ciao 25 geen koppel lage toeren

Home Forums Techniek Afstellen ciao 25 geen koppel lage toeren

This topic contains 11 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by vespa 2 years, 6 months geleden.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
  • #812121

    vespa
    Topic starter
    Berichten: 13

    ik heb een ciao 25 km/u klasse A die ongeveer een 28km/u doet. De uitvoering is standaard 10/12 carb. 1987 bj.
    hij heeft weinig koppel bij het optrekken. als ik het luchtfilter verwijder valt de motor stil. choke deels indrukken maakt dat hij terug kracht krijgt.
    Met het luchtfilter en eens hij een 15 km?u rijdt, dan trekt hij normaal op (vergelijkbaar met mijn ander ciao)
    Van mijn andere identieke, die veel beter gaat heb ik de carb gewisseld. Geen verschil te merken op het gedrag van de ciao’s. Dus geen carburator probleem.
    De test met remreiniger geprobeerd op de carter helft dichting, maar die lijkt ook in orde.
    Graag wil ik de ciao eerst normaal laten optrekken om hem dan later naar 45 km/u te brengen.
    Iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Of oorzaken van laag koppel bij lage snelheid dan kan ik op zoek naar een oplossing

    #812122

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Het lijkt op versleten zuiger en/of zuigerveren.
    Kan maar zo zijn dat een paar nieuwe veertjes het probleem oplost maar meestal is het een combi van versleten zuiger plus zuigerveren.
    Ook ff een nieuwe pakking set erbij en gassen maar weer.

    Succes 😉

    TICKLING BARN
    #812135

    vespa
    Topic starter
    Berichten: 13

    top bedankt, ik ga hem van het weekend de motor opendoen om na te kijken. Onderdelen bestellen en herstellen. Als er een nieuw cilinder op moet, zou ik een grotere willen nemen omdat ik hem als klasse B 45km/u heb ingeschreven. Momenteel doet hij maar 28.
    Welke cilinder te nemen? 50 Zou mooi zijn. Moet ik ook de cilinderdeksel en carb vervangen? Welke zou ik nemen?

    #812165

    vespa
    Topic starter
    Berichten: 13

    Vandaag blokje er onder uit gehaald. Smerig boeltjeIMG_20210905_160509239_HDR_klein
    Proper maken, dat duurt een tijdje.Maar dat werkt toch veel leuker
    IMG_20210905_162809892_klein
    cilinderkop er afgehaald
    IMG_20210905_163334636_klein
    Dat lijken precies barstjes of is dat van de gietmal? Er zit geen pakking tussen cilinder en de kop. Vandaar de vettigheid waarschijnlijk. Toch maar een papieren dichting van 0,4 voorzien? Of een metalen?
    IMG_20210905_163404872_klein
    De zuigeris ook aan de bovenzijde vuil en er zit afzetting op
    IMG_20210905_163709049_kleinIMG_20210905_163747301_klein
    Verkleuring tussen de zuigerveren. De bovenste zuigerveer zit vast.

    DeIMG_20210905_164620422_kleinde zuigerveren zijn zichtbaar dunner aan één zijde (tegenover de open zijde)
    IMG_20210905_163852314_kleinIMG_20210905_163909638_HDR_klein
    De cilinder ziet er volgens mij nog heel goed uit. Weinig krasjes en zeker geen diepe. Uitlaatpoort is wat vervuild, die moet gereinigd.
    IMG_20210905_165828370_klein
    Nu ik zo ver ben, zal ik best ook de krukas keerring vervangen? Ziet er nog goed uit nogtans.

    Opmetingen:
    pistonpen 10mm
    zuiger 38  (dat zal een 38,2 mm zijn veronderstel ik, morgen hermeten
    cilinder hemd: 45,8mm (is dit een blok met begrenzing?)

