Verlaten Citta

Home Forums Perso’s Projecten Verlaten Citta

This topic contains 6 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by speedbuxy 5 years, 5 months geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker
  • #780018

    Magnus01
    Topic starter
    Berichten: 457

    20181005_122908Op een zaterdag avond in september liep ik met een vriend door Amsterdam west richting Leidseplein. Tenminste, dat waren we van plan, ik zag namelijk een behoorlijk vieze Citta staan. Dus ik ff kijken en blijkt dat ding toch wel lang verlaten te zijn. We namen de Citta mee en zette de brommer bij mijn school neer. We waren er erg blij mee, maar dat ding zag er niet uit. Ik heb zijn deel van de brommer gekocht voor 10 euro toen hij een Tomos kocht waarna ik begonnen ben met het opknappen van de brommer. Na een dag liep het blok weer geweldig, maar een 70 poelie en een standaard snor blok schiet niet op dus daar moet nog wat aan gedaan worden. De framenummers zijn onleesbaar, dus moet ik nog op zoek naar een ander frame, helaas is hier een milieuzone dus moet het frame gekeurd zijn na 2008 en moet ik dan nog tijdelijk een 4 takt blok er in hangen en dan een 4 takt ontheffing krijgen bij een scooterzaak. En daarna weer het originele blok er in hangen. Een heel gedoe, maar ik vind niks leuker dan een Citta. Mocht iemand een Citta of Citta frame hebben die pas in 2008 of later gekeurd is dan hoor ik het graag, ook als je iemand kent die er een heeft.

    #780024

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Ik  gun je van harte een Citta …. En ik vind dat als je het niet gekregen hebt, of er voor hebt betaalt, dat het niet van jouw is.

    1
    #780034

    Magnus01
    Topic starter
    Berichten: 457

    Je moest eens weten wat er hier allemaal verlaten is, ik vind het gewoon zonde dat de gemeente de laatste tijd enorm bezig is met opruimen van verlaten brommers en die pakketjes schroot worden. Als we dat ding niet mee namen zou dat met deze ook gebeuren, dat zou zonde zijn want er zijn al zo weinig Citta’s meer hier en de Citta verdient het beter dan om omgesmolten te worden tot beplating van een wasmachine. De gemeente heeft zelfs een Zundapp aan zn einde geholpen.

    #780038

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    Ik ga ervan uit dat de getoonde foto de Citta in al opgeknapte staat is?
    Anders is verlaten een ruim begrip :mrgreen:

    Maar zag hier laatst ook al iemand op het forum die dacht dat de keurings datum voldoet om in een milieu zone te mogen.
    Maar het is het bouwjaar waar het om gaat. Want er worden ook genoeg 4takt scooters die net te oud zijn geweerd uit de milieu zone.

    Dus een Citta gaat hier origineel nooit aan voldoen. Enige hoe je een Citta een milieu zone in krijg is door hem opnieuw te laten keuren en dan zorgen dat ie voldoet aan de emissie 4 eisen.

    Veel werk en kost ook zeker een paar duiten. Maar onmogelijk is het niet.
    Het is Tomos bv nog gelukt een 2takt blok aan emissie 4 eisen te laten voldoen.
    Dus waar een wil is, is een weg.

    #780041

    Magnus01
    Topic starter
    Berichten: 457

    Haha nee dat is na een flinke schoonmaak en dan nog was de brommer in niet al te beste staat met veel gescheurde kappen en roest. Het blokje en carburateur waren helemaal zwart van de modder. Op de foto ziet de brommer er netjes uit ja, maar in het echt totaal niet. Ik moet de brommer nog spuiten. Het gaat trouwens niet om het bouwjaar, maar om datum eerste toelating. Het bouwjaar is vaak niet te achterhalen en staat er bij veel kentekens datum eerste toelating 2005 en 2006, omdat toen kentekens kwamen voor brommers. Dit is dan in mijn voordeel, omdat er ook een aantal zijn die 2008 en 2009 in de papieren hebben staan. Dit is al voldoende om rond te mogen rijden als ik er een willekeurig 4 takt blok in doe en de Citta dan laat keuren voor een 4 takt ontheffing. Natuurlijk gaat daarna het originele blokje terug in de brommer en dan heb ik een Citta die de stad in mag.

    #780043

    Dustin
    Bijdrager
    Berichten: 373

    4takt op een citta? Nooit gezien of van gehoord, ben benieuwd of dat te doen is, maar ik betwijfel dat heel erg  😀

    #780056

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    Een 4takt blok gaat sws niet lukken. Want dit past nooit zonder grote aanpassingen onder een Citta.
    En zodra je dingen aanpast zal je hem als nieuw/of eigen gemaakt voertuig moeten laten keuren en dit is erg moeilijk, en ook duur.
    Daarnaast heb ik ook nog nooit van 4takt ontheffing gehoord?
    Tomos heeft namelijk gewoon 2takt brommers die iedere milieu zone in mogen.

    Maar goed dit hele verhaal is ook niet van toepassing, daar waar de brommers voor milieu zones op bouwjaar worden afgerekend en niet op de datum wanneer ze gekeurd zijn.
    Er waren toen een hele hoop mensen kwaad omdat hun scooter van hetzelfde merk en type niet de milieu zone in mochten omdat ze qua bouwjaar te oud waren.
    Terwijl dezelfde scooters met een wat nieuwer bouwjaar dit wel mogen.

    En als je mij niet op m,n woord vertrouwd dan zou ik eens gaan bellen of mailen met de rdw.
    Die kan je dit ook precies uitleggen.
    Want een Citta een milieu zone inkrijgen is een bak met werk, en geld. Helaas.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.