Vespa Si heeft moeite met starten en bij-geluid bij lage toeren

Home Forums Techniek Problemen oplossen Vespa Si heeft moeite met starten en bij-geluid bij lage toeren

This topic contains 17 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by SuperSi 3 years, 6 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Gebruiker
  • #802599

    Jenoah
    Topic starter
    Berichten: 67

    Hallo allemaal,

    Ik heb nu voor een aantal maanden een Vespa Si uit 1987 in mijn bezit. Hij heeft wel wat probleempjes gehad, maar die zijn allemaal verholpen. Echter is er een nieuw probleem gekomen en ik heb eigenlijk geen idee hoe die opgelost zou moeten worden.

    Het is namelijk zo dat nadat hij een even heeft stilgestaan (voor meer dan een uur), hij moeite heeft met starten. Hij stottert dan namelijk en ik moet een aantal seconden blijven trappen om te voorkomen dat ie niet uitvalt. Daardoor vermoedde ik dat de sproeier misschien te klein is, maar dat lijkt mij sterk omdat de kleur van de bougie wel mooi bruin is en wanneer ie loopt, ook gewoon goed blijft lopen, ook stationair…

    Verder is er bij lage toeren ook een geluid te horen dat mij niet lijkt te horen. Het geluid zit wat meer op de achtergrond, maar wanneer je er goed naar luistert klinkt het wat hol; Alsof er iets een klein beetje los zit. Ik weet echter niet of dit het geval is aangezien ik niet echt een referentie heb ;p Hier wel een video! Nogmaals, niet het duidelijks, maar het is wel te horen (vooral na 3 seconden).

    Alvast bedankt!

    https://www.youtube.com/embed/mu4Odt5CA3g

    #802603

    Joeri999
    Bijdrager
    Berichten: 135

    Als ik al iets hoor lijkt het op wat schrapen. Je gebruikt toch wel (al dan niet zelf gemengde) mengsmering hè?

    #802604

    Jenoah
    Topic starter
    Berichten: 67

    Yes, ik gebruik mengsmering. Momenteel zit er mengsmering van de pomp in, maar dat is zo achterlijk duur dat ik het in het vervolg gewoon weer lekker zelf ga maken. Heb toch alles al thuis, maar wilde kijken of ie het dan om één of andere reden beter zou dan. Is niet het geval.

    Misschien is het wel benoemenswaardig dat de bezine één keer is opgeraakt in de hoofdtank en de brommer uitviel bij het stoplicht. Ik kon wel weer verder rijden na het wissellen naar de reservetank. Nu ik er zo over nadenk is het eigenlijk gaan opspelen nadat dit was gebeurd…

    Wellicht zal het misschien helpen als ik een dopje met twee-takt in de tank doe? Of is dat echt een manier om hem gauw naar de gallemiezen te helpen?

    #802605

    Joeri999
    Bijdrager
    Berichten: 135

    Nou, naar de gallemiezen zal ie niet gaan van een dopje extra tweetaktolie, maar beter wordt ie er doorgaans ook niet van.

    Uitvallen op een lege tank lijkt me ook niet echt een probleem: dat is nu juist het hele idee van die reserve-stand. Dat je, als het op is, toch nog wat hebt. Anders wist je als keurig huisvrouwtje vroeger nooit wanneer je hem moest overschakelen op reserve, tenslotte.

    Misschien vergezocht, maar zou het kunnen dat je startkoppeling blijft haken o.i.d.? Dat je die hoort schuren en dat, wanneer hij warm is, hij net wat terugzakt? (maar nogmaals: dit is misschien heel vergezocht.)

    #802606

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2648

    Controleer het ontstekingstijdstip.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #802610

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Ik vind je brommer redelijk hoog stationair lopen. Dit kan wijzen op valse lucht en kan het slecht starten verklaren. Probeer eens een deo test, staat bij de motorische how to’s, om te kijken of je ergens een lek hebt.

    Wat @joeri999 zegt kan ook wel een goede zijn. Als je de knop van de loopstand op je klok indrukt, is het geluid dan weg? Dan zouden het aanlopende koppelingschoentjes kunnen zijn, te verhelpen met nieuwe trekveertjes. Of misschien is het lager in je koppeling niet goed (gesmeerd) meer

    #802611

    Jenoah
    Topic starter
    Berichten: 67

    Bedankt voor jullie reacties!

    Het klopt dat hij stationair wat hoger loopt. Dat is express omdat hij anders soms uitvalt bij het stoplicht. Nogmaals, hij loopt gewoon goed als ie loopt, maar het is alleen bij het starten.

    Ik ga van de week even kijgen of het geluid weg is als het ie loopstand staat. Koppeling lager moet ik even kijken. Heb namelijk nog geen idee waar die zit, maar daar kom ik wel uit. Ik laat het weten!

    #802612

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2648

    Controleer het ontstekingstijdstip. Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #802614

    Jenoah
    Topic starter
    Berichten: 67

    Controleer het ontstekingstijdstip. Gr. Wim.

    Had je reactie over het hoofd gezien. Dankjewel voor de reactie!
    Deze was met de vorige problemen al nagekeken en bleek geen probleem. Wel bedankt voor de suggestie

    #802728

    gilera-citta
    Bijdrager
    Berichten: 64

    Edit // Vaag dat het opeens in dit forum terecht komt als ik iemand een PM stuur….

