Cilinderkop

Home Forums Techniek Motorisch Cilinderkop

This topic contains 7 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by larcorba 2 years, 3 months geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
  • #606503

    larcorba
    Topic starter
    Berichten: 23

    All,

    Ik merk dat er weinig informatie is over de verschillende Cilinder koppen.

    Ik rij zelf op een Citta met 65cc DR Cilinder, uitgevijlde carter en elektrisch ontstoken en heb twee verschillende cilinderkoppen geprobeerd.

     

    Deze zit er nu op:

     

    En deze zat erop:

     

    Mijn vraag nu dus, wat zijn de verschillen tussen cilinderkoppen en wat is het resultaat?

     

    Bedankt!

     

    Gelukkig kan ik altijd nog lopen...
    #606661

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 1835

    De bovenste foto kop is voor Citta’s, Si’s, Bravo’s enz, behalve de Ciao daar past het niet tussen het frame, daarom is er apart voor de Ciao een andere kop dus de onderste foto.

    Als ze alle bij origineel zijn is alleen het verschil in koelribben anders.

    Ik denk dat jij een/alleen verschil gaat merken tijdens het rijden als je de kop en cilinder een beetje gaat vlakken om zo iets meer compressie/trekkracht te krijgen.

    TICKLING BARN
    #606686

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10949

    Staat er nog merknaam op de cilinderkop? Of zijn het beide originele koppen?

    Het bovenste model is geschikt voor montage op een citta en bravo. Deze past niet zonder aanpassingen op een Vespa Ciao.

    Het onderstaande model past op een Vespa Ciao zonder aanpassingen.

     

     

    #606747

    larcorba
    Topic starter
    Berichten: 23

    Beide staan volgens mij originele piaggio logo’s ingegraveerd, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen nu. Als ze niet origineel zijn kan je dat nog merken met je compressie/trekkracht of maakt het niet uit als ze maar goed gevlakt zijn?

    Zijn er nog andere koppen waar je wel weer betere prestaties mee kunt halen?

    Gelukkig kan ik altijd nog lopen...
    #607330

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 1835

    Er zijn Malossi Cilinderkop 43MM Ciao/Citta te koop bij JMPB waarvan de diameter van de verbrandingsruimte gelijk is aan de diameter van je cilinder plus dat ze al een beetje gevlakt zijn.  Maar met een goed gevlakt ori, kopje zijn ook leuke resultaten te behalen, zeker voelbaar tijdens het rijden.

    Kijk uit ! dat tussen de zuiger en rand van de kop altijd een 0.5mm speling zit, zuiger mag de kop nooit raken. Heb je in je Opvoerdrang te veel eraf gevlakt dan kun je altijd nog een dikkere voet of koppakking zoeken/maken om de speling te garanderen.

    TICKLING BARN
    #607678

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10949

    Er zijn wel wat ervaringen op hét forum van mensen die een kleine prestatiewinst krijgen met een hogedruk kop zoals crullie al benoemd.

    Misschien tweedehands een goedkoop kopje scoren 🙂

    #609119

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 6900

    Eigenlijk zal dit eens op een testbank vergeleken moeten worden wat de verschillende cilinderkoppen doen. Vooralsnog is het vaak alleen op het gevoel en idd mensen een cilinderkopje vlakken voor vemogenswinst. Echte cijfers zijn er idd niet veel te vinden wanneer het over onze blokjes gaat.

    #609338

    larcorba
    Topic starter
    Berichten: 23

    Bedankt voor de reacties, ik zal nog eens spelen met mijn koppen.

     

    Eigenlijk zal dit eens op een testbank vergeleken moeten worden wat de verschillende cilinderkoppen doen. Vooralsnog is het vaak alleen op het gevoel en idd mensen een cilinderkopje vlakken voor vemogenswinst. Echte cijfers zijn er idd niet veel te vinden wanneer het over onze blokjes gaat.

    Precies, dat zou mooi zijn om eens te zien. Geen idee hoeveel koppen er zijn, maar wellicht leuk om dit soort resultaten te kunnen publiceren 🙂

    Gelukkig kan ik altijd nog lopen...
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.