Weinig compressie? Krukas spanningsvrij?

Home Forums Techniek Motorisch Weinig compressie? Krukas spanningsvrij?

Dit onderwerp bevat 10 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Pbro 1 week, 6 dagen geleden.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker

Pbro
    Topic starter

Na lang stilstaan wilde mijn Ciao niet meer starten. Na de laatste revisie vorige winter liep hij wel lekker, en heb ik hem na enkele kilometers niet meer gebruikt. Nu startte hij plots niet. Ik heb vorig jaar bij het heropbouwen van mijn blok de krukas niet spanningsvrij geslagen. Nu heb ik zojuist de cilinderkop eraf gehaald, en het valt mij op dat als ik aan de krukas draai, er op een bepaald punt een weerstand te voelen is: Hij wil dan een klein stukje naar voor of achter rond bewegen, maar ik moet echt meer kracht zetten voordat hij soepeltjes weer een ronde maakt. Is dit normaal?

Verder ben ik op zoek naar de reden waarom hij niet wil starten. De eerste optie is te oude brandstof, maar ik dacht een grondige inspectie kan geen kwaad. Tijdens een startpoging voel ik wel weerstand, maar toch twijfel ik aan de compressie. De bougie vonkt namelijk wel. Daarom dacht ik aan krasjes in de cilinder. Ik heb vorig jaar nieuwe zuigerveren erop gezet, maar de onderste paste nรฉt niet. Daarom heb ik deze op een vlakke tafel met schuurpapier aan twee kanten wat geschuurd tot hij paste. Nu gelukkig nog geen krassen te zien (maar ook weinig gelopen).

Hieronder enkele foto’s.

Geen diepe krassen te zien, wel flink vettig, vast een te grote sproeiermaat. Opvallend is het vuil op de aluminium koppakking, wellicht niet zo strak aangedraaid, losgetrild en lek?
    IMG_3509

Cilinder ziet er prima uit. Wel weer wat aanslag en vettigheid.
    IMG_3508

Bougie ziet er zorgwekkend uit. Zeker te rijk gelopen, hij is wat donkerder dan moet, en ook wel wat vettig. Ik maar me zorgen over de witte spikkels. wellicht aangekoekte as door een te rijke afstelling?
    IMG_1292(2)

Ook vettigheid op de kop, duidt dit op een lek of is dit normaal doordat het aan de kant van de uitlaat zit?
    IMG_3507

Graag hoor ik jullie meningen over zowel hoe soepel de krukas rond hoort te gaan zonder te kop erop, en wat de oorzaak is van het startprobleem.

Pbro
    Topic starter

Ik heb de indruk dat spanningsvrij slaan van de krukas niet echt een ding is bij de Ciao, vooral omdat de krukas er maar aan 1 zijde uitsteekt, dus zeker zal vanzelf wel precies in het midden vallen?

Volgens mij was het blok gewoon in orde (geen sporen van schade ontdekt, genoeg gevoel van compressie na hermontage, vonkt goed) en is het probleem een roestige tank. Ik heb namelijk wat viezigheid in mijn bijna nieuwe vlotterbakje gevonden, wat me geen smurrie van oude benzine lijkt. De tank ziet er zeer goed uit als ik er in kijk, maar het zou kunnen dat verder naar de bodem wel roest zit. Water zakt immers naar de bodem van de tank. De benzine had geen zichtbare vaste deeltjes toen ik deze aftapte.

Crullie
    Donateur

๐Ÿ˜€ Idd het spaningvrij tikken van de kruk noemen we hier richten geloof ik, moet je wel even weten wat je doet !
    Aan de bougie te zien lijkt de verbranding niet volledig te zijn daardoor blijft er veel olie achter in de cilinder zo te zien.
    Verkeerde bougie, ontsteking tijdstip te laat en of slechte mengolie zijn vaak de oorzaak.