    #802784

    Jenoah
    Topic starter
    Berichten: 67

    Ik vind je brommer redelijk hoog stationair lopen. Dit kan wijzen op valse lucht en kan het slecht starten verklaren. Probeer eens een deo test, staat bij de motorische how to’s, om te kijken of je ergens een lek hebt. Wat @joeri999 zegt kan ook wel een goede zijn. Als je de knop van de loopstand op je klok indrukt, is het geluid dan weg? Dan zouden het aanlopende koppelingschoentjes kunnen zijn, te verhelpen met nieuwe trekveertjes. Of misschien is het lager in je koppeling niet goed (gesmeerd) meer

    Ik heb even gekeken of hij op fiets stand het nog steeds geeft en dat is niet het geval. Denk inderdaad dat het de koppeling kan zijn aangezien daar ook geluid vandaan komt als ik alleen al loop terwijl de motor uit staat. Alsof ie ergens tegenaan schuurt en wat piept. Nu wordt het kijken of het het vliegwiel of de koppeling is.

    Koppeling ziet er in ieder geval nog niet echt super meer uit, maar hij komt dan ook wel uit ‘87. Geen idee of hij er nog goed genoeg uit ziet, of dat er echt iets vervangen moet worden, aangezien ik überhaupt er vandaag pas achter ben gekomen dat dat de koppeling is.

    Iemand hier wat meer verstand van en wat advies over wat handig is of dat ik toch verder zal moeten kijken?

    16AA8FE3-D5B9-40B5-A164-2AA3348D965DA00426A1-DD82-49D9-B350-2DE2356514CBCEB54BC3-9765-4205-9165-EC36F22DA15F

    1
    #802785

    Joeri999
    Bijdrager
    Berichten: 135

    Is wellicht de naaldlager van je koppeling kurkdroog?

    Die vind je door het binnenste buisje op je eerste foto eruit te trekken. Beetje pielen met anything om er grip op te krijgen (al zal er vast een betere manier zijn…), maar dan leg je je naaldlager bloot en weet je hoe droog of vet die is. Als die droog is, kun je er wat kogellagervet in smeren.

    (Zorg wel dat je géén vet in je koppelingshuis krijgt! Dan heeft het natuurlijk geen grip meer, dus voorzichtig aan.)

    Je kunt ook een likje vet op de achterkant van het pijpje met naaldlager etc. smeren, dus tussen het koppelingshuis en de brommer.

    Bewegen de delen van je startkoppeling soepel terug als je ze nu handmatig tegen het koppelingshuis duwt?

    #802788

    Joeri999
    Bijdrager
    Berichten: 135

    Oh, en trouwens: het gepiep dat je hoort als je (langzaam) met de brommer loopt met motor uit, kan onmogelijk je vliegwiel zijn. Dat draait namelijk niet mee in dat geval.

    1
    #802797

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Goed bezig. Zo kom je steeds meer te weten over je brommer.

    Wat joeri999 zegt klopt wel. Maar peur hem niet helemaal vol vet en besef dat je die lagering altijd wel hoort.
    Als je koppelingsveertjes ook ui 89 zijn kan die nog vervangen. deze zijn waarschijnlijk slap geworden mettertijd waardoor de 3 koppelingssegmenten aanslepen bij je stationaire toerental. Ook omdat je deze al wat hoger hebt staan

    Je koppeling ziet er verder prima uit hoor. Genoeg “vlees” op je koppelingssegmenten en op je start segmenten. Ook zitten de 3 zilveren balletjes nog in de segmenten, deze zijn belangrijk.

    #802848

    Jenoah
    Topic starter
    Berichten: 67

    Ik ben vanmiddag even op pad geweest om kogellager vet te kopen. Had gelijk die hele koppeling maar meegenomen, omdat ik nog vragen had over die veertjes. Persoon die mij hielp zei dat de veertjes nog goed zijn, maar dat het misschien wel handig is om toch nieuwe segmenten erin te zetten omdat deze aan de uiteinden toch dunner zijn dan gewenst. Was toch maar €12,50 voor 3 nieuwe, dus waarom ook niet. Naaldlager was trouwens niet perse droog, maar aangezien ie uit de koppeling is geweest dacht ik dat het sowieso wel handig was om ff weer in te vetten. Zeker als het er al zo’n lange tijd op zit…

    In ieder geval, eenmaal thuis dus die nieuwe segmenten erop met die oude veertjes en gelijk die naaldlager ingevet. Daarna weer in elkaar gezet en het is echt een wonder. Totaal geen gepiep meer tijdens het lopen met de motor uit, aanzetten gaat in 1 keer zonder problemen en wanneer ik stil sta met de motor aan ook geen ongewenste geluiden meer. Hij begint zelfs sneller met trekken. Eigenlijk is alles gewoon verholpen en verbeterd!

    Allen bedankt voor het advies. Helemaal blij nu! 😀

    EDIT:
    Zit net te Googlen wat een naaldlager nou eigenlijk is en zie dat ik dus niet de naaldlager heb ingevet, maar die bus daar in. Heb indirect dus de binnenkant van die lager ingevet doordat de buitekant van die bus vol vet zit. Of nou ja, vol nou ook weer niet, maar gewoon een normale hoeveelheid. Desalniettemin heeft het wel geholpen. Hoop niet dat dit erg is 😕

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.