-
LvDoni reageerde in het onderwerp Bouw van “ideaal” carter in het forum Opvoeren voor gevorderden 14 jaar, 4 maanden geleden
Ik zou kiezen voor een inlaat op het carter, aan de bovenkant en dan zo dicht mogelijk richting cilinder, met een membraam de een beetje “meewijst” met de drijfstang.. oftewel gericht naar de cilinder. Als basis zou je inderdaad de peugeot 103 krukas kunnen nemen.. deze heeft namelijk ook een leuke slag die overeenkomt met de meeste…[Lees meer]
-
LvDoni reageerde in het onderwerp LC Cilinders?! in het forum Opvoeren voor beginners 15 jaar, 1 maand geleden
Scooterradiateur zou ik niet doen. De radiateur van zo`n eurocilindro-setje is bedoeld om te werken zonder pomp!
-
LvDoni reageerde in het onderwerp tunen?! in het forum Opvoeren voor beginners 15 jaar, 2 maanden geleden
Uitlaatpoort verbreden. Je komt er moeilijk bij, maar is zeker de moeite waard. Je behoud grotendeels je trekkracht, mar je draait wel meer toeren en gaat dus harder. Als je je inlaatpoort ook nog verhoogd, zal je je powerband verleggen en heb je meer kracht bij hogere toerentallen.
-
LvDoni reageerde in het onderwerp Binnenrotor op vespa in het forum Opvoeren voor gevorderden 15 jaar, 2 maanden geleden
True, maar: Deze ontsteking is volledig programmeerbaar (dus mรจt curve) en contactpuntjes houden vaak niet van hoge toerentallen. Ik heb niet veel ervaring met echt snelle vespablokken, maar een ex-klasgenoot z`n contactpuntjes hadden het moeilijk met een 70cc.
Binnenrotor of een ignitech, maakt weinig uit. Als iemand tรฒch een binnenrotor wil i…[Lees meer]
-
LvDoni reageerde in het onderwerp Binnenrotor op vespa in het forum Opvoeren voor gevorderden 15 jaar, 2 maanden geleden
Enorme topic-kick, maar hebben jullie wel eens aan een ignitech gedacht?
Volledig programmeerbare ontsteking, die volgens mij nog goedkoper is als een hpi. Het bestaat uit een heel klein sensortje, en een rotor (dat kleine ding op de foto). Daar moet nog wel een iets grotere plaat op van 3mm oid.. maar dit moet MAKKELIJK passen op een…[Lees meer]
-
LvDoni reageerde in het onderwerp Alfaera krukas in het forum Opvoeren voor gevorderden 15 jaar, 3 maanden geleden
Ik weet niet precies hoe het zit met de inlaat-timing-gebeuren van een ori-as tov een race-as, zover heb ik me nooit in het vespagebeuren verdiept. Ik hoor wel van veel mensen dat een standaard krukas vaak sterk genoeg is. Een andere drijfstang is vaak niet nodig, het is vooral het big-end lagaer dat niet tegen het geweld bestand is. Vaak is een…[Lees meer]
-
LvDoni reageerde in het onderwerp spoelpoorten doortrekken in het forum Opvoeren voor beginners 15 jaar, 3 maanden geleden
Met het juiste freesje kan het soms sneller gaan dan je wil, gewoon 1 met een grof kopje.
verder lopen alleen de uiteinden naar buiten, probeer het helemaal door te trekken naar “onderen”, nu heeft het niet zo veel zin.
-
LvDoni reageerde in het onderwerp Alfaera krukas in het forum Opvoeren voor gevorderden 15 jaar, 3 maanden geleden
Misschien een nieuw big-end lager erin laten persen? Ik denk dat je dan niet veel duurder uit bent dan met een nieuwe krukas, terwijl een originele krukas vaak kaarsrecht is. Een “vakman” zal na het persen de krukas in elk geval weer “richten” (ik kan even niet op het goede woord komen).. Big-end lagers zijn er in verschillende kwaliteiten, vaak…[Lees meer]
-
LvDoni reageerde in het onderwerp Uitlaatpoort tunen in het forum Opvoeren voor gevorderden 15 jaar, 7 maanden geleden
meet eerst maar eens je timingen, zondet timingen kom je eigenlijk nergens.
Je kan de poort sowiezo breder maken, hierdoor behoud je je koppel op lage toeren, maak kan je wel meer toeren maken en loop je theoretisch harder. Je uitlaatpoort verhogen resulteert in nog meer toeren, en meer kracht bovenin. Dit gaat ten koste van de kracht onderin.…[Lees meer]
-
LvDoni reageerde in het onderwerp 3 OVC Sprintpuch! Nieuw speelgoed @P3 in het forum Andere merken 15 jaar, 8 maanden geleden
:thumb
-
LvDoni reageerde in het onderwerp zelf waterkoeling maken in het forum Opvoeren voor gevorderden 15 jaar, 8 maanden geleden
Slagverschil is (vaak) wel op te lossen met een plaatje of afdraaien, je zit alleen met timingen die soms net te extreem worden. Als de tapeinden maar overeenkomen, dat scheelt een hoop. En dat koelkanaal dichten met epoxy, houdt dat echt?
