Inlaat uitvijlen bij een Vespa Ciao / Citta blok

Okey, aangezien nog steeds veel mensen de ballen niet snappen van het uitvijlen van je inlaat=) , het volgende topic.
Zorg dat je blokje helemaal uit elkaar ligt, zodat je alleen nog maar de grote carterhelft over hebt. 

Je inlaatgat aan de buitenkant ziet er zo uit:

Dan zoek je een 13mm boor en tekent 18mm vanaf de punt een streep op de boor. En start je met boren. (ik heb niets afgetekent, gewoon elke mm dat boor naar binnen gekeken of ik al ver genoeg was8) )

Dan pak je een mooie 4kante vijl (of rond) En begin je zo te vijlen

Nog wat foto’tjes van voren:)

En dan na heeel veel geduld en zeer VOORZICHTIG vijlen kom je op iets uit wat op die van mij lijkt. Ik denk wel dat ik mag zeggen dat die van mij wel bijna “to the max” is8) Maar voor een 50cc standaard moet je hem zeker niet zo ver uitvijlen. Je verliest toch redelijk wat carterdruk wat het vermogen in lage toeren niet tegoed komt.

Groter is niet altijd beter!

Er wordt ook wel eens gesproken voor naar links of rechts vijlen voor trekkracht of topspeed maar hier zou ik geen waarde aan hechten, het formaat van de inlaat heeft een veel grotere invloed hierop.

Mijn eindresultaat:

Best wel iets om trots op te zijn.

Hierbij nog 2 foto’s van een carter wat ik ook uitgevijld heb.
Dit is echt een prima groote voor 50 en 60cc’s, zo verlies je niet veel carterdruk, maar ga je zeker hard optrekken. Heb je echt een hele snelle setup, veil hem dan zover als ik hierboven heb gedaan.

Deze heb ik btw met een ronde vijl (rattenstaart) gedaan, dus niet met een dremel (wat ook ten zeerste af te raden is, aangiezen je daar minder controle over hebt:con )

Voor:

Na:

Edit:

Het inlaatje hierboven vond ik wat klein, dus maar wat groter gemaakt:P

Dit is echt een super inlaat voor 70cc’s, niet zo enorm te groot als mijn eigen carter:D

Het spruitstuk wordt vaak tot 13mm opgeboord, maar uiteraard kan het ook groter. 14.5mm is in mijn ogen echt het maximum, je spruitstuk is dan super dun en met het monteren van de carburateur moet je dus ook echt goed uitkijken !

Carburateur moet je dan uiteraard ook opboren (loopt dan niet lekker meer stationair….)