Home › Forums › Techniek › Overige techniek › Borgring Citta balhoofd
This topic contains 5 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by Martino 4 years geleden.
-
Gebruiker
-
2 april 2020 om 10:09 #795146
Ik heb gemerkt dat de voorvork van mijn pas gekochte Citta speling heeft. Nu zag ik dat er in (niet zoals bij de Ciao) een borgring gemonteerd zit. Is de vorige eigenaar dit vergeten of zit dit bij een Citta anders? Ik kan geen Citta borgring vinden, wel een voor de Ciao. Kan ik deze daarvoor gebruiken? https://www.jmpbonderdelen.nl/balhoofd-borgring-citta-ciao.html
2 april 2020 om 10:32 #795148Volgens mij hoeft dat er bij citta niet tussen.
Een ciao heeft een fietsconstructie wat stuur en balhoofd betreft.
Dus bij het aandraaien van de balhoofdmoer wil de balhoofdkoon mee gaan draaien.
Juist nu je hem hebt afgesteld.Daarvoor wordt die ring er tussen geplaatst, met een druppel olie tussen de balhoofdmoer en die ring zal het nooit meer meedraaien, en je balhoofdafstelling blijft zeker.
Als je bij citta de bovenste balhoofdkoon hebt aangedraaid en afgesteld komt daar op de kroonplaat en daarop de balhoofdmoer.
Borgring is dan niet nodig want de balhoofdkoon kan nooit meer verdraaien doordat de kroonplaat er tussen zit.
Wel kunnen er vulringen onder de kroonplaat zijn geplaatst om hem mooi vlak/recht gemonteerd te krijgen.Onder de balhoofdmoer zit ook een ring zodat de balhoofdmoer niet in de kroonplaat vreet tijden aandraaien.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.2 april 2020 om 21:47 #795158Hey Wim,
Gisteren had ik balhoofdkroon 1 vastgedraaid zodat ’t nog soepel stuurt en geen speling had. Hierna had ik moer 2 ook goed vastgedraaid. Echter na 2km rijden zat er weer speling op de vork. Vandaag hetzelfde gedaan als hierboven beschreven (ik heb hierna niet meer gereden). Is dit wat je bedoeld of mis ik nog iets?
2 april 2020 om 22:08 #795160Er staat wel een ring getekend onder de balhoofdmoer, maar die noemen zij borgring ciao??
Maar daar zit meestal een gewone ring tegen invreten van de moer in de kroonplaat.Heeft de schroefdraad buis van een citta wel een groef/gleuf erin zitten dan over een stuk lengte
waar de borgring zijn palletje in valt?Bij jouw lijkt het goed te zitten hoor, moer 1 kan toch niet meer omhoog nu?
Zodat je opeens weer speling hebt.
De kroonplaat moet wel supervlak op moer 1 liggen, als die naar beneden leunt moet er een vulring bij.Maar, kogels onder en boven flink in het vet, moer 1 handvast draaien, dan even flink heen en weer sturen, nog een keer handvast draaien tot er geen speling meer is dan de rest monteren.
Ook onder moer 2 een druppel olie tijdens monteren zodat hij lekker zonder stickslip vastdraait.
Nou ja, zo zal je het wel gedaan hebben.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.2 april 2020 om 22:13 #795161Ik ga er morgen weer mee verder. Oude eigenaar zei dat die ’t balhoofd + lagers in elk geval gereviseerd had.
Ik heb in elk geval een borgring aan de bestelling toegevoegd voor het geval dat.
3 april 2020 om 12:55 #795167Het kan voorkomen dat de kroonplaten van je Citta niet goed zijn vast gezet en hierdoor spanning op je balhoofdmoer ontstaat. Draai eerst de 2x inbusboutjes van je onderste kroonplaat los en vervolgens moer 1 van jou foto juist vast. Zorg dat deze goed stuurt en dan druk/tik je de bovenste kroonplaat goed hierop aan. Dan kan je de 2x bouten vast zetten van je vorkpoten bij de bovenste kroonplaat. Moer 2 vast draaien en als laatste de 2x inbusboutjes van je onderste kroonplaat weer vast. Hierdoor zullen waarschijnlijk de kroonplaten iets dichter naar elkaar toekomen en je speling van je voorvork opgelost zijn.
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.