Vespa SI carburateur vraag.

Home Forums Techniek Motorisch Vespa SI carburateur vraag.

This topic contains 5 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by SuperSi 3 years, 3 months geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
  • #805709

    Spartafrank
    Topic starter
    Berichten: 116

    Hallo allemaal,

    Ik heb een Vespa SI en heb een 13/13 Dellorte carburateur er op. Ik heb de carter niet uitgevijld. Ik las op het forum dat een 13/13 carburateur dan weinig zin heeft. Is het misschien verstandiger om een andere carburateur te nemen, en welke? Ik heb niks motorisch aangepast. En kan dit het probleem zijn dat mijn Vespa SI slecht op trekt?

    Bedankt!

    #805711

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2646

    Als je een bromblokje hebt is je inlaat 12mm ofzo, een 13 heeft meestal weinig zin.
    Hij gaat alleen meer benzine zuipen.

    Iets beter optrekken lukt met een standaard 12/12mm carburateur.
    Een citypower uitlaat.
    En dan de juiste sproeier monteren.
    En natuurlijk een standaard poelie(is dat 95 ofzo? bij een Si)
    Als daar ooit een kleinere opgezet is dan trekt een standaardbrommer al voor geen meter meer.
    Vergelijk het optrekken nooit met scooters (want dat is allemaal vario)

    Gr. Wim.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 3 months geleden door Wim V8.
    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #805714

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Of het zin heeft hangt af van wat voor carburateur er eerst op zat.
    Kom je van een 12/12 dan heeft het geen zin.
    Kom je van een 10/7 dan heeft het zeker wel zin.
    Maximale prestaties ga je halen als je je inlaat uit vijlt. Maar dat is niet per se nodig.

    Als je een 13/13 monteert zal je wel opnieuw moeten afstellen. Vanwege de grotere doorlaat kan er meer mengsel door heen. Dit in combinatie met de rest van je setup vraagt om de juiste sproeier.
    Fabrieks af word een 13/13 vaak geleverd met 66(?) wat veelal te groot is voor een standaard setup.
    Als je je oude carburateur nog hebt, kijk dan even welke sproeier maat daar in zit, meld het hier even en dan kunnen de meeste wel een goede gok doen welke maat je nodig hebt.

    #805721

    Spartafrank
    Topic starter
    Berichten: 116

    Ik zit even te denken.. Ik heb de oude carburateur niet meer. Dus dan zou ik hem opnieuw moeten kopen. Wat je ook kan doen is de inlaat uitvijlen. Is dit misschien een optie? En wat ‘win’ ik hiermee?

    #805722

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4004

    Ik zie het toch wel even anders. Een 13/13 die juist afgesteld is functioneert net zo goed als en 12/12
    je kan alleen het sproeier topic niet gebruiken, maar zelf even af moeten stellen.
    Dus ik zou er gewoon mee blijven rijden.En natuurlijk kan je de inlaat aanpassen tot 13 mm je zult daar vermogen mee winnen omdat je daar mee ook de timing van de inlaat veranderd.
    de 1mm die je daar mee wint dat geeft maar weinig vermogens verschil maar wel iets.

    Er is voldoende over geschreven hoe het moet.

    Inlaat uitvijlen bij een Vespa Ciao / Citta blok


    En als je toch bezig bent:

    Krukas tuning berekenen

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 3 months geleden door zevenenergie.
    #805728

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Als je nog niet zo bekend bent met de motorblokjes kan uitvijlen best een werkje worden.
    Het blok moet helemaal uit elkaar.

    Als je blokje helemaal standaard is zit je denk ik rond sproeier 48.
    Zeker weten doe je nooit, dat moet je zelf uitvinden door af te stellen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.