FonS – Ultra Chrome Special

Home Forums Perso’s Projecten FonS – Ultra Chrome Special

This topic contains 337 reacties, has 88 deelnemers, and was last updated by FonS 5 years, 11 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 338)
  • Gebruiker
  • #261891

    FonS
    Topic starter
    Berichten: 5138

    De winter komt eraan, tijd voor een nieuw project!

    Het gaat hier om mijn snor Ciao’tje, velen kennen hem wel:

    Helaas begint deze pakezel wat last van reuma te krijgen… Het frame is recent opnieuw in elkaar gelast, maar dat bleek een tijdelijke oplossing te zijn.
    Nu is het dus tijd voor het laatste redmiddel; een frame-transplantatie!
    Aangezien ik in de winter toch niet erop rij (brrrr zonder helm) is dit het ideale moment.

    De plannen.De titel van deze special verklapt het al: Ultra Chrome. Denk chroom, denk opvallend, denk “over the top”.
    Ik heb het over chroom wielplaten, zijkappen etc. In feite wordt alles chroom behalve het frame, de bagagedrager en de velgranden.

    Dit is de eerste schets, de kleur moet nog gekozen worden, maar dit geeft een idee:

    Motorisch.In tegenstelling tot het uiterlijk; niet tΓ© opvallend. Natuurlijk wel vario, maar verder niet veel speciaals.
    Het doel is zoveel mogelijk trekkracht en een gangbare snelheid voor een snorretje (40 km/h bijvoorbeeld). Een origineel blok met een 43mm Creco cilinder en lichte vario vertanding zou dat klusje wel moeten klaren lijkt me.
    Een Eurocilindro LC kit mag niet ontbreken voor het “toeters en bellen” gehalte, kickstart heb ik ook in gedachten.
    De uitlaat blijft nog een verrassing.

    Alle onderdelen zijn al besteld of heb ik al in huis, dus prioriteit één is nu een mooi frame vinden en de bestaande brommer strippen. (frame heb ik al op het oog en wordt geregeld)
    Het komt er dus op neer dat het framenummer het enige hergebruikte onderdeel van de Ciao wordt. Ik gebruik een ander frame, andere velgen (5 spaaks) en de rest komt er allemaal nieuw op.


    Kleine kleur-update: proefstukje gespoten, kleurtje lijkt me wel iets;



    Shiny :lol Mooi, diep, donkergroen metallic dus. PotentiΓ«le eindkleur, heb vandaag lang genoeg er over nagedacht, maar wie weet bedenk ik me nog…

    Nieuw proefstuk:


    Framedelen compleet! πŸ™‚ Alleen nog even banden gaan halen.

    (klik op foto voor groot formaat)

    Qua motorische setup heb ik ook alles in huis, dus dat kan ik ook op mijn gemak op gaan bouwen. De brommer is natuurlijk om mee te rijden in het voorjaar en de zomer, dus ik hoef me nog niet te haasten :p

    Oeps, vergeten op de foto erbij te leggen… Een set blinkend chromen voorvork dempers mag natuurlijk niet ontbreken!


    Kickstart pedalen aangepast voor m’n nieuwe stepjes:

    Het heeft me wel m’n bankschroef gekost :con Ik moest ze wat verbuigen, zodat ze straks niet zo dicht langs m’n dure chromen zijkappen lopen. Dus verwarmen, grote ijzeren buis er overheen en buigen maar! “Dacht het niet” zei de bankschroef :haha Die is dus gebroken, op zoek naar een nieuwe dus!


    Eurocilindro LC kop uitdraaien voor 43mm Creco cilinder…

    Nou, daar gaan we dan :con

    Na wat gedraai en gedremel:


    Ik werk hem waarschijnlijk nog wat meer af, maar daar is de winter goed voor. Nu is het meeste werk gedaan en is het in ieder geval een volwaardig 43mm kopje πŸ™‚


    Mini update πŸ™‚
    Om het opvallend te houden; reflecterende stickers!

    Reflecterend groen (kleur valt licht uit door de flits) voor de kappen:

    En standaard / wit reflecterend voor de tankinhammen:


    Zo, weer eens een update.

    Ik neem het frame van Waarom? over, een mooi nieuw model PX frame waar al een buis tussen is gelast. Dan kan ik eindelijk beginnen!

