik heb zelf al op het internet gezocht (ook met framenummer/voertuigidentificatienummer), maar ben er niet uitgekomen.

Alvast bedankt voor jullie reactie(s).

Mvg,
    Maarten
    IMG_2766IMG_2767

Semmad
    Bijdrager

Dat is geen RAL.
    Piaggio gebruikte geen RAL.

Wel kan het voorkomen dat een RAL kleur zo erg dicht in de buurt komt van het origineel
    dat je best die kan gebruiken.
    Bij deze denk ik niet dat er een RAL is.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Semmad
    Bijdrager

Enne, een Ciao is geen Vespa!
    Maar Piaggio Ciao.
    Dat zoekt een stuk makkelijker.

Gr. Wim.

Martino
    Bijdrager

Jou Ciao mix is wat ouder dan 2005 en komt ergens uit 1996~1999. Het is idd een originele kleur, maar wel eentje weinig gezien in NL. Vervangende delen in deze kleur zullen idd lastig te vinden zijn.ย  Kan je niet met een kleurenwaaier de kleur bepalen of dit bij een gespacialieseerd bedrijf doen? Lastig is wel dat het ook nog een metallic lak is en de kans bestaat dat het in meerdere lagen is gespoten.

Semmad
    Bijdrager

Bij een moderne autospuiterij kan je de kleur laten scannen.
    Daar komt een kleur-verf recept uit.

Gr. Wim.

Maarten VS
    Bijdrager

Op het kentekenbewijs staat dat hij als eerste is toegelaten in oktober 2005 en als eerste ingeschreven in Nederland in juli 2006 (staat ook een 1 op het kenteken). Ik zal nog even kijken of ik een origineel onderdeel met bouwjaar kan vinden. Ik ga kijken of er een autospuiterij in de buurt is die de kleur kan scannen, lijkt mij ook de enige mogelijkheid om een zelfde kleur in spuitbus te krijgen.

Gr. Maarten.

Martino
    Bijdrager

In 2005 is de kentekenplicht ingevoerd in Nederland vandaar dat deze datum ook vaak op het kentekenbewijs staat, maar ook je oranje spatbordplaatje ter indicatie dat het om een snorfiets gaat is tot aan de invoering van het kenteken een verplichting geweest. Hierna was deze overbodig en kan je aan de kleur kentekenplaat zien of het om een snor of brom gaat. Dus is deze Ciao ouder. Bij een Ciao Mix kan je ook bouwjaren vinden onder de handels en in de hevels. Op je olietankje staat een bouwjaar en in de velgen staat het laatste cijfer van het bouwjaar. Ook het treeplankje kan je los schroeven en op de onderkant staat een jaartal. Let wel, een onderdeel kan iets ouder zijn dan het frame zelf. Om precies je bouwjaar te weten zal je het framenummer eens kunnen posten, zonder het laatste cijfer? Bijvoorbeeld ZAPC03000000????*

Maarten VS
    Bijdrager

InkedIMG_2807[3788]_LI

Maarten VS
    Bijdrager

Bedankt voor de informatie, ik wist niet dat het kenteken
    pas vanaf 2005 verplicht was. De verkoper vertelde inderdaad dat het een wat ouder model was, toen ik het kentekenbewijs kreeg dacht ik 2005 dat valt wel mee ๐Ÿ™‚

Semmad
    Bijdrager

Ik weet niets van ZAPC nummers.

Gr. Wim.

Martino
    Bijdrager

Kijk nog eens naar de bovengenoemde onderdelen welke een indicatie kunnen geven, maar volgens het framenummer komt hij uit 1998/1999. Aan het bloknummer kan je ook zien dat het om een snoruitvoering gaat.

@semmad: ?

Maarten VS
    Bijdrager

@martino, De Piaggio ciao komt inderdaad uit 1998, vond ik op het plastic afdekkapje naast de olietank.

Maarten VS
    Bijdrager

Bedankt voor jullie hulp. Uiteindelijk heb ik een metallic spuitbus (Motip) gekocht bij een autoshop waar je goed op kleurenstaal kon vergelijken (geen ral nummers). Naar mijn idee komt de kleur erg goed overeen met het origineel, ben erg tevreden met het resultaat.
    IMG_2829[3867]

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.