Vliegwiel probleem opgelost. Start probleem opgelost.

Home Forums Techniek Problemen oplossen Vliegwiel probleem opgelost. Start probleem opgelost.

Dit onderwerp bevat 30 reacties, heeft 8 stemmen, en is het laatst gewijzigd door zevenenergie 1 maand, 2 weken geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 31)
  • Gebruiker
  • #789322

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 1589

    Je kan proberen om de zuiger om te draaien. Naar mijn weten is een standaard zuiger symetrisch en maakt het niet uit hoe om je die plaats. daarnaast als hij wel aanslaat op remmenreiniger is dat dus niet je probleem.
    Een verkeerd geplaatste zuiger bij getunede setups lopen vaak ook wel maar heel beroerd en willen geen toeren maken.

    Je kan eens proberen om een beetje benzine door je bougiegat te spuiten en dan je brommer te starten. dan weet je zeker dat er benzine bij je bougie is. Wel zorgen dat je zuiger in de “bovenste” positie is anders loopt het zo je uitlaat in.

    #789324

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 4904

    Een standaard zuiger is inderdaad symmetrisch qua vorm, maar waar je op moet letten zijn de zuigerveerslotjes. Als je de zuiger verkeerd om monteert, lopen deze door de uitlaatpoort. Daardoor kunnen de uiteinden van de veer in de poort blijven haken en afbreken.
    Bij een zuiger met extra poortjes wordt er vers mengsel direct door de uitlaatpoort gegooid, als de zuiger verkeerd om zit. Vandaar dat ze dan niet/slecht lopen.

    #789363

    VaderenZoon
    Topic starter
    Berichten: 43

    Bedankt weer voor de reacties.

    Zuiger zit zo gemonteerd dat de slotjes van de veren door een “vrij” gedeelte van de cilinder lopen.

    Carburateur hebben we uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Geen bijzonderheden gezien. Vlotter kamer zat gewoon vol, vlottertje werkt goed, sproeier 38, schuif werkt mooi soepel. Alles door geblazen. Dus maar weer gemonteerd.

    Benzine stroomt gewoon uit de benzine slang dus tank is niet verstopt. Wat mij wel opvalt is dat de benzine slang niet helemaal gevuld is wanneer deze op de carburateur zit, alleen het onderste gedeelte. Dus lijkt net of hij de benzine niet aanzuigt. ook geprobeerd met de dop van de tank zodat hij niet vacuüm zuigt.

    Met benzine rechtstreeks in de cilinder hebben wij hetzelfde effect als met remreiniger, dan loopt hij met een paar meter. Dus er komt geen brandstof boven de zuiger.

    ……….Wij weten het ff niet meer.

    #789368

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 1589

    Zit de krukas keerring in je groot carter helft er nog (goed) in?

    #789403

    VaderenZoon
    Topic starter
    Berichten: 43

    Zit de krukas keerring in je groot carter helft er nog (goed) in?

    Zit deze achter de ontsteking?

    #789404

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 2576

    Ja, Maar gaat alleen los bij elektronische ontsteking, omdat de nok van een contactpunt blok de keerring op zijn plaats houd.

    Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.
    #789410

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 4904

    Ja, Maar gaat alleen los bij elektronische ontsteking, omdat de nok van een contactpunt blok de keerring op zijn plaats houd.

    Dat lees ik hier steeds vaker, maar klopt niet (helemaal).
    De keerring kan er inderdaad niet helemaal uit, maar kan zeer zeker verplaatsen en daardoor lekken. Zoals hieronder bijvoorbeeld.

    20190729_145751

    #789420

    VaderenZoon
    Topic starter
    Berichten: 43

    Dan zullen we het vliegwiel eens verwijderen. Dus doordat de keerring niet meer op de plaats zit kan hij de benzine niet meer aanzuigen of lekt hij hier dan echt de benzine langs? Sorry, ik leer de Vespa steeds beter kennen maar ik was vroeg meer van de Puch en Kreidler waarbij de carburateur met spruitstuk rechtstreeks op de cilinder zit.

    #789426

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Je zuigt “valse lucht” aan als de keerring eruit ligt. Hierdoor verlaagt het vacuüm dat ontstaat als de zuiger omhoog beweegt. En zonder / met een te laag vacuüm kan er geen / te weinig benzine aangezogen worden.

    #789506

    VaderenZoon
    Topic starter
    Berichten: 43

    Vandaag het vliegwiel eens verwijderd en het lijkt er op dat de leerling een mm of 3 naar buiten is gekomen. Kan dit de oorzaak zijn? Het lijkt er ook op dat de ontsteking heel niets vettig is. Hieronder foto’s. IMG_20190819_213122IMG_20190819_213113IMG_20190819_213056

    #789509

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10948

    Ja, de keerring hoort vlak te liggen met het opstaande randje van de passing.  Ik zou de ontstekingsnok eraf halen en de keerring eruit wippen en een nieuwe plaatsen.

    Quote tonni
    Nu monteer je de nieuwe keerring. Ik doe deze altijd als laatste, omdat hij anders nog wel eens beschadigd met het stoken van de carters. Leg hem zo recht mogelijk op het carter en duw hem gelijkmatig op zijn plek. Niet dieper als vlak aan de buitenkant van het carter, anders komt hij tegen het lager.

    #789552

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 1589

    En bij het plaatsen van de nieuwe keerring even zorgen dat de contactvlakken op je carter en krukas vetvrij zijn. Anders heb je kans dat hij er makkelijker weer uit floept

    #789556

    VaderenZoon
    Topic starter
    Berichten: 43

    Dan monteren we even een nieuwe keerring. Maar een domme vraag, aangezien de keerring er nog niet helemaal uit is dan kan hij hier toch geen valse lucht langs zuigen?

    Zal dan ook gelijk even de contactpunten afstellen. 0.45 was het toch?

    #789575

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 2576

    Zoals hij nu zit kan hij goed afdichten, maar wie weet heeft hij een tijd scheef gezeten en en kan dan wel lek zijn ik, zou hem gewoon vervangen.En even met was benzine de ontsteking (puntjes) schoonspoelen zodat alles vetvrij is.
    En ja het is 0,45

    Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.
    #789871

    VaderenZoon
    Topic starter
    Berichten: 43

    Poosje geleden alweer maar we hebben de keerring vervangen en toen startte hij gelijk. Dus de keerring heeft er toch niet goed in gezeten. Hij liep vervolgens nog niet goed, vermoedelijk contact punten en of bougie maar door tijdgebrek hebben de Vespa verkocht. Wanneer er weer meer tijd is dan komt er wel weer wat voor terug. We hebben inmiddels al veel geleerd met hulp van dit forum.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.