Utrecht is de volgende stad waar snorfietsers met een helm op

Home Forums Algemeen Nieuws Utrecht is de volgende stad waar snorfietsers met een helm op

This topic contains 11 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by zevenenergie 2 weeks geleden.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker

gilera-citta.com
    Topic starter

Semmad
    Bijdrager

Nou die helm, oke.

Maar dit is een ander verhaal, hier moet je ook op de rijbaan.

Dus op jou weghelft moet je net iets links van het midden rijden.
    Dat is je plek op de rijbaan als gekentekende tweewieler.
    Dat is zo bedoeld zodat je op dat deel de rijbaan ook echt inneemt.

Denk er serieus aan dat je niet rechts houdt.
    De auto’s vliegen jou dan rakelings op
    hoge snelheid aan je linkerzijde aan je voorbij.
    (jij gaat hooguit 25km/u kunnen rijden)
    Je bent nu geen fietser meer en neemt een plek op de weg in.
    Laat je zelf duidelijk zien. Val op.
    Dus je rijdt links van het midden, op jou weghelft.
    Zoals een motorfiets en bromfiets.

https://www.youtube.com/watch?v=gc7Og9c_HUo&t=11s

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

mean-machine
    Bijdrager

Kort gezegd hoort een bromfiets NIET, maar zeker een snorfiets NIET, op de hoofdrijbaan.
    Dat zeg ik als als brom-rijder, maar ook als ik in de auto zit en zeker op de motor.

Als bestuurder van een motor-voertuig en  km’s lang rijdt een snor voor je, dan wil je zeker inhalen. Dat is links erlangs, rechts, er onderdoor of er overheen.
    Nog erger wordt dat met een brom-mobiel. Die zou ik het liefst van de weg afrijden.

Op mijn Ciao (niet de allerlangzaamste) word ik maar al te vaak (bijna) van de sokken gereden. Vooral bij optrekken duurt ’t effe voordat ik een beetje vaart heb.
    Dan schieten ze aan alle kanten voorbij. Ja, en dat snap ik ook nog wel.
    Eenmaal de gang erin kan ik prima met het verkeer mee en is het gevaar voorbij.
    Dan loert er weer een ander gevaar en dat is Oom Agent met een laser-gun.

Semmad
    Bijdrager

Zorg gewoon dat je niet ingehaald kan worden.
    Pak de ruimte!
    Op de rijbaan heb je jouw eigen plek.

Rij niet rechts! Links van het midden.

Inhalen moeten zij dan doen via de rijbaan van de tegengestelde richting,
    daar is niets mis mee.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Joeri999
    Bijdrager

Precies. Gevaarlijke situaties komen juist als je de automobilist het gevoel geeft dat ie kan inhalen.

Een tractor die met 16 km/u over de provinciale weg rijdt, gaat toch ook niet in de berm rijden? Pech gehad voor de automobilist.

Tegelijkertijd: zorg wel dat je spiegels op je snorfiets hebt en je elke seconde weet wat voor idioot er achter/onder/boven/naast je zit. Zodat je altijd de berm in kunt vluchten als het moet. Je verliest immers altijd.

zevenenergie
    Forum Goeroe

Het kan helemaal geen kwaad deze video even te bekijken.
    Dan snap je waarom automobilisten er weinig aan kunnen doen dat ze je over het hoofd zien.

Als ik dit stukje uit de Volkskrant leest:

Nadat Amsterdam dezelfde maatregel in het voorjaar van 2019 invoerde, is het aantal ongelukken waarbij snorfietsen betrokken zijn volgens de gemeente sterk gedaald. Van april tot en met oktober 2019 werden 29 ongelukken geregistreerd, in de jaren ervoor ging het in dezelfde periode om 94 tot 112 ongevallen. Verder daalde het aantal geregistreerde snorfietsers in de stad met bijna eenderde, en halveerde het aantal verplaatsingen met het voertuig.

Dan zie dat het aantal ongelukken gedaald is van gemiddeld 100 naar 29.
    Maar het aantal snorfietsen is met 1/3 gedaald en er wordt  de helft minder gereden.
    Al ik dan een rekensommetje maak, is het percentage ongelukken hetzelfde gebleven.godver de godver

En een botsing met een fietser is wel even iets anders dan onder een auto terecht komen.
    De nieuwe maatregel is in mijn ogen een regelrechte dwangmaatregel om de snorfiets uit het verkeer weg te krijgen.godver de godver
    Het heeft erg weinig van doen met medemenselijkheid.godver de godver

Als passend antwoordt op deze situatie  (want in Den Haag mag je niet meer met de tweetakt brommer de stad in en straks ook een helmplicht)   heb ik de legendarische Alrilia RS 125 2 takt gekocht die ik aan het ombouwen ben tot snorfiets (lees streetfighter)
    Op deze wijze laat ik de beleidsmakers op legale wijze een poepie ruiken.

