Afstellen na vastloper

Home Forums Techniek Afstellen Afstellen na vastloper

This topic contains 11 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by hansieb 6 years, 7 months geleden.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
  • #182983

    Jeroen1990
    Topic starter
    Berichten: 25

    Beste forumleden!

    Ondanks een bougie die koffiebruin was heb ik 2 weken geleden een vastloper gehad.

    Nu heb ik op advies 1 luchtfilter gat dichtgestopt omdat mijn citta hoogstwaarschijnlijk toch te veel lucht kreeg en daarom te warm werd.

    Nu is mijn setup:
    50cc standaard elektrische blok.
    Citypower uitlaat
    12/10 carburateur sproeier 58
    Polini luchtfiler (dus nu met 1 gat dicht)

    Zie foto voor de kleur van mijn bougie;

    Ik wil er alles aan doen om een eventuele vastloper te voorkomen maar heb mijn twijfels over mijn huidige afstelling.

    Graag hoor ik jullie advies en tips hoe je het best een citta af kan stellen of een eventuele sproeier maat.

    Alvast bedankt,

    Fijn weekend

    #183028

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7342

    Allereerst vergeet de bougiekleur aflezen!

    Een vastloper hoeft natuurlijk niet door je afstelling te komen er kunnen meerdere oorzaken lijden tot een vastloper.

    Voor een juiste afstelling zal je gewoon een aantal sproeiers moeten testen. De sproeier waarbij je de beste prestaties hebt zal ook de juiste zijn. Persoonlijk zoek ik na een tijdje stationair te hebben gedraaid en dan gasherneming zelfs wat stotteren/viertakten. Zodoende je motortje net even wat rijker staat afgesteld.

    Met je huidige sproeier zit je wel in de goede richting wellicht net wat te groot, maar daarentegen gebruik je een Polini filter welke weer iets meer door laat dan je Piaggio filter. Dat gat mag wel weer open.

    Ik neem aan dat je eerst de carters gaat reviseren vanwege de vastloper. Het is een kwestie van goed je blok in elkaar zetten en dan je juiste sproeier vinden.

    #183027

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Heey heey hallo!

    Ik weet niet wie je dat advies heeft gegeven maar dat is natuurlijk geen oplossing.
    Als je auto deur niet meer in het slot valt las je hem ook niet dicht.

    Zoals ik nu zie zuigt je brommer ergens valse lucht aan.
    Je sproeier is namelijk veeeels te hoog voor je setup.
    Dit betekent dat er ergens een pakking lek is.
    Makkelijk om valse lucht te testen is de deo-test.
    Die gaat als volgt.

    1. Zorg dat je brommer loopt. Stationair of een beetje gas maakt niet zo veel uit.
    2. Haal een deo bus/remmenreiniger/wd40 en spuit die langs de volgende plekken
    3. De aansluiting van je carburateur op je inlaat.
    Langs de pakking waar je 2 carterhelften op elkaar zitten.
    Langs de voetpakking.
    Langs de koppaking.
    Om de bougie en langs het decompressie staafje.
    4. Mocht je brommer tijdens het spuiten op 1 van die plekken opeens veranderen in toerental zal hoogst waarschijnlijk die pakking kapot zijn en heb je daar een lek.

    Dit lek zal dan gedicht moeten worden en dat is op de middencarterpakking na niet heel veel werk.

    Wat je sproeier betreft zal je zonder valse lucht ergens uitkomen op 46/48

    Succes ermee!

    #183029

    Jeroen1990
    Topic starter
    Berichten: 25

    Dank voor je bericht!

    Ik moet eerlijk zeggen dat het niet echt een vastloper was maar een warmloper dus blok is niet gereviseerd. Wel heb ik een nieuwe standaard cilinder + zuiger op mijn citta gezet vanwege de vegen die waren ontstaan door de warmloper. (Na 5 minuten afkoelen kon ik gewoon weer rijden)

    Mijn setup voor mijn warmloper was:
    50cc standaard
    12/10 sproeier 56 Want zo liep de citta het lekkerst qua snelheid. (Sproeier 50 t/m 62 geprobeerd)
    Polini luchtfilter met alle gaten open.

    Dus helaas gaat jou opmerking om alleen naar de prestaties te kijken helaas niet voor mij op… :(.

    Uiteraard zijn alle koelkappen gewoon aanwezig.