    Ik denk dat ik eerst zal beginnen met alles te reinigen en nieuwe zuigerveren te monteren. Hopelijk is er dan terug koppel in het onderste toerentalbereik.

    Graag wil ik hem 50km/h laten lopen. Momenteel haalt hij 28km/u. Opties of suggesties?

    #812166

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    De barstjes aan de cilinderkop zie je wel vaker, is al van nieuw af zo.
    Origineel is bij veel Ciao’s geen koppakking aanwezig.
    Je kan bij de kop een alu pakking monteren, geen papier.
    Bij de cilindervoet doe je wel papieren pakking.
    Keerring wel ! vervangen, je drukt m er zo in en kost bijna niets.
    Pas de nieuwe zuigerveren in de cilinder, slotspeling moet max. 0,2mm zijn.
    Is dit kleiner als 0,10 vijl ze dan iets bij.
    Dus 0,10 is ook nog goed.
    De zuiger vertoont weinig sporen van lekkage aan de zijkant, de oude zuigerveren waren dus nog redelijk goed. (je kan de speling alsnog nameten)

    Van 28 naar 50km/u?
    Controleer eerst eens of er een overbrenging in het achterwiel is van +/- 1:6,5 of 1:7,5.
    +/- 1:10 is de langzame vertanding! (lichte overbrenging)  Daar moet je vanaf.
    (dus draai je achterwiel 1x en tel het aantal omwentelingen van je achterpoelie)

    Heb je nou een lichte 1:10 overbrenging, dat kan je opheffen door een kleinere poelie
    achter te monteren.
    Of een complete bromnaaf (1:6,5 of 7,5)

    Daarna kan je nog je doorlaat opmeten achter aan je blok.
    Als mogelijk een 12/12 of 13/13 carb monteren.
    En een citypower uitlaat of Gianelli original power.

    JMPB vermeld de buitendiameters van de cilinder hemden er ook bij.
    Cilinder Vespa Ciao, Polini, Malossi, Athena, DMP & meer! (jmpbonderdelen.nl)
    https://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/cilinders-vespa-ciao.html

    Gr. Wim.

    • Deze reactie is gewijzigd 2 years, 6 months geleden door Wim V8.
    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #812168

    vespa
    Topic starter
    Berichten: 13

    bedankt voor de info.
    Overbrenging en doorlaat check ik straks. Ik verwacht een snornaaf.
    Die kleinere poulie van 80 => 70mm heb ik geprobeerd, maar door het lage koppel was dat niet aangenaam.  Snelheid 34km/u.
    Nu een 10/12 carb. Dien ik de inlaat uit te vijlen? Originele cilinder houden of vergroten? (bij grotere moet ik het carter ruimen om de cilinder met ruimer hemd te laten passen waarschijnlijk). Ik lees veel verschillende meningen :-).
    Uitlaat is nu reeds een citypower, maakt niet zo veel verschil met originele.
    Als duidelijk is wat ik allemaal ga aanpassen maak ik m”n bestelling (alles in 1 keer wegens oplopende verzendkosten)

    #812169

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    De doorlaat van het inlaatkanaaltje (tuitje aan het blok) kan zelfs tot 12mm zijn af fabriek.
    Dus meet dit eerst op.
    Monteer dan maximaal een 12/12 carburateur.

    Met je Citypower,
    de juiste sproeier(46-48-50-52),
    Ontsteking mooi op tijd,
    Zwaardere overbrenging,
    Bromfiltertje(geen Malossi of andere zooi)
    Bromkrukas(=andere timing),
    zou je makkelijk de 45-50 halen.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #812218

    vespa
    Topic starter
    Berichten: 13

    Zonder luchtfilter of grotere luchtfilter rijdt de snor ciao2 heel slecht, met de originele met 3 kleine luchtinlaatjes rijdt hij relatief goed (dat is raar, want bij mijn andere snor ciao1 heb ik een grotere filter voorzien zodat er meer lucht doorgaat en hij sneller is). Dus geen pit bij lagere toerentallen, maar eens op snelheid gaat hij een 28km/u. Mijn andere ciao1 snor rijdt veel beter (pittiger onderin) en haalt 32km/u (met een 80mm poulie). Aangezien de ciao2 als klasseB is ingeschreven, mag hij 45km/h, dus ik wil mijn snor ciao2 graag 45a 50km/u laten gaan zonder veel aanpassingen (lees investeringen ) te doen.

