Vario brons metaal

Home Forums Techniek Vario Vario brons metaal

This topic contains 18 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by speedbuxy 1 week, 4 days geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Gebruiker

Bmwfreak
    Topic starter

Ik heb nu een probleempje met de vario.
    ik weet niet wat er is gebeurd maar hij heeft een uur goed gedaan en opeens loopt hij nog maar 30. Nu zag ik dat er overal brons vijlsel zit en de nieuwe riem aan het kartelen is. Iemand een idee wat het kan zijn? 58145F7B-E6DA-49C6-B1C9-DA978A058DEC

niek1992
    Bijdrager

Ziet eruit alsof je messing bus zichzelf opgevreten heeft. Verkeerde montage of een al uitgelubberde bus kan dit veroorzaken. Als jij je schijven in probeert te knijpen zal je zien dat er axiale speling op zit. Messing bus vervangen door een nieuwe of de huidige reviseren door deze eruit te persen, door de midden te zagen en de twee helften andersom erin te persen.

Bmwfreak
    Topic starter

Bedankt niek1992
    ik heb hem gelijk open gemaakt en inderdaad de bus was helemaal op🙈
    heb er een nieuwe in gezet en alles goed schoon gemaakt. Loopt nu ongeveer 55 dus denk nog even beter afstellen dat hij harder loopt.A07F14B6-4C5B-42BF-8DF0-1011A2683326

niek1992
    Bijdrager

had je nog een nieuwe liggen, of heb je de gehele schijf uitgewisseld? Vaak wordt dit veroorzaakt door vuil in het glijgedeelte. Zorg in ieder geval dat dit vetvrij en schoon is. Het messing is zelfsmerend.

Bmwfreak
    Topic starter

Ik heb een nieuwe ring gehaald en er in gezet. Het geleiden deel was inderdaad wat vuil komt denk ik door dat de vario set al even gelegen heeft. Heb alles goed schoon gemaakt en gekeken dat het goed glijd. Je merkt het verschil goed. Bedankt voor je goeien info 👌🏼

Bmwfreak
    Topic starter

Vandaag een goed stuk gereden en na een uur rijden ging de geleiden bus achter vast zitten. Ik denk dat het komt door een kromme schijf of dergelijks. Weet niet of dat zou kunnen ?

Joor
    Donateur

Heb je de bus wel een beetje ingevet?

Bmwfreak
    Topic starter

Nee dat hoefde niet en was voorheen ook niet

niek1992
    Bijdrager

Kan je een foto maken van het glijdende oppervlak van de koppeling? Deze moet vrijwel helemaal glimmend zijn. Zitten hier beschadigingen op dan dienen deze er eerst uit gepolijst te worden want deze zorgen ervoor dat de messing bus sneller slijt.

Ik heb hier volgens mij een aantal foto’s van maar hiervoor moet ik even in de archieven duiken. Dat zal later op de dag worden aangezien ik in de afrondende fase zit van m’n stage. Laat maar even weten of je deze foto’s wilt zien.

Bmwfreak
    Topic starter

imageimageimageDe glei vlakken waren hartstikke zuiver en gingen goed over elkaar heen. Ik zou graag de fotos willen zien niek

zevenenergie
    Forum Goeroe

Zover ik het van de foto kan beoordelen is het gedeelte waar de bronzen bus overheen glijd compleet versleten.
    Dat was eigenlijk ook al wel te verwachten na die regen van brons poeder onder je kap.
    Het heeft het er van weg dat het nu de vorm heeft van een harington. en dus geen mooi strakke gladde cilinder.
    En het lijkt wel of roest zijn werk gedaan heeft en het glij gedeelte in een frees heeft verandert.

Ik ben bang dat je opzoek moet naar een nieuwe koppeling, deze is geheel versleten.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 5 days geleden door zevenenergie.

niek1992
    Bijdrager

Ik sluit me aan bij @zevenenergie, dit ziet er niet al te best uit. Hier zijn een aantal foto’s te vinden die ik heb kunnen opduikelen. Eén van deze koppelingen is de zogezegde imitatie koppeling toendertijds gekocht bij JMPB. Hierbij zie je dat het glij gedeelte totaal niet glad is en zelfs nog oneffenheden bevat van het afdraaien. Ik weet niet wat de tolerantie van het oppervlak is maar deze machinaal polijsten zou een oplossing kunnen bieden.

Uiteindelijk hoeft er maar één beschadiging op het glij gedeelte te zitten wat ervoor kan zorgen dat je messing bus zichzelf op vreet.

Bmwfreak
    Topic starter

Daar ben ik ook bang voor dan maar opzoek naar een nieuw huis helaas 😅 bedankt voor jullie reacties.

niek1992
    Bijdrager

Ik heb zelf ook wisselende ervaringen met het Variomatik systeem van Piaggio. Ik zet ze allemaal hetzelfde in elkaar maar de een houdt het misschien 250km vol, de ander tuft rustig 5000km zonder enig mankement. Deze segmenthouder hoef je niet weg te gooien, misschien dat deze nog te polijsten valt en dat de tolerantie nog binnen de specificatie valt. Misschien even vragen of een ander forumlid het glijdende gedeelte wilt opmeten met een digitale maatschuif?

Bmwfreak
    Topic starter

Dat zou ik wel eens kunnen proberen en als ik iets tegen kom kan ik het altijd nog kopen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.