En wat betreft peugeot sprinters, die zijn er inderdaad amper. Nu ben ik niet zo into-scooterblokken, maar…[Lees meer]
-
LvDoni reageerde in het onderwerp zelf waterkoeling maken in het forum Opvoeren voor gevorderden 15 jaar, 8 maanden geleden
Voor degenen die het willen volgen, maar onbekend zijn met de aanduidingen:
Squish: De ruimte tussen de zuiger op BDP, en de vlakke rand in je cilinderkop. Het vlakkere gedeelte in een cilinderkop loopt gelijk met de bolling op de zuiger. Door de kop af te vlakken wordt je compressieverhouding groter, en daardoor het rendement van je motor. De…[Lees meer]
-
LvDoni reageerde in het onderwerp zelf waterkoeling maken in het forum Opvoeren voor gevorderden 15 jaar, 8 maanden geleden
@Speedbuxy, heb je wel met koppen ge-experimenteerd dan? Door wie zijn ze berekend dan? Ik denk dat hier het verschil in zit namelijk ๐ Als jou ervaring is dat een cilinderkop weinig tot niets toevoegd, nouja.. daar kan ik niks aan veranderen natuurlijk, de onze is anders in elk geval ๐
Maar een squish tussen de 1 en 1,5 bij scootersprinters?…[Lees meer]
-
LvDoni reageerde in het onderwerp zelf waterkoeling maken in het forum Opvoeren voor gevorderden 15 jaar, 8 maanden geleden
@Daan, ik begrijp wat je bedoeld, er komen ineens heel veel begrippen op je af waar je nog nooit van gehoord hebt, en tjah dan kan je moeilijk een mening vormen. Feit is: OVC#7`s kop is aangepast (nouja, er zijn enkele nieuwe gemaakt) waarmee veel winst mee behaald is. take it or leave it ๐ De onderbouwende feiten (zowel van mij als van #7) staan…[Lees meer]
-
LvDoni reageerde in het onderwerp zelf waterkoeling maken in het forum Opvoeren voor gevorderden 15 jaar, 8 maanden geleden
Ik sluit me aan bij OVC.
Een cilinderkop is zeer belangrijk. Een uitlaat is erg belangrijk, dat maakt of kraakt je setup, met een kop kan je het minder kraken, maar wel maken!
Door de compressie te verhogen, verhoog je je rendement van je motorblok cq verbranding. Daarom merk je het verschil tussen een hogedrukkop en een normale. De kunst…[Lees meer]
-
LvDoni reageerde in het onderwerp 7 OVC sprintpuch! in het forum Andere merken 15 jaar, 8 maanden geleden
Heuj DJ, ook op Vespa ciao.nl? :thumb
Was vergeten dat deze hier nog stond.. nu kan je lekker zelf updaten ๐
@Diac, filmpjes zijn er wel, alleen van het blok net lopend, onder mijn puch, het zijn oudere filmpjes. FIlmpjes in actie vallen altijd tegen omdat het heel langzaam lijkt te gaan. Het beste kan je ze zelf in actie zien ๐
-
LvDoni reageerde in het onderwerp Vespa Ciao Meeting 2008 in het forum Vespa-Ciao.nl 15 jaar, 8 maanden geleden
Jeannot zegt:
waar was je op de meeting?Sheiz! Ik ben het dus vergeten, tis 5km bij me vandaan! Zo te lezen was het erg leuk geweest. Volgend jaar een reminder in de telefoon! :!
-
LvDoni reageerde in het onderwerp 3 OVC Sprintpuch! Nieuw speelgoed @P3 in het forum Andere merken 15 jaar, 8 maanden geleden
@martijn, dat is de koppeling, die heb ik vervaagd omdat het een compleet andere koppeling is. En om te voorkomen dat straks iedereen er mee rijdt…
@Erwinko, tjah ik reken zelf wel eens het 1 en ander uit, maar zo heel ver ben ik er zelf nog niet mee. Het blijft lastig, de ene keer heb je een hele goede uitlaat, de andere keer zit je er…[Lees meer]
-
LvDoni reageerde in het onderwerp 3 OVC Sprintpuch! Nieuw speelgoed @P3 in het forum Andere merken 15 jaar, 8 maanden geleden
Je hebt `m al eens in actie gezien toch ๐ Ach, zo bijzonder is het niet hoor, tis een brommertje die snel van zijn plaats komt. Moet nog even een andere uitlaat maken, die onderin wat meer geeft. dan testen, afstellen, testen, aanpassen, testen.. zucht..
-
LvDoni reageerde in het onderwerp 3 OVC Sprintpuch! Nieuw speelgoed @P3 in het forum Andere merken 15 jaar, 8 maanden geleden
Eventjes een updateje doen:
Vandaag het blok weer in elkaar gezet.
Ik zag gelukkig nog net op tijd dat mijn keerring aan de koppelingskant stuk was.. dus die + het lager even vervangen. Het was de bedoeling om er een kickstart sec-tandwiel in te zetten, aangezien mijn blok een omgebouwde aanloop is. Plug and play dacht ik, niet dus. het…[Lees meer]
- Meer laden