    ciao2:
    Lektesten gedaan op het carter/cilinder. De decompressie hendel lekt wat (kleine zeepbellen bij lektest). Voor de rest is alles goed dicht (pakking carter/cilinder/cilinderkop/krukasdichting)
    Ik heb vandaag toch het carter geopend om de lagers te vervangen en om te zien of er andere onregelmatigheden zijn.
    De carter inlaat opening is heel klein. Op zijn nauwst meet ik 7mmx10mm (moeilijk opmeten).
    Kan ik deze inlaat uitvijlen om zo meer snelheid in mijn snor te krijgen? Ik zie veel filmpjes, maar kan dat alles verder met mijn standaard onderdelen?
    Moet ik de krukas inlaat timing ook aanpassen door een gedeelte weg te halen (begin en einde van de timing) of hoeft dat niet?  
    10/12 carb (42 sproeier, andere geprobeerd, maar zeker nog niet beter)
    citypower uitlaat
    snorklok met 70mm polie (aangepast want die was 80, maar dan is hij echt traag bij vertrekken)
    pistonpen 10mm
    zuiger 38,2mm
    cilinder hemd: 45,8mm (blok met begrenzing). Dus grotere cilinders, wordt “vijlen” aan de carteropening.
    Het lager aan carter dekselzijde was niet meer zo proper, goed dat het vervangen wordt.
    Alvast bedankt voor de informatie die jullie willen delen
    Zie verder de foto’s van de ciao IMG_20210912_144039542_klein
    IMG_20210912_142517288_kleinIMG_20210912_144109832_kleinIMG_20210912_143651750_kleinIMG_20210912_144002630_kleinIMG_20210912_144012901_klein

    • Deze reactie is gewijzigd 2 years, 6 months geleden door vespa.
    #812221

    Mikey
    Bijdrager
    Berichten: 346

    Ten eerste zal je je snornaaf moeten veranderen voor een bromnaaf.

    Je hebt de boel nu uit elkaar liggen dus zou ik beginnen met vijlen. Krukas hoef je niet aan te passen. Het wil allemaal prima door met de originele onderdelen. Wel zou ik natuurlijk een 13/13 carb erop zetten als je daadwerkelijk gaat vijlen. Dit geeft echt veel meer koppel dan een 12/10 met een snor inlaatje van (je zegt het zelf al) 7mm!!

    Deze heb ikzelf gevijlt door eerst met een rattenstaart het kleine snor inlaatje wat groter te maken. Daarna had ik de ruimte om een vierkante vijl te gebruiken. Deze grootte die ik hier gevijlt heb is wel echt maximaal voor een originele cilinder. Niet groter gaan dan dit anders kost het je wel trekkracht met een 50cc’tje. Ohja vergeet je spruitstukje ook niet te vergroten naar 12 á 13mm als je ook een 13mm carb erop gaat zetten.
    B3FFE9EF-1ADB-4F5B-9C47-EE254039CDC8

