ciao 25 geen koppel lage toeren

Home Forums Techniek Afstellen ciao 25 geen koppel lage toeren

This topic contains 8 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Mikey 1 week geleden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker
  • #812121

    vespa
    Topic starter
    Berichten: 11

    ik heb een ciao 25 km/u klasse A die ongeveer een 28km/u doet. De uitvoering is standaard 10/12 carb. 1987 bj.
    hij heeft weinig koppel bij het optrekken. als ik het luchtfilter verwijder valt de motor stil. choke deels indrukken maakt dat hij terug kracht krijgt.
    Met het luchtfilter en eens hij een 15 km?u rijdt, dan trekt hij normaal op (vergelijkbaar met mijn ander ciao)
    Van mijn andere identieke, die veel beter gaat heb ik de carb gewisseld. Geen verschil te merken op het gedrag van de ciao’s. Dus geen carburator probleem.
    De test met remreiniger geprobeerd op de carter helft dichting, maar die lijkt ook in orde.
    Graag wil ik de ciao eerst normaal laten optrekken om hem dan later naar 45 km/u te brengen.
    Iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Of oorzaken van laag koppel bij lage snelheid dan kan ik op zoek naar een oplossing

    #812122

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2075

    Het lijkt op versleten zuiger en/of zuigerveren.
    Kan maar zo zijn dat een paar nieuwe veertjes het probleem oplost maar meestal is het een combi van versleten zuiger plus zuigerveren.
    Ook ff een nieuwe pakking set erbij en gassen maar weer.

    Succes 😉

    TICKLING BARN
    #812135

    vespa
    Topic starter
    Berichten: 11

    top bedankt, ik ga hem van het weekend de motor opendoen om na te kijken. Onderdelen bestellen en herstellen. Als er een nieuw cilinder op moet, zou ik een grotere willen nemen omdat ik hem als klasse B 45km/u heb ingeschreven. Momenteel doet hij maar 28.
    Welke cilinder te nemen? 50 Zou mooi zijn. Moet ik ook de cilinderdeksel en carb vervangen? Welke zou ik nemen?

    #812165

    vespa
    Topic starter
    Berichten: 11

    Vandaag blokje er onder uit gehaald. Smerig boeltjeIMG_20210905_160509239_HDR_klein
    Proper maken, dat duurt een tijdje.Maar dat werkt toch veel leuker
    IMG_20210905_162809892_klein
    cilinderkop er afgehaald
    IMG_20210905_163334636_klein
    Dat lijken precies barstjes of is dat van de gietmal? Er zit geen pakking tussen cilinder en de kop. Vandaar de vettigheid waarschijnlijk. Toch maar een papieren dichting van 0,4 voorzien? Of een metalen?
    IMG_20210905_163404872_klein
    De zuigeris ook aan de bovenzijde vuil en er zit afzetting op
    IMG_20210905_163709049_kleinIMG_20210905_163747301_klein
    Verkleuring tussen de zuigerveren. De bovenste zuigerveer zit vast.

    DeIMG_20210905_164620422_kleinde zuigerveren zijn zichtbaar dunner aan één zijde (tegenover de open zijde)
    IMG_20210905_163852314_kleinIMG_20210905_163909638_HDR_klein
    De cilinder ziet er volgens mij nog heel goed uit. Weinig krasjes en zeker geen diepe. Uitlaatpoort is wat vervuild, die moet gereinigd.
    IMG_20210905_165828370_klein
    Nu ik zo ver ben, zal ik best ook de krukas keerring vervangen? Ziet er nog goed uit nogtans.

    Opmetingen:
    pistonpen 10mm
    zuiger 38  (dat zal een 38,2 mm zijn veronderstel ik, morgen hermeten
    cilinder hemd: 45,8mm (is dit een blok met begrenzing?)

    Ik denk dat ik eerst zal beginnen met alles te reinigen en nieuwe zuigerveren te monteren. Hopelijk is er dan terug koppel in het onderste toerentalbereik.

    Graag wil ik hem 50km/h laten lopen. Momenteel haalt hij 28km/u. Opties of suggesties?

    #812166

    Semmad
    Bijdrager
    Berichten: 1390

    De barstjes aan de cilinderkop zie je wel vaker, is al van nieuw af zo.
    Origineel is bij veel Ciao’s geen koppakking aanwezig.
    Je kan bij de kop een alu pakking monteren, geen papier.
    Bij de cilindervoet doe je wel papieren pakking.
    Keerring wel ! vervangen, je drukt m er zo in en kost bijna niets.
    Pas de nieuwe zuigerveren in de cilinder, slotspeling moet max. 0,2mm zijn.
    Is dit kleiner als 0,10 vijl ze dan iets bij.
    Dus 0,10 is ook nog goed.
    De zuiger vertoont weinig sporen van lekkage aan de zijkant, de oude zuigerveren waren dus nog redelijk goed. (je kan de speling alsnog nameten)

    Van 28 naar 50km/u?
    Controleer eerst eens of er een overbrenging in het achterwiel is van +/- 1:6,5 of 1:7,5.
    +/- 1:10 is de langzame vertanding! (lichte overbrenging)  Daar moet je vanaf.
    (dus draai je achterwiel 1x en tel het aantal omwentelingen van je achterpoelie)

    Heb je nou een lichte 1:10 overbrenging, dat kan je opheffen door een kleinere poelie
    achter te monteren.
    Of een complete bromnaaf (1:6,5 of 7,5)

    Daarna kan je nog je doorlaat opmeten achter aan je blok.
    Als mogelijk een 12/12 of 13/13 carb monteren.
    En een citypower uitlaat of Gianelli original power.

