Snelheid vario:S

Home Forums Techniek Vario Snelheid vario:S

This topic contains 19 reacties, has 13 deelnemers, and was last updated by Newbie 1 year, 8 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Gebruiker
  • #212226

    Frans
    Topic starter
    Berichten: 42

    Hallo, Ik heb een malossi voorvario 100 mm achterkoppeling en een 60 alu polini en een top one en mn vespa komt niet boven de 60-65 km uit… ik heb originele rolletjes van een scooter er in en die zijn al best zwaar… zou iemand mij kunnen helpen dat ie wat sneller zou gaan?

    Gr Frans.

    #214176

    Monstercitta
    Bijdrager
    Berichten: 241

    Hey je hebt vast en zeker ook een 13/13 carb.??
    Is je inlaat geveilt???
    Met koppelingen ga je veel sneller dan die vario kitjes ze maken alleen overtoeren of je moet 100 euro over hebben voor malossi vertandingen in je klok

    #214177

    Frans
    Topic starter
    Berichten: 42

    ik heb mn inlaat niet geveilt maar ik heb een speed engine… maar je moet dan toch wel sneller gaan dan 60-65

    #214178

    Monstercitta
    Bijdrager
    Berichten: 241

    euhm met normale koppeling moet je wel 75 80 halen
    ik snap ook niet mijnes rijd met vario 40 ofsjow met dikke overtoeren zal vast komen door normale v-snaar die niet 13 mm breed is

    #214179

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    Frans kom maar een keer langs met je vario, dan kijk ik even wat ik voor je kan doen

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #214180

    Edjuh
    Bijdrager
    Berichten: 6958

    Ik heb zelf vandaag mn vario eraf gehaald en weer een 80 poulie er op gedaan, dat is echt omgekeerde wereld: vario: hard trekken en sloom rijden, poulie: sloom trekken en hard rijden.

    Ik kreeg de moer in de koppeling er niet af waardoor ik de gele drukveer er niet in kon doen, heb jij die er wel in?

    #214181

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    edjuh, een drukveer heeft geen invloed op je topsnelheid

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #214182

    Vespaflappie
    Bijdrager
    Berichten: 1231

    Zegtie dat dan?

    #214183

    Edjuh
    Bijdrager
    Berichten: 6958

    Nee maar ik reed altijd halfgas omdat hij begon te rammelen op top en dat voelde niet goed aan, snaar stond ook best slap, maar met die gele veer zou ik dus toch harder gaan:D, het zou in ieder geval beter rijden lijkt mij.

    #214184

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    licht eraan he, als je vario voor altijd op zen hoogst stond en achter op zen laagst zou je ongeveer wel zo’n beetje op top rijden.
    t enige wat misschien nog meer verschil kan maken, althans denk ik. dat de drukveer zo sterk is dat de motor meer toeren moet maken omdat hij anders gaan dansen, en dat je dus met meer toeren op top rijd

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #214185

    Tonni
    Moderator
    Berichten: 4576

    Dat verhaaltje klopt niet…

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
    #214186

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    en wat klopt niet 😛 leg uit.

    laat je gaan 😀

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #214187

    Frenkie
    Bijdrager
    Berichten: 327

    Idd een beetje vaag verhaal Flick..

    Maar een drukveer kan wel degelijk verschil uitmaken op je topsnelheid. Tis zo moeilijk om dat altijd uit te leggen. Je moet gewoon ff logisch nadenken en ff logisch nagaan hoe een vario werkt. Hij zit heel simpel in mekaar.

    Rollen: Bepalen het toerental. Heeft je motor bij 7.000 toeren zijn maximaal vermogen? Zorg dan dat je de rollen afsteld zodat je motor rond dat toerental blijft draaien.
    Simpel gezegd –> 10% verhoging van je gewicht in rollen, daalt je toerental ook met 10%. DIt klopt natuurlijk niet altijd, maar is wel een goede richtingslijn voor als je bezig bent met afstellen.

    Drukveer: Oefent een bepaalde spanning uit op je v-snaar en zorgt ervoor dat je toerental constant blijft en dus niet gaat dansen. Een TE SLAPPE VEER zorgt ervoor dat je vario te snel gaat “schakelen” en dus daalt je toerental (dipje). Het kan zelfs zijn bij een te slappe veer dat je achterpoelies sneller uit mekaar gaan dan je voorpoelies naar elkaar toe gaan, dan krijg je dus last van een slippende v-snaar.
    Bij een TE STERKE VEER kan het zijn dat je motor niet genoeg power meer heeft om de achterpoelies uit mekaar te duwen. De motor gaat dan veel toeren draaien, met een geringe snelheidswinst. En uiteraard verlies je dan weer veel vermogen.

    En perfect afgestelde vario hoor je niet schakelen en heeft altijd zijn topvermogen bij een constant toerental. Dit is wel vrijwel onmogelijk om hem zover afgesteld te krijgen:p want dipjes zul je blijven behouden (misschien hoor/voel je ze niet, maar op een testbank zal het vast en zeker zichtbaar zijn)

    #214198

    eddi
    Bijdrager
    Berichten: 307

    Met het laatste verhaal kun je pas uit de voeten, eerst weten hoe iets werkt, dan pas gaan sleutelen

    #214199

    Shadow
    Bijdrager
    Berichten: 34

    hier in de buurt kan ik nergens iets van rolletjes of drukveer krijgen. heeft 8iemand nog wat liggen voor un scherp prijsje voor mij ? of te ruil tegen iets

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.