    En vandaag ben ik even naar m’n scootshop gegaan om te kijken wat voor dempers zij hadden liggen. Mijn oog is gevallen op dit kunstwerkje, ik ben er erg blij mee;

    Hij moet wel nog aangepast worden, hij is o.a. te lang. Maar daar is nog tijd genoeg voor natuurlijk.
    Geen koopje, maar zo mooi dat hij zijn geld waard is. En wat zijn een paar tientjes meer of minder op een Ciao van 1000+ euro :haha


    De demper is alweer klaar, down size naar Vespa size!

    Voor:

    Na:

    7 cm ingekort, tuutje ingekort, van 3 punts naar 2 punts aansluiting:


    Past perfect op m’n uitlaat πŸ™‚ Weer 2 uurtjes goed besteed, vind ik zelf.
    De tekst ‘Technigas’ heb ik uit het zicht laten vallen. Het tuutje komt, zoals bij m’n duo-demper uitlaat, naar de zijkant te wijzen (zoals op de laatste foto dus).
    Ik weet dat de meeste mensen dat niet mooi vinden, maar het hoort gewoon bij m’n snorretje! :thumb


    Ik heb vandaag het frame van Waarom? gekregen, te gek πŸ™‚


    Kleine update; ik ben er vanavond eindelijk aan toe gekomen de slijptol op het frame los te laten.
    Dat moest toch nog ff gebeuren voordat ik aan het spuiten ging, want kickstart komt er absoluut op :worshippy

    Ik ben ook nog bezig met het plamuren van de deuk in de tank. Komend weekend gaat het frame de spuitcabine in, de bagagedrager en het veersysteem moeten eerst nog kaal gemaakt worden, net als de velgen.
    Maar als het frame klaar is, ben ik al een grote stap vooruit πŸ™‚


    Hehe, kleur! Ik was natuurlijk m’n camera vergeten, dus we moeten het maar even doen met deze gsm pic’s.

    Primer;

    Kleur;

    Hierna zijn er nog een paar lagen op gekomen, close-up’s;



    Voor de blanke lak had ik geen tijd meer, dus dat is een klusje voor morgen.

    Het leek eerst wat aan de lichte kant, maar toen de kleur begon te vormen na de eerste genevelde laag, was mijn eerste reactie “holy F-ing shit wat een kleur =)”
    Erg mooi diep groen, persoonlijk vind ik het mooier dan de blauwe Si 323. Ik zal komende week zorgen voor wat daglicht foto’s.


    Vandaag de blanke lak erop gespoten en iets betere foto’s gemaakt:



    Foto’s bij daglicht zijn natuurlijk altijd beter, die volgen in de loop van de week.


    Frame even in de zon gezet en toen mee naar huis genomen;




    Vandaag weer de hele dag aan het werk geweest, ditmaal waren de velgen aan de beurt.
    Aangezien er wielplaten op komen (en die er nooit meer vanaf gaan) heb ik me op de rand en het hart van de velg gericht.
    De velgen helemaal spuiten was alleen maar onnodig werk geweest, want de platen beschadigen waarschijnlijk toch de lak die eronder zit.

    Primertje;

    Kleur en blank;



    De randen glad maken was veel werk, ik ben 3 uur met het voorbereiden bezig geweest en daarna nog 3 uur met het spuiten :con


    Velgjes thuis, meteen even wat wieplaten er los opgezet om een idee te geven. Zie je ook hoe donker het groen lijkt in de schaduw. Linkje naar grote foto staat eronder.


    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TBEHFZXY.jpg


    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-X6XPPEJ6.jpg


    Voorvork, spatbord, dempers en stuur gemonteerd. Schommelarmen waren natuurlijk weer een leuke klus, vooral gezien de sublieme kwaliteit van een EBR vork (uch uch).
    Maar de status is momenteel dus Medium Chrome :thumb


    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GXDOD88G.jpg


    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZRFPUE4H.jpg


    Tijdje niks gedaan / kunnen doen, maar nu zitten de banden en wielplaten er op πŸ™‚
    De bagagedrager en de zadelhouder liggen nog in de spuitcabine, die maak ik morgen af. Dan kan ik eindelijk weer verder met monteren.

    Omdopen tot “Lachspiegel Special” ?


    Grijp je zonnebril: rollende update!


    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NOTBHVLS.jpg


    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HFZXBQ8M.jpg


    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-P86SQ8TL.jpg


    Speciaal voor DR-flenny; groot gat in de zijkap :lol Moet nog afgewerkt worden, maar dat kan later.


