Achterschokbrekers raken achterband

Home Forums Techniek Problemen oplossen Achterschokbrekers raken achterband

This topic contains 9 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by John 2 years, 7 months geleden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
  • #811587

    John
    Topic starter
    Berichten: 6

    Beste lezers, ik ben van een aantal Citta ‘wrakken’ weer een deugdelijke Citta aan het samenstellen en loop tegen het volgende probleem aan. Bij het monteren van de achterveren blijkt dat deze de band raken. Nu heb ik bij andere Citta’s gezien dat de onderpoot (gedeelte zonder veer) langer is (ongeveer 12cm) dan de veren die ik heb (ongeveer 8 cm). Ik zie dit echter nergens als een probleem naar voren komen dus ik vraag me af of ik iets verkeerd gemonteerd heb? Ook op JMBP zie ik bij de schokbrekers dit niet als eigenschap vermeld staan en ga er dan ook vanuit dat dit geen probleem is. In de onderdelen van de ‘wrakken’ zaten wel schokbrekers met een kleinere diameter (onderlengte ook weer 8cm) die niet aanlopen maar de afstand met de band is slechts een millimeter ongeveer en die marge vind ik wel erg krap.

    Zie foto’s voor voorbeeld,IMG_20210811_111536IMG_20210811_111524 dit zijn de schokbrekers met de grote diameter (ongeveer 5cm).

    #811588

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Dit zijn idd geen originele veren, maar je zou tussen de brug en schokbrekers ook nog wat ringen kunnen plaatsen om wat meer afstand te creëren.

    #811589

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    Ringetje er tussen als dat helpt.
    Maar je kan dit niet op de schokbreker of jmpb gooien.
    Volgens mij heb je er ook best brede bandjes onder zitten?

    #811592

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10287

    Sterker nog dit type brug moeten ringen bij. Je hebt citta brugjes waar deze ringen al standaard op gelast zitten. Maar dit type brug heeft ze niet.

    #811593

    John
    Topic starter
    Berichten: 6

    Bedankt voor de reacties voor zover. Het is absoluut niet de bedoeling om jmpb ergens van te beschuldigen maar ik dacht dat als de lengte van het onderste gedeelte van de schokbreker belangrijk zou zijn dan zouden ze het wel vermelden. Ik zoek de oorzaak dan ook geheel bij mezelf. Die bandbreedte is misschien wel een dingetje. Ik zal die eens opmeten en vergelijken met andere Citta’s. Ringen ertussen is natuurlijk ook een optie maar ben ik geen voorstander van.

    #811594

    John
    Topic starter
    Berichten: 6

    Zie op moment van posten bericht van Speedbuxy binnenkomen. Dit verklaart het probleem. Toch de ringen waar ik geen voorstander van ben dus 🙂

    #811596

    Magnus01
    Bijdrager
    Berichten: 457

    Paar ringetjes tussen inderdaad, deed ik ook vaak omdat ik altijd achter een cross bandje had.

    #811641

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Sterker nog dit type brug moeten ringen bij. Je hebt citta brugjes waar deze ringen al standaard op gelast zitten. Maar dit type brug heeft ze niet.

    Dit zijn de (Super)Bravo bruggen. Deze hebben ook wat ander type veren waardoor je de soort gelaste ringen/bussen op de brug hebt zitten en de veren wat verder van elkaar af worden gemonteerd.

    #811644

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10287

    Dat zou kunnen vroeg me ook al af waarom er verschil in zat.
    Maar Citta heeft deze ringen ook nodig. Want heb nu een brugje zonder die opgelaste ringen en heb er losse ringen van dezelfde dikte achter moeten stoppen anders staan de veren scheef. En loopt de band aan, of bijna aan.

    • Deze reactie is gewijzigd 2 years, 7 months geleden door speedbuxy.
    1
    #811709

    John
    Topic starter
    Berichten: 6

    Even een update met betrekking tot de schokbrekers
    Heb nieuwe schokbrekers aangeschaft bij jmpb (die zijn dunner) en er ringen tussen geplaatst. Moet daar nog wel even mee experimenteren want het achterwiel staat nog niet helemaal in het midden van de schokbrekers (trekt iets naar rechts maar dat zag ik ook bij een andere Citta dus misschien hoort dat zo?). In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.