    #812389

    vespa
    Topic starter
    Berichten: 13

    de inlaat mooi uitgevijld. Alle lagers vervangen, nieuwe zuigerpen met naaldlager. nieuwe zuigerveren.
    Nu las ik een manier om de carb aan te passen van 10/12 naar 12/12 door deze heet te maken om de injectie buis te verwijderen zodat de doorstroom opening naar 12 of 13 mm kan.
    Spijtig genoeg te heet gestookt en carb naar de vaantjes. Nieuwe besteld en dan maar voor een 12/12 gegaan. Gek genoeg moest ik een sproeier van 58 steken om de snorfiets zonder luchtfilter mooi te laten reageren op het gas.
    De snelheid ligt nu zo rond de 35km\u op, wat toch al een verbetering is tov de 28 voorheen. Ik heb nogtans het gevoel dat het toerental nog hoger kan want soms houdt de motor precies wat in op topsnelheid. Het koppel is veel beter nu bij de latere toerentallen, dat lag waarschijnlijk aan de versleten zuigerveren. Morgen nog eens proberen met een andere sproeier, maar als ik op het forum lees, is er nu al een te grote gemonteerd. Heeft iemand een idee hoe groot het gaatje [boven en onderaan] in de sproeierbuis moet zijn? Het lijkt momenteel ongeveer 1.5mm te zijn ‘gemeten’ een boor in het gat te steken.
    Uitlaat werd mooi rond gemaakt en binnenin volledig leeg gemaakt, die is nu veel te luidruchtig,moet ook nog opgelost.
    De overbrenging achteraan is 1/10. een poulie van 80 staat gemonteerd en ik heb er nog van 70 en 60 liggen om wat topsnelheid te verhogen, maar dat komt de trekkracht niet ten goede. op zich niet zo erg want het is hier niet heuvelachtig. Maar ik wil liever een iets hoger toerental proberen in eerste instantie

    • Deze reactie is gewijzigd 2 years, 6 months geleden door vespa.
    #812394

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    Zoek nooit de juiste sproeier zonder luchtfilter.
    Als je daarna je luchtfilter monteert is de afstelling natuurlijk fout.

    Je hebt een nieuwe carburateur dus je sproeierbuisje is gewoon goed.

    Je had een citypower uitlaat zei je.
    Nu heb je hem “leeggemaakt”.
    Heb je hem dan open gezaagd?

    Trekkracht van een ciao zonder vario blijft ongeveer zo als een fietser.
    Dat veranderd niet zonder snellere cilinder.
    Top kan met een standaard (brom) ciao makkelijk naar de 45km/u.
    Dus probeer de andere poelies ook.
    Dus nogmaals:(sommige vergeten het steeds te lezen)
    Een std ciao trekt op als een fietser.

    Gr. Wim.

    • Deze reactie is gewijzigd 2 years, 6 months geleden door Wim V8.
    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #812405

    vespa
    Topic starter
    Berichten: 13

    Nu staat de originele uitlaat er op, en die heb ik inderdaad onder handen genomen. Opengezaagd, tussenschotten met de kleine en grote buisjes er uitgehaald. En terug dichtgelast. Geen goed idee, veel te veel lawaai. Daarom terug opengezaagd en er inox schuursponsjes 2stuks  ingestoken. Terug dichtgelast en nu is het veel beter. Dat kan zo blijven.
    Poulie 70 staat er op.
    e nieuwe carb is een 12/12 van een SI (Carburateur Vespa Citta/Si 12/12mm – model Dellorto). Kostte slechts 14euro aan huis geleverd. Gasschuif gewisseld, toevoerlaansluiting met banjo gewisseld en hij paste perfect.
    Na vele sproeiers te hebben geprobeerd blijkt een 55 het best te gaan met polini luchtfilter (een standaard had ook gewerkt indien ik meerdere gaatjes zou hebben geboord)
    Trekkracht is nog ruim voldoende en hij haalt nu 45 km/u. Dat is al heel mooi voor een standaard uitgeveild carter.
    Ik ga ook nog eens de poulie 60 eens proberen op de snornaaf, maar ik verwacht dat deze als gevolg heeft  dat er te veel trekkracht verloren gaat bij lage snelheden.
    Al bij al een mooi projectje, tof om te doen.
    Zijn er ook poulies met maat 65 ??? Of is dat maatwerk?
    grtz

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.