vespa si verliest vermogen als hij warm is

Home Forums Techniek Problemen oplossen vespa si verliest vermogen als hij warm is

This topic contains 11 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Semmad 2 minutes geleden.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
  • 1
    #812887

    jdl
    Topic starter
    Berichten: 4

    hallo,
    ik heb jullie hulp nodig want:
    ik heb een standaard vespa si hij start goed alleen rijden gaat moeizaam als hij koud is. als je gas geeft doet hij amper wat en je moet met de choke spelen om op gang te komen. wanneer hij eenmaal een beetje warm is gaat het wel maar na iets van 10 km gereden te hebben heeft hij totaal geen vermogen meer.
    wie kan me hiermee helpen? alvast bedankt

    #812891

    Semmad
    Bijdrager
    Berichten: 1492

    Klopt, als het kouder wordt moet je in het begin altijd even “bij choken”
    om het blokje op gang te helpen.
    Hoe kouder buiten hoe langer dit duurt.
    Probeer eerst even niet helemaal volgas te geven zodat de choke er niet
    steeds afslaat, als dat lukt.

    Hoe was de brommer hiervoor?
    Was het toen goed(vorige winter)?
    Wat is er de laatste tijd nog aan de brommer gedaan?

    Een brommer heeft ieder jaar groot onderhoud nodig,
    nieuwe bougie, luchtfiltergaasje reinigen, carburateur/
    vlotterbakje schoonmaken/controleren op troep,
    ontsteking, olie, remmen, lagers, enz enz.

    Hoe is de historie daar van?

    Gr. Wim.

    • Deze reactie is gewijzigd 1 month, 1 week geleden door Semmad.
    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #812895

    Vespa doei
    Bijdrager
    Berichten: 100

    even alles goed reinigen het klinkt namelijk als geen TLC wat wim ook al zegt
    als je teveel of meer als ooit met de choke moet spelen lijk het of je sproeier te klein is maar als het wel goed gelopen heeft lijkt het er meer pp dat de sproeier/carburateur vuil is
    succes, Raimond

    in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer
    #812906

    jdl
    Topic starter
    Berichten: 4

    bedankt voor de reacties,
    het gekke is dus dat de (nieuwe) bougie mooi koffiebruin ziet. en dat ik de carb al heb schoongemaakt, tank gespoeld en nieuwe benzine erin. verder weet ik niet zoveel over de historie maar wel dat hij het eerst goed heeft gedaan. dat hij na een stuk of 5 km geen vermogen meer heeft is voor mij een groter raadsel

    #812913

    Semmad
    Bijdrager
    Berichten: 1492

    Wat is er de laatste tijd nog aan de brommer gedaan?
    Een brommer heeft ieder jaar groot onderhoud nodig,
    nieuwe bougie,
    luchtfiltergaasje reinigen,
    carburateur/ vlotterbakje schoonmaken/controleren op troep,
    ontsteking, olie, remmen, lagers, enz enz.

    Hoe is de historie daar van?


    Als je de historie niet weet wordt het tijd
    voor groot onderhoud en voor alle controle’s.
    Dan kan je weer een jaar rijden zonder gebreken.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #813316

    Rikkert996
    Bijdrager
    Berichten: 3

    Dit probleem heb ik ook, precies hetzelfde. Heb mijn si nu 10 dagen geleden gekocht, eerste 40 a 50 km goed gereden.
    Hoor graag als iemand tips heeft.

    #813318

    Semmad
    Bijdrager
    Berichten: 1492

    Tja, je Si is ook op zijn minst 20 jaar oud.
    En als je het laatste onderhoud niet kent is het
    beter om alles in één keer goed aan te pakken.

    Je weet dan weer waar je aan toe bent en kunt vanaf dan
    met het normale onderhoud schema verder.

    Demonteer het blokje, maak alles goed schoon,
    demonteer alles en controleer zuiger, cilinder, krukas,
    meestal is een nieuwe zuiger en/of veren wel nodig
    na 20 jaar. De rest hangt af van “hoe het is”.

    Ik vervang altijd krukaslagers en keerring ook,
    het is meestal zo oud allemaal.

    Daarna kan je alles weer mooi schoon opbouwen.
    Heb je punten of elektronische ontsteking?

    Maak een perso over je voortgang met foto’s hier:
    https://vespa-ciao.nl/forums/forum/mijn-brommers/projecten/
    kunnen de piaggio geleerden van hier een hoop aan-
    wijzigingen en adviezen geven.

    Je mengt wel 98(E5) benzine met tweetakt olie 1:50? Niet vetter!

    Gr. Wim.

    • Deze reactie is gewijzigd 1 week geleden door Semmad.
    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #813328

    Rikkert996
    Bijdrager
    Berichten: 3

    Denk dat ik de oorzaak te pakken heb. Heb de cilinder gedemonteerd en meteen viel me op dat de de boel behoorlijk aangekoold is en van de zuigerveren is ook niks meer over.

