Citta loopt hoog stationair

Home Forums Techniek Problemen oplossen Citta loopt hoog stationair

Dit onderwerp bevat 9 reacties, heeft 6 stemmen, en is het laatst gewijzigd door AA-T 2 maanden, 1 week geleden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker

Arlindo Koning
    Topic starter

Ik heb sinds kort een citta, vanalles opgeknapt, maar nu loopt hij hoog stationair. Als ik de stationair schroef wat uitdraai dan valt hij uit. Ook lijkt het bij vol gas dat hij wat inhoud. Mijn bougie is mooi bruin
    Dit is mijn setup:

Std blok.
    10/7 carb
    42 sproeier
    Citypower uitlaat
    Std luchtfilter
    Groene polini trekveertjes

Iemand een idee? Of klopt mijn setup gewoon niet? Grotere/kleinere sproeier?

Wilk1985
    Moderator

Hallo, qua sproeier zit je redelijk in de buurt. Je zou het nog met een 43 of 44 kunnen proberen, als dat niet helpt denk ik dat je blokje ergens valse lucht trekt.

Dit soort setups zijn net wat lastiger af te stellen als een wat snellere setups, omdat het erg nou luistert. Vandaar ook dat je misschien gered bent met een oneven sproeiermaat. Verder zal je een blokje moeten hebben dat echt goed dicht zit als je zo’n setup goed wilt afstellen.

Arlindo Koning
    Topic starter

Bedankt voor de reactie!
    Ik kan morgen wel een maatje grotere sproeier er in zetten!
    Anders remreiniger/deotest.

Zou het kwaad kunnen dat hij wat hogere toeren maakt?

Anders heb ik ook nog een 13/13 carb liggen. Kan ik deze “gewoon” monteren? (Natuurlijk met de juiste sproeier) Is deze makkelijker af te stellen dan 10/7?

Bedankt alvast!

zevenenergie
    Bijdrager

Bij een arm mengsel loopt hij slecht onderin en moet hij veel toeren draaien om stationair te lopen.
    Met een arm mengsel rijden is slecht voor je motor omdat er dan ook weinig smeer middel is.
    Een goede afstelling is echt noodzakelijk maar liever iets te rijk dan te arm.

Het is belangrijk dat er nergens valse lucht word aangezogen.
    Als er geen lekkage is en je lucht filter is schoon en de uitlaat zit niet dicht gekoolt, dan zou hij in principe met de standaard geleverde sproeier goed moeten lopen.
    Je zou als je niet de juiste sproeiers kan vinden nog kunnen werken met gaatjes in je lucht filter boren als hij iets te rijk staat afgesteld.

Ik heb zelf geen ervaring met een 13/13 carburator op een standaard snorcarter, maar ik heb gehoord dat de trekkracht iets vooruit gaat en dat hij inderdaad makkelijker is af te stellen. Welke sproeier er dan in gaat weet ik ook niet  en dat lijkt me op zich ook weer een moeilijkheids- factor die je er bij krijgt.

Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

SuperSi
    Bijdrager

Wat heb je allemaal opgeknapt?
    Deotest is altijd een goed idee en weinig werk

13/13 kan altijd wel, ik rij zelf ook met een 13/13 op een snorblok.
    icm met een bromfilter op sproeier 50, richtlijntje

Arlindo Koning
    Topic starter

Wat ik heb opgeknap is

42 sproeier
    Carb schoongemaakt
    Nieuwe bougie
    Groene trekveertjes
    En wat optische dingen, maar die zijn niet relevant.

13/13 carb heb ik liggen icm met een polini luchtfilter.

Jochem
    Bijdrager

Kun je niet beter een 12/10 of een 12/12 pakken .
    zon 13/13 op een snor blok lijkt mij beetje teveel van het goeie ( correct me of iam wrong 😊)

ik heb ook een snorblok en ging van een 12/7 naar een 12/10 met sproeier 44 en hij loopt 35/36 km

edit :
    mij heb trouwens origineel Ciao mix snor
    12/10 cab met sproeier 44
    citypower
    poelie 70
    snornaaf

weet niet zo goed of de snelheid passend is bij mijn set up trouwens

AA-T
    Sleutelbeheerder

In je startpost zeg je “… maar nu loopt hij hoog stationair …”, neem ik dit te letterlijk als ik daaruit concludeer dat dit eerder niet het geval was? In dat geval moeten we zoeken in de dingen die je verandert hebt..

Sproeier 42 noem je ook in je ‘opknap-lijstje’, zat er voorheen een andere sproeier in, welke maat was dit en waarom heb je deze vervangen?

Als je een standaard snorcarter hebt met een inlaat van 7,5mm heeft het vergroten van carburateur zo goed als geen effect. Zoals sommigen al hebben genoemd kan de oorzaak valse lucht zijn, heb je hier inmiddels al op getest?

Arlindo Koning
    Topic starter

Eerst liep hij niet zo hoog stationair, maar hij viel toen ook steeds uit. Zelfs met de stationair schroef helemaal in. Zat ook een 36 sproeier in. Dus zat toen te denken aan te weinig benzine.

Volgens de sproeier database elders op de site zou ik met mijn setup sproeier 38 – 42 moeten zitten, dus vandaar dat ik er een grotere sproeier in heb gezet.

Heb zojuist getest op valse lucht. En ja hij viel terug in de toeren met de deotest. Dus ik ga een nieuw setje pakkingen bestellen. En dan kijken!

AA-T
    Sleutelbeheerder

Mooi dat de Deo-test duidelijkheid heeft gegeven, waar trek je valse lucht, de voetpakking?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.