    Vanavond het blok in elkaar gezet πŸ™‚ Dus die kan er zsm onder. Simpel setupje, zoals de bedoeling was.

    – Standaard elec kickstartblok (ori grote inlaat)
    – 13/13 met Polini luchtfilter
    – 43mm Creco onbewerkt
    – 43mm Eurocilindro LC kop

    Ik rij normaal liever met Berini ontsteking vanwege het lichte vliegwiel, maar een elec blok is gemakkelijk te begrenzen. Ik mik op een topsnelheid van +/- 50 km/h en wil hem kunnen begrenzen op +/- 35-40 km/h.

    Vario heeft 1:10,5 vertanding, er komt in ieder geval een Malossi voorvario op, maar ik weet nog niet of ik voor 100mm of 90mm schijven ga.

    Kickas en pedalen had ik gisteren al gemonteerd, dus als het blok er onder hangt komen de saaie klusjes; gas- / remkabels, verlichting etc.
    Maar ik heb nog anderhalve week tot de toer, dus het ziet er qua planning en hoeveelheid werk goed uit :thumb


    Kleine grote update: hij loopt =)

    Ik kan er nog niet mee rijden, want er zitten nog geen remmen, gaskabel, vario etc op. Dus lang leve kickstart, blok eronder, benzine erin en starten!
    Sproeier is in ieder geval te groot, dus die moet ik nog even veranderen. Maar verder loopt hij erg goed, klinkt super.

    Tussendoor ook de remdeksel gespoten, dus komend weekend kan die er op, net als de verlichting etc.


    Vandaag de gas- en remkabels gemonteerd en de voorvario + koppeling erop gezet. En dus ook voor het eerst ermee gereden πŸ™‚
    Paar keer de straat op en af. Ik moet zeggen dat ik er toch iets meer van had verwacht, een collega van me rijdt met ongeveer dezelfde setup en die gaat toch wat harder.
    Er zit nu een 90mm koppeling op, misschien dat ik met andere rollen nog wat snelheid win. Maar goed, ik ben dan ook gewend om met 80cc, (snelle) 70cc’s etc te rijden, en dit blok is erg stil vergeleken met de rest, dus misschien is het maar schijn.
    Ik heb een nieuw tellertje dat ik in de koplamp wil zetten, maar daarvoor moet ik eerst nog een nieuwe kabel en aandrijver kopen.

    Wat moet nog:

    – Beugels voor radiator maken en radiator monteren
    – Verlichting plaatsen en aansluiten
    – Km teller monteren
    – Beugel maken voor temperatuurmeter en die aansluiten
    – Treeplankje passend maken
    – Koppelingschaal spuiten
    – En alles wat ik vergeten ben

    Vrij kleine dingen allemaal, dus dat komt wel goed.
    Het ritje deed me wel weer erg denken aan m’n oude snor Ciao, want het waaide vrij hard en ik ging dus door de wielplaten alle kanten op :haha


    Vandaag het treeplankje erop gezet en de koppelingschaal gespoten. Ook nog eens een paar meter gereden, loopt nog steeds prima.

    Ik had nog geen tankdop, maar ik kreeg zojuist een idee. Je moet er van houden (dus het past wel bij de brommer) maar ik vond het wel iets hebben.

    Spinning tankdop :pimp


    Nog even een zoethoudertje, koppelingshuis erop gezet;

    Vandaag ook een achterlicht gehaald, en een km teller kabel en aandrijver. Weer wat klusjes voor de komende avonden.


    Ik heb nog wat ontbrekende foto’s:

    Lowboy nieuw:

    Lowboy verchroomd en met nieuwe demper:

    Pasvorm met kickstart testen:


    En vandaag heb ik eindelijk de lichtschakelaar en de uitknop kunnen aansluiten:


    Ik had nog geen foto’s gemaakt van het geheel… πŸ˜• Dat heb ik dus zojuist maar even gedaan.
    Hij is nog niet 100% af (hoofdzakelijk de LC die nog gemaakt moet worden) maar het rijdt in ieder geval.

    Klikbare foto’s:

    Vandaag ermee naar de zaak gereden en op de terugweg zelfs een complimentje van een automobilist gekregen πŸ™‚
    Ik stond bij het stoplicht te wachten, toen hij langs reed en riep: “Hey! Ziet er vet uit!” en nog iets dat ik niet meer kon verstaan.