    FE4A918B-431A-4805-94A5-4CB0EF9D9A6957E81FD9-3974-47EC-9A78-C40724C5A51274265715-60F1-48D2-9FC4-9F4078813B37

    nu wil ik een nieuwe zuiger en cilinder bestellen (pakkingen en veren heb ik liggen), maar zou niet weten welke goed/betrouwbaar is en of ik dan nog iets mis) Hoor graag jullie meningen en of jullie ervaring hebben met kits.

    Nog even als reactie op je vorige bericht Wim, ik meng E10 met Castrol Power RS 2T 1:50

    • Deze reactie is gewijzigd 1 week geleden door Rikkert996.
    #813331

    Mikey
    Bijdrager
    Berichten: 330

    Oei, E10, mijn carburateur gaat er letterlijk van over z’n nek. Er heeft twee keer een plas benzine onder mn brommer gelegen toen ik uit nood E10 moest tanken. Gooi ik er weer V-power in dan stopt hij spontaan met lekken en rijd hij weer als een zonnetje. Ik zeg stop daar ook mee als je je pakkingen/leidingen lief hebt!

    Maar op je vraag, de std 50cc cilinderkit die aangeboden wordt op jmpb is gewoon een goeie vervanger voor je huidige cilinder. Misschien moet je ook even een sproeier maatje omlaag want volgensmij heeft dit wel heel rijk gelopen icm met de versleten zuigerveren.

    #813333

    Semmad
    Bijdrager
    Berichten: 1492

    Denk dat ik de oorzaak te pakken heb. Heb de cilinder gedemonteerd en meteen viel me op dat de de boel behoorlijk aangekoold is en van de zuigerveren is ook niks meer over. FE4A918B-431A-4805-94A5-4CB0EF9D9A6957E81FD9-3974-47EC-9A78-C40724C5A51274265715-60F1-48D2-9FC4-9F4078813B37

    Nu wil ik een nieuwe zuiger en cilinder bestellen. (pakkingen en veren heb ik liggen)
    maar zou niet weten welke goed/betrouwbaar is, en of ik dan nog iets mis.
    Hoor graag jullie meningen en of jullie ervaring hebben met kits.
    Nog even als reactie op je vorige bericht Wim,
    ik meng E10 met Castrol Power RS 2T 1:50


    Hallo Rikkert,

    nou nou, een beerput gaat eindelijk open.
    Dat werd wel tijd zeg! Pff.
    Inderdaad versleten zuiger/veer/cilinder passing.
    Dus als het ding lekker warm is gedraaid valt het vermogen weg.
    Een nieuwe cilinderkit koop je compleet, dus de zuigerveren die
    je al had ga je dus niet gebruiken.
    Dus zoals hierboven al gezegd, één van de 50 of 60 setjes van
    jmpb is goed.
    https://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/cilinders-vespa-ciao.html
    Meet wel je zuigerpen even op, zodat je de juiste set besteld.
    Pakkingset, oke, maar meestal wordt die ook bijgeleverd.
    Gebruik wel een papieren voetpakking.
    https://www.jmpbonderdelen.nl/voetpakking-citta-ciao.html
    De bijgeleverde alu voetpakking kan in de prullenbak.
    Alu koppakking is wel oke.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #813427

    Rikkert996
    Bijdrager
    Berichten: 3

    Hi, Bij deze even een update over de progressie.

    Heb vorige week donderdag een Mezoly STD 50cc cilinderkit gemonteerd. Ook heb ik de bougie vervangen door een NGK B5HS, zat een Bosch W7AC in.

    en over het weekend heen rustig blokjes om gereden, en dit opgebouwd naar lange stukken. Heb nu bijna 100km gereden

    Viel me op dat het geheel nog niet helemaal lekker liep en heb toen sproeier 47 vervangen door 46, top! slaat niet meer af en loopt heerlijk.

    Enige probleem wat ik nu nog heb is dat ik niet harder ga dan ca. 33 km/u.

    Kan het zijn dat dat dit nog nieuwigheid is van de cilinder of kan het iets anders zijn? hoor graag wat jullie denken!

    PS: met de oude setup ging ik max. 39km/u

    • Deze reactie is gewijzigd 8 hours, 59 minutes geleden door Rikkert996.
    #813432

    Semmad
    Bijdrager
    Berichten: 1492

    Ja dat is te hopen, maar ik denk dat het wel beter gaat.
    Een nieuwe gietijzeren cilinder is nieuw erg ruw.
    Die moet goed inlopen en het oppervlak wordt dan als een spiegel zo glad.
    Daardoor krijg je ook steeds betere compressie
    en dus wat meer vermogen om aan het einde van het inrijden (500-1000km) toch richting de 40km/u te kunnen rijden.
    Daarbij er van uit gegaan dat de afstelling mengsel en ontsteking perfect is.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.