TICKLING BARN

SuperSi
    Bijdrager

De spikkels op de bougie zijn nieuw voor mij.
    Smeer je gewoon 1:50 met een knappe vol synthethische olie?
    De vervuiling op je kop/pakking/cilinder kan ook komen door dat de kop niet meer netjes vlak is, je cilinder niet vlak is, de cilinderkop moeren niet gelijkmatig aangedraaid zijn of het is nog ouder vervuiling.

Smallride
    Bijdrager

Idd het spaningvrij tikken van de kruk noemen we hier balanceren geloof ik.

Dat dus niet.
    Het spanningsvrij tikken is spanning vrij tikken.
    Balalanceren is de balance veranderen tussen contragewicht (roterend gewicht) en zuiger (ossilerend gewicht)
    En je hebt het uitlokken of het richten van een krukas, Het zorgen dat de krukas zo recht mogelijk is.

Crullie
    Donateur

Ah oke, het richten/uitklokken van een originele krukas is niet nodig tenzij je de krukas hebt laten vallen oid, vaak zijn ori, krukjes recht genoeg, slingerloos, maar meten is weten ๐Ÿ˜‰
    Ik vond je woordkeuze (vrij tikken) vaag, immers de enigste spanning die ik kan verzinnen is de spanning waarmee het big-end vast zit in de krukwangen, waarom zou je dat spanningvrij willen hebben ?! immers dan zou het big-end los komen te zitten.
    Het verzwaren en/of verlichten van zuiger en kruk om de rondloop van de motor te versoepelen doe je eigenlijk alleen maar als je een vol getuned motorblokje zou willen hebben, dit verbeterd gas reactie en laat meer toerental toe.
    :thumb

TICKLING BARN

Pbro
    Topic starter

Crullie het gaat hier om de spanning van de krukas in het carter. Een gedemonteerde krukas moet natuurlijk altijd gewoon soepel draaien.

Goed nieuws: Ik heb eindelijk gevonden hoe je de krukas spanningsvrij slaat, in een YouTube video van een Duitser. Je moet met beleid op de kleine carterhelft tikken met een (rubberen/houten) hamer. Natuurlijk wel op de plaats waar het uiteinde van de krukas achter zit. Dus ondanks dat de krukas er aan die kant niet uit steekt kun je hem toch nog in spanningsvrij tikken door de carterwand heen. Als het gelukt is draait de as opeens weer helemaal soepel rond. Ik ga het binnenkort zelf uitproberen. Dit is lang niet altijd nodig en met wat geluk draait hij vanzelf al soepel na montage in het carter.

Crullie
    Donateur

Tuurlijk duidelijk, heb je eerste post niet goed begrepen, dacht al, wat is dit nu ๐Ÿ˜€
    Je bedoelt dat de lagers nog niet goed in het carter passen en dus zwaar rond draaien.
    Nog even weer carterbouten licht los draaien en weer even warm stoken en tikken idd is vaak de oplossing. :thumb
    Mocht dit niet lukken dan even de pasrand van de carters controleren op beschadigingen of dat er carter helften van verschillende blokjes zijn gebruikt dan heb je ook wel eens dat het niet goed komt.

TICKLING BARN

Pbro
    Topic starter

Goede tips. Ik moet eerst bedenken wat ik precies ga doen. Ik overweeg een ander frame te kopen op geel kenteken met goede tank zonder roest, en daar mijn huidige onderdelen op over te zetten. Maar ik heb nog niet echt een mooie deal gevonden. Wellicht kom ik voor een mooie prijs een (bijna) complete ciao zonder blok tegen, waar ik dan de mijne in zet.

Gratje
    Bijdrager

Ik denk dat die โ€œDuitserโ€ een Deen is btw. Carsten lorenzen denk ik dat je gevonden hebt.

check ook eens zijn site http://www.12v.dk

En een krukas hoort gewoon soepel te draaien in het Carter. En die tikjes heb ik nog altijd nodig gehad.

Pbro
    Topic starter

Je hebt gelijk dat is hem. In dat filmpje op zijn site hebben ze wel mooie brommers, allemaal klassieke schakels, Puch etc.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.