    Dat was het voor nu, updates volgen natuurlijk snel.

    #279154

    CrossVespa
    Bijdrager
    Berichten: 211

    Jou kennende gaat het er weer super uit zien!
    En met die Creco, zul je samen met je vario een bult koppel hebben:thumb

    #279155

    FonS
    Topic starter
    Berichten: 5138

    Koppel is inderdaad het doel πŸ˜‰ Ik gebruik ook een andere vario set, de huidige heeft 1:9,5 CIF vertanding.
    Ik heb nog een paar met 1:10,5 en volgens mij heb ik ook nog een losse 1:11,5 of 1:13 vertanding liggen.

    #278671

    Jarco
    Bijdrager
    Berichten: 2522

    Ik ben zeer benieuwd hoe de looks gaan worden van deze ciao.
    Zal zeker een leuk plaatje worden met het vele chroom.
    Wel jammer dat we de transformer ciao moeten gaan missen.;)

    Maar waarom het frame niet chrome laten coaten en dan de velgen een knal kleurtje met chrome platen?
    ( tis maar een ideetje. πŸ˜€ )

    Zal deze perso scherp in de gaten houden.:thumb

    #279157

    buurman
    Bijdrager
    Berichten: 71

    Ziet er goed uit man ben benieuwd naar het eind resultaat :p

    #279160

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    whaaaha ik weet welke pijp ik heb em gezien :pest damn dat gaat echt idioot sjiek uitzien.
    maar roze? is wel een beetje apart he, vind ik niet echt jouw style πŸ˜›
    dit word zeker een mooi project.

    ey, als je nou eens doet alsof die voor de verkoop is, dan word die extra mooi πŸ˜› (je weet wel wat ik bedoel he:P)

    voor als je nog een beetje ziekjes bent, beter schap :knuffel
    gr ritze

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #278335

    FonS
    Topic starter
    Berichten: 5138

    Thanks πŸ˜‰ En nee, natuurlijk niet roze, ik heb nog geen idee wat voor kleur het gaat worden.

    #279161

    Shaker
    Bijdrager
    Berichten: 547

    het zou ook wel heel vet zijn als je die uitlaat zou laten verchromen =). Zoals een handmade hier op het forum van iemand waar ik de naam niet meer van weet.

    #279162

    DarkNero
    Bijdrager
    Berichten: 94

    Shaker :
    het zou ook wel heel vet zijn als je die uitlaat zou laten verchromen =). Zoals een handmade hier op het forum van iemand waar ik de naam niet meer van weet.

    Dat zou wel vet zijn, maar verchomen is toch duur of niet?

    #279163

    Loek
    Bijdrager
    Berichten: 963

    Vroeger was het in ieder geval illegaal om een chrome frame te hebben, weet niet hoe het nu zit:D

    #279164

    Bas94
    Bijdrager
    Berichten: 609

    Daarom: wel een strak plan overigens πŸ˜‰

    FonS :

    De plannen.De titel van deze special verklapt het al: Ultra Chrome. Denk chroom, denk opvallend, denk “over the top”.
    Ik heb het over chroom wielplaten, zijkappen etc. In feite wordt alles chroom behalve het frame, de bagagedrager en de velgranden.

    #275392

    Loek
    Bijdrager
    Berichten: 963

    Weet ik maar ik reageerde eigenlijk op Jarco

    #279168

    FonS
    Topic starter
    Berichten: 5138

    Zo ver ik weet mag het tegenwoordig wel, maar ik wil toch nog wat variatie erin houden door het chroom te combineren met kleur.

    Komende week komen alle spullen van JMPB en Mopshop binnen en ik ben al bij Q-parts geweest om te shoppen. Dat wordt dus een enorme stapel blinkend nieuw spul, mag ook wel als ik bij elkaar tel wat ik (tot nu toe) heb uitgegeven :con Maar het wordt een mooi Ciao’tje!

    #275407

    green_white
    Bijdrager
    Berichten: 354

    als het je te duur wordt is een alternatief voor verchromen misschien cosmichrome. (tenminste als je van plan was echt chroom te gebruiken)
    een kameraad heeft zijn velgen dmv cosmichrome laten doen en het is amper van echt chrome te onderscheiden maar 2-3 keer zo goedkoop

    #279173

    FonS
    Topic starter
    Berichten: 5138

    Kleine kleur-update in de startpost!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 338)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.