Sproeier en valse lucht

Home Forums Techniek Afstellen Sproeier en valse lucht

Dit onderwerp bevat 7 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door VespaCiao1970 2 weken, 6 dagen geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker

FL4WLESS
    Topic starter

Zoals de titel al zegt een paar onderwerpen in het nieuwe vraagstuk.

Ben al een hele tijd bezig om mijn Citta aan de praat te krijgen. En dat is dankzij jullie ook gelukt. Vandaag alle kappen er weer op gezet en weer een mooi stukje gereden. Nu heb ik er ook gelijk een grotere sproeier in gedraaid. Zat eerst op 54, nu op 58. Nu iets van 3 km/pu winst (loopt nu 32) Zal het verschil maken als ik nu nog groter ga met de sproeiers? Heb een 13/13 carb. Tot hoe ver kun je er grotere sproeiers in zetten? is dat tot je aan de motor hoort dat hij op volgas teveel benzine krijgt, of is daar een speciale berekening voor. Aan de sproeierdatabase heb ik niet veel want die geeft hem veel lager aan. Suggesties en tips zijn welkom

Dan heb ik nog het idee dat hij valse lucht trekt. Als ik hem de eerste keer aanrent, komt hij op toeren en zakt dan volledig terug. dit doet hij 2x en dan loopt hij als een zonnetje. Kan dit valse lucht zijn? Er zit wel een klein scheurtje in mn uitlaat (1e bocht) Kan het daar ook mee te maken hebben?

Hoor graag van jullie

Experience is power

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

Hi,

Als je sproeier veel groter is dan wat er normaal wordt aangeraden, is er grote kans dat je valse lucht hebt inderdaad. Je kan dit controleren door de deo test te doen. Laat de motor draaien en spuit wat bij je voorkant carburateur (spruitstukje), tussen cilinder en cilinderkop, en tussen cilinder en je motorblok/carter.

Uiteraard helpt het niet mee als er een scheur in je uitlaat zit, maar dit is officieel niet valse lucht. Maar het helpt wel om je motor netter te laten lopen.

Een indicatie voor je sproeier is je bougiekleur. Test dit door een stuk volgas te rijden en ga daarna stil staan – niet stationair laten lopen. Doe de motor uit en draai je bougie er uit. Wat is je bougiekleur?

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel

VespaCiao1970
    Bijdrager

De valse lucht zit m bij gebruik van een standaard carter 9 van de 10 keer in de aansluiting van de 13/13 op de 12mm aansluiting. Als je inlaat standaard is zou ik die 13/13 achterwege laten, levert je weinig tot niets op. Ik zou gaan voor de standaard 12/7 met Polini filter, sproeier 43 en een Gianelli Original Power. Mijn vader rijdt met die set up op een snor Ciao, dat loopt veel mooier en die loopt tegen de 40km/u.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 1 dag geleden door VespaCiao1970.

petrolhead
    Bijdrager

Ik heb eens gehad dat een uitlaat een scheur had achter de trapas dus nog een eindje van de cilinder . Liep voor geen meter, andere uitlaat en was een wereld van verschil .snapte het ook niet dat het zoveel deed. En een standaard / citypower etc kost niet veel geld en dan moet je daar al niet meer naar kijken . Zelf heb ik een 12/7 met malossi filter met sproeier 52

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 1 dag geleden door petrolhead.

FL4WLESS
    Topic starter

Deo test gedaan, als ik in de buurt kom van het spruitstukje zakken de toeren helemaal terug. Denk dat daar inderdaad de oorzaak ligt. Is alleen dat ringetje vervangen dan voldoende? of moet er daarna ook weer een kleinere sproeier in?

@vespaciao1970 die 13/13 mooi laten zitten. Wil hem in de toekomst nog wel flink kietelen, dus alles wat er nu al in zit is mooi meegenomen toch?

@petrolhead cittiepower komt er aan. Weet alleen niet welke de juiste is. Je hebt namelijk meerdere types. Zit zelf aan deze te denken. Is dat wat? of kan ik beter een andere nemen?

Experience is power

VespaCiao1970
    Bijdrager

Doordat de valse lucht wegvalt bij voldoende afdichting zul je ook terug moeten in sproeiermaat uiteraard. Ik zou voor de Gianelli citypower gaan overigens, heb met een Tecno, Sito, Proma en Gianelli gereden en die laatste was het pittigst naar mijn mening. Doordat die laatste ook meer toeren toelaat kun je die ook goed gebruiken op grotere cilinders in de toekomst

FL4WLESS
    Topic starter

@VespaCiao1970 Ga inderdaad voor de Gianelli. Deze had ik zelf ook al op het oog. Weet jij toevallig wat er aan moet gebeuren om hem passend te maken op een gilera? Denk zelf dat het een kwestie is van bijbuigen.

Bestelling citta

Als het schip met goud binnen is (loon) hoop ik dit allemaal te bestellen. Zijn er nog toevoegingen of dingen die misschien beter/anders kunnen?

Experience is power

VespaCiao1970
    Bijdrager

Wellicht kun je beter het SI model nemen ipv het Ciao model voor een Citta, die is wat langer en kom je denk ik beter uit met de ophanging. Vaak is t wat licht buig en knijpwerk maar dat is t ook. Ik zou er een Polini filtertje bij nemen ipv een standaard filter, laat net wat meer lucht door voor optimaal effect icm je uitlaat. Vergeet daarbij natuurlijk ook niet je sproeier aan te passen. Icm de standaard cilinder zou ik daar ook nog blanke Polini koppelingsveertjes bij monteren dat trekt wat mooier

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.