    #183153

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7342

    Mocht je blokje goed in elkaar zitten is dit toch de manier van het zoeken van de juiste sproeier. Grote kans dat de warmloper een andere oorzaak heeft.

    Een vastloper hoeft natuurlijk niet door je afstelling te komen er kunnen meerdere oorzaken lijden tot een vastloper.

    Mocht de warmloper bijvoorbeeld veroorzaakt zijn door slechte montage van de krukas, slechte lagers, valse lucht etc. Dan kan alleen de cilinder vervangen weer tot een warmloper zorgen. Bij een warmloper kan het ook zijn dat er schade is ontstaan aan andere delen behalve de cilinder. Daarom zaak alles goed te controleren voordat je weer tegen dezelfde problemen aan gaat lopen.

    #183154

    Jeroen1990
    Topic starter
    Berichten: 25

    Dank voor jullie reacties. Vandaag heb ik mijn wd40 op heel mijn blok gespoten helaas gaf de brommer geen kik. Ja, na al het zoekwerk constateer ik maar liever dat het echt fout zit, want dan weet ik tenminste wat het is.

    Kreeg nog een tip om deo te proberen en dat had direct invloed op het toerental toen ik recht op de carter pakking spoot. Mijn brommer viel namelijk direct uit.

    Van de week ga ik het blok reviseren.

    Nogmaals bedankt voor jullie reacties en ik zal na revisie hier nog een bericht plaatsen hoe de citta rijdt zodat dit topic succesvol afgesloten kan worden.

    Tot zover,

    Fijne avond!

    #183155

    Javad
    Donateur
    Berichten: 1834

    Mooi he, die WD 40 / deo test,..
    Carterpakking, weet je dat ook ff..;)

    Die rode pakking is het best maar die zitten vaak niet meer in de revisie setjes tegenwoordig.
    Nu zit er een stijve gele pakking bij en die is niet zo goed..
    daarom raad ik je aan om 0.3 pakking papier te kopen en zelf te snijden…
    Voor de Doehetzelver,..

    https://www.jmpbonderdelen.nl/citta-onderdelen/motordelen/pakkingpapier/pakkingpapier-dun-0-30mm-300-x-450.html

    Maar die gele doet het ook wel 😉

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #183157

    Jeroen1990
    Topic starter
    Berichten: 25

    Blokje is gereviseerd. Aan de carter pakking was niet te zien of deze valse lucht doorliet of niet. Er zat wel allemaal vuil achter mijn kering, dus aan de krukas kant. Zit nu eerder aan mijn kering te denken dan aan mijn carter pakking. Maar goed dat doet er voor nu niet meer toe want alles is vervangen.

    Brommer weer in elkaar gezet en niks aan de setup gedaan, dus zelfde sproeier gehouden.

    Ben nog bezig met inrijden want blok heeft ook een nieuw zuigertje.

    Ook ga ik zelf olie en benzine mengen met verhouding 1:40.

    Ik merk dat ik onderin behoorlijk wat kracht ben verloren, topsnelheid zal ongeveer gelijk liggen (40/45). Na het inrijden van het blokje ga ik een kleinere sproeier proberen wellicht dat dat de kracht onderin een beetje ten goede doet.

    Tot zover, wordt vervolgd!

    #183158

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    rijd je nog steeds met sproeier 56?
    Ik blijf dit toch heel hoog vinden hoor.

    Als je nu een deotest doet, veranderd er dan niks aan het toerental?

    #183159

    Jeroen1990
    Topic starter
    Berichten: 25

    Sproeier 58 zelfs. Deotest nog niet gedaan, ga ik van de week uitvoeren.

    #183160

    Jeroen1990
    Topic starter
    Berichten: 25

    Ook na de revisie valt het blokje uit wanneer ik deo op de carter pakking spuit. 1 maatje van mij heeft ook 2 citta’s staan die al jaren goed lopen maar ook hier hetzelfde verhaal. Het lijkt mij echt zeer sterk dat alle 3 de citta’s valse lucht trekken door de carter pakking.

    Ben benieuwd hoe de test met jullie citta’s verloopt….. 🙂

    Filmpje?

    Ik ben out of options….

    #183161

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10948

    Filmpje en wat foto’s !

    Hoe klinkt en loopt het blokje? Rustige slagen of best onregelmatig ?

    Misschien toch even de boel demonteren en goed aandraaien en bekijken (i.c.m. Foto’s)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.