De Rs heeft 34 pk bij 11000 toeren per minuut, en rookt geweldig goed bij de koude start
    sjdjdidmmdkDe legendarische Aprilia rs125 2 takt:
    Screenshot 2021-09-21 at 12-07-15 ≥ aprilia 125 - Motoren Aprilia - Marktplaats nl
    Het Is een full power uitgave uit 1995.

Screenshot 2021-09-20 at 14-36-04 aprilia RS 125 street fighter - YouTube
    Zoiets gaat het worden,  de 8 wordt een: Huisnummer-cijfer-zeven-7-grijs-1

Hier even een filmpje van hoe het er straks aan toe gaat in de straten van Den Haag https://www.youtube.com/watch?v=BU5bFu5eo0g

• Deze reactie is gewijzigd 2 weeks, 1 day geleden door zevenenergie.

Vespa doei
    Bijdrager

haha jij snapt het 7

lekker knallen met een 2 takker
    door de stad
    in Amsterdam kan je als het goed is vrijstelling aanvragen voor een oldtimer 2takt
    maar of je hem krijgt…………?
    hebben ze dat dan niet in denhaag
    hier in Lelystad mag je zoals het er uit ziet gewoon met helm op met de snorfiets zo hard als je wilt over het fietspad 😀

in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer

zevenenergie
    Forum Goeroe

Je kan in Den Haag vrijstelling vragen, als je om gezondheidsredenen een 2 takt voertuig nodig hebt.

Of gebruikmaken van de oldtimer regeling, dan mag je voor 50 euro een handje vol dagdelen per jaar de stad in, als je het van te voren meld wanneer je gaat rijden.Maar de meest oldtimers zijn in 2005 geschouwd en hebben deze datum op het kenteken staan. Zo ook mijn snorfiets.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weeks geleden door zevenenergie.

mean-machine
    Bijdrager

Maar juist DAT is precies het probleem.
    Al die vrijstellingen lijkt eerder op brommertje pesten!
    Verwacht kan worden dat het aantal beperkingen in het hele land alleen maar meer zal worden.

Ik kom met mijn (oldtimer) brommer tijdens mijn ritjes in diverse steden.
    Moet ik dan als ik 1 dagje naar Scheveningen wil, een ontheffing Den Haag aanschaffen voor €50? Als ik dan 1 week later wil rijden in Amsterdam of Utrecht, Rotterdam, Groningen ect. Ook overal een ontheffing kopen? We hebben in NL 350 gemeentes. Straks voor iedere gemeente een aparte ontheffing? (met ook allemaal weer aparte eigen regeltjes)
    WAARDELOOS!!

Als ze een landelijk beleid hebben heb ik er minder moeite mee.
    Laat ze dan komen met 1 ontheffing geldig voor ALLE steden!
    Dan is ’t 1x een vergunning kopen en dan vrijstelling voor het hele land.

Maar nog beter is om al die oude beestjes gewoon met rust te laten.
    Ik kan begrijpen dat er in steden wordt verlangd naar schone lucht.
    Maar zelfs als ze alle brommertjes en snorfietsen ouder dan 1990 vrijstelling geven dan zal er nog vrijwel geen waarneembare vervuiling zijn. Inmiddels rijden er nog zo weinig oude beestjes en die maken zo weinig km’s dat van een milieu-probleem nauwelijks sprake kan zijn.

mean-machine
    Bijdrager

Onlangs een oldtimer-brommerrit gereden die door Lunteren ging. (oud-Lunterse dag)
    De rit ging meerdere keren door de bebouwde kom. We reden met (ik schat) ca 150 oude brommertjes van allerlei merken. Prachtig!! Enkele oudjes waren iets te rijk gemengd met 2T-olie. Ja, het gevolg was natuurlijk dat ’t flink blauw stond.

Zover ik weet zijn er geen klachten over binnen gekomen.
    Eerder was het tegendeel dat mensen langs het parcours stonden met de duim omhoog.

Ik schat in dat er veel brommertjes bij waren die mss nog geen 200km/ jr rijden.
    Dus echt vervuiling is dan niet aan de orde. Al dat oude spul is gewoon erfgoed!

Vespa doei
    Bijdrager

precies de 2takt is bijna uitgestorven
    dus waarom
    een handje vol bij diverse clubjes
    zoals deze

betreffende het bouwjaar
    dat kan je opvragen bij een piaggio dealer en dit laten omzetten bij de rdw

in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer

zevenenergie
    Forum Goeroe

zoals deze betreffende het bouwjaar dat kan je opvragen bij een piaggio dealer en dit laten omzetten bij de rdw

Inderdaat dat klopt. Het onderzoek naar bouwjaar kost bij de rdw ook ongeveer 30 euro.  Dan nog het nieuwe kenteken. En dan nog een nieuwe kenteken plaat. Voor die paar dag delen vond ik dat wat te duur.

Je hebt dus wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld toertjes mee te kunnen rijden.Of mee te doen met een oldtimer dag, op zich niet verkeert.En goed bedoelt.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.