Stukje cilinderhemd afgebroken

Home Forums Techniek Motorisch Stukje cilinderhemd afgebroken

This topic contains 4 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by mean-machine 3 years, 10 months geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Gebruiker
  • #797656

    Dorus
    Topic starter
    Berichten: 12

    Hallo,

    Ik heb mijn 65 cc dr evo laten vallen en nu is er een stukje cilinderhemd afgebroken, nu is de vraag of ik hier mee kan rijden, ik heb het stukje een beetje geschuurd en gepolijst. Maar de zuiger blijft onder de Cilinder een beetje stroef, bovenin de cilinder gaat hij wel vloeiend, heb ik dat stukje dan niet goed genoeg mooi gemaakt of is mijn cilinder hemd krom. IMG_20200519_222127IMG_20200519_222147

    #797657

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    Dit moet niks uitmaken, mits het soepel loopt.
    Qua prestaties merk je niks. Ook is er in je spoelpoort gefreesd zo te zien.

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #797658

    Dorus
    Topic starter
    Berichten: 12

    Ik heb de spoelpoorten zelf een beetje gefreesd, dan lopen mijn spoelpoorten beter over op mijn carters, ik ben alleen bang dat het hemd krom is. Bij dat stukje waar het afgebroken is gaat de zuiger een beetje stroef maar boven in de cilinder gaat het wel soepel.

    #797659

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Het gietijzer buigt altijd eerst, voor dat het breekt.
    Dus,  ja het is verbogen.
    Ik zou even kijken waar hij precies aanloopt.

    Dat doe je als volgt:
    Zuiger en cilinder ontvetten en dan de zuiger even met een stift rood maken en dan in de cilinder heen en weer bewegen.
    Het rood gaat dan op de cilinder zitten waar hij aanloopt.
    Door dan wat rood is vervolgens weg te vijlen krijg je hem weer soepel.
    Hopelijk hoeft er niet te veel van het hemd af.

    Ik zou niet, proberen de cilinder terug te buigen.
    Het buigt namelijk nooit terug op de plek die verbogen is maar altijd daarnaast. Tenzij je precies weet waar je moet buigen.
    En dan nog, het gaat om een paar honderdste mm.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 10 months geleden door zevenenergie.
    #797662

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    Het voordeel van gietijzer is wel, dat ’t nauwelijks buigt.
    Het is een bros materiaal wat normaal gesproken weer in de oorspronkelijk maten terugkomt. Dat gaat goed tot er een grens wordt overschreden en dan breekt het.
    Helaas dus bij jou!
    Het zgn vloeigebied (en dus de verandering van de vorm/ maatvoering) wat kenmerkend is voor gewoon staal dat heeft gietijzer niet.
    Gietijzer komt òf terug in zijn oorspronkelijke maat, òf het breekt af.
    Het ‘plastisch vloeien’ van gewoon staal, dat heeft gietijzer dus niet!
    (voor mensen die ooit iets van metaalkunde hebben geleerd, weten wat ik bedoel)

    Je kan natuurlijk heel precies inmeten, maar ik verwacht niet dat het hemd is verbogen.
    Ik zou de randen weer een beetje fatsoeneren en op de breuk zelf even iets taps maken.
    Of het gemis van een stuk hemd gevolgen heeft voor het spoel-proces dat kan ik niet inschatten, maar vanuit metallurgische blik zie ik geen probleem.
    Vanuit mechanisch oogpunt ga je natuurlijk wel een stukje geleiding missen zodat de zuiger minder stabiel door de cilinder-schacht zal gaan lopen. Althans, er is minder sturing.
    Kans op een kantelende zuiger…………….??

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 10 months geleden door mean-machine.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.