    JMPB vermeld de buitendiameters van de cilinder hemden er ook bij.
    Cilinder Vespa Ciao, Polini, Malossi, Athena, DMP & meer! (jmpbonderdelen.nl)
    https://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/cilinders-vespa-ciao.html

    Gr. Wim.

    • Deze reactie is gewijzigd 2 weeks geleden door Semmad.
    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #812168

    vespa
    Topic starter
    Berichten: 11

    bedankt voor de info.
    Overbrenging en doorlaat check ik straks. Ik verwacht een snornaaf.
    Die kleinere poulie van 80 => 70mm heb ik geprobeerd, maar door het lage koppel was dat niet aangenaam.  Snelheid 34km/u.
    Nu een 10/12 carb. Dien ik de inlaat uit te vijlen? Originele cilinder houden of vergroten? (bij grotere moet ik het carter ruimen om de cilinder met ruimer hemd te laten passen waarschijnlijk). Ik lees veel verschillende meningen :-).
    Uitlaat is nu reeds een citypower, maakt niet zo veel verschil met originele.
    Als duidelijk is wat ik allemaal ga aanpassen maak ik m”n bestelling (alles in 1 keer wegens oplopende verzendkosten)

    #812169

    Semmad
    Bijdrager
    Berichten: 1390

    De doorlaat van het inlaatkanaaltje (tuitje aan het blok) kan zelfs tot 12mm zijn af fabriek.
    Dus meet dit eerst op.
    Monteer dan maximaal een 12/12 carburateur.

    Met je Citypower,
    de juiste sproeier(46-48-50-52),
    Ontsteking mooi op tijd,
    Zwaardere overbrenging,
    Bromfiltertje(geen Malossi of andere zooi)
    Bromkrukas(=andere timing),
    zou je makkelijk de 45-50 halen.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #812218

    vespa
    Topic starter
    Berichten: 11

    Zonder luchtfilter of grotere luchtfilter rijdt de snor ciao2 heel slecht, met de originele met 3 kleine luchtinlaatjes rijdt hij relatief goed (dat is raar, want bij mijn andere snor ciao1 heb ik een grotere filter voorzien zodat er meer lucht doorgaat en hij sneller is). Dus geen pit bij lagere toerentallen, maar eens op snelheid gaat hij een 28km/u. Mijn andere ciao1 snor rijdt veel beter (pittiger onderin) en haalt 32km/u (met een 80mm poulie). Aangezien de ciao2 als klasseB is ingeschreven, mag hij 45km/h, dus ik wil mijn snor ciao2 graag 45a 50km/u laten gaan zonder veel aanpassingen (lees investeringen ) te doen.

    ciao2:
    Lektesten gedaan op het carter/cilinder. De decompressie hendel lekt wat (kleine zeepbellen bij lektest). Voor de rest is alles goed dicht (pakking carter/cilinder/cilinderkop/krukasdichting)
    Ik heb vandaag toch het carter geopend om de lagers te vervangen en om te zien of er andere onregelmatigheden zijn.
    De carter inlaat opening is heel klein. Op zijn nauwst meet ik 7mmx10mm (moeilijk opmeten).
    Kan ik deze inlaat uitvijlen om zo meer snelheid in mijn snor te krijgen? Ik zie veel filmpjes, maar kan dat alles verder met mijn standaard onderdelen?
    Moet ik de krukas inlaat timing ook aanpassen door een gedeelte weg te halen (begin en einde van de timing) of hoeft dat niet?  
    10/12 carb (42 sproeier, andere geprobeerd, maar zeker nog niet beter)
    citypower uitlaat
    snorklok met 70mm polie (aangepast want die was 80, maar dan is hij echt traag bij vertrekken)
    pistonpen 10mm
    zuiger 38,2mm
    cilinder hemd: 45,8mm (blok met begrenzing). Dus grotere cilinders, wordt “vijlen” aan de carteropening.
    Het lager aan carter dekselzijde was niet meer zo proper, goed dat het vervangen wordt.
    Alvast bedankt voor de informatie die jullie willen delen
    Zie verder de foto’s van de ciao IMG_20210912_144039542_klein
    IMG_20210912_142517288_kleinIMG_20210912_144109832_kleinIMG_20210912_143651750_kleinIMG_20210912_144002630_kleinIMG_20210912_144012901_klein

    • Deze reactie is gewijzigd 1 week geleden door vespa.
    #812221

    Mikey
    Bijdrager
    Berichten: 315

    Ten eerste zal je je snornaaf moeten veranderen voor een bromnaaf.

    Je hebt de boel nu uit elkaar liggen dus zou ik beginnen met vijlen. Krukas hoef je niet aan te passen. Het wil allemaal prima door met de originele onderdelen. Wel zou ik natuurlijk een 13/13 carb erop zetten als je daadwerkelijk gaat vijlen. Dit geeft echt veel meer koppel dan een 12/10 met een snor inlaatje van (je zegt het zelf al) 7mm!!

    Deze heb ikzelf gevijlt door eerst met een rattenstaart het kleine snor inlaatje wat groter te maken. Daarna had ik de ruimte om een vierkante vijl te gebruiken. Deze grootte die ik hier gevijlt heb is wel echt maximaal voor een originele cilinder. Niet groter gaan dan dit anders kost het je wel trekkracht met een 50cc’tje. Ohja vergeet je spruitstukje ook niet te vergroten naar 12 á 13mm als je ook een 13mm carb erop gaat zetten.
    B3FFE9EF-1ADB-4F5B-9C47-EE254039CDC8

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.