Simonini koppeling trekt ie het?

Home Forums Techniek Opvoeren Simonini koppeling trekt ie het?

This topic contains 9 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Crullie 3 years, 5 months geleden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
  • #800426

    Mikey
    Topic starter
    Berichten: 346

    Ik ben net weer klaar met mn citta. Heb nu een uitgevijlt blok met een 50cc Athena erop met 13/13 en een leovinci Handmade, en polini groene trekveertjes. Dit trekt redelijk op met poelie 70. Nu zag ik op jmpb dat de simo koppeling weer pp voorraad was en ik weet dat deze een grotere poelie heeft. Zou mijn setup het trekken of is dit veel te zwaar. Zou dit met een poelie 80 een betere combinatie zijn?

    • Dit onderwerp is gewijzigd 3 years, 5 months geleden door Mikey.
    #803282

    Mikey
    Topic starter
    Berichten: 346

    Ff de beginpost bewerkt aan de hand van mn nieuwe setup. Kickje bij deze…

    #803294

    Spotkip
    Bijdrager
    Berichten: 99

    Ik denk zeker dat het met poelie 80 een betere combinatie gaat zijn!

    #803295

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Mijn ervaring is dat een 50cc te licht is om een Simo koppeling stevig weg te trekken, Simo koppelingen worden vaak gebruikt bij 46mm cilinders met meer trekkracht om nog redelijk van de plek te komen.
    Met Simo koppeling gaat de snelheid flink omhoog maar trekkracht is wat minder !! vooral met een 50cctje.

    Edit : bedenk dat de Simo koppeling normaal gesproken voor een 90cc Simo blok is gemaakt en dan werkt het prima, dus met 50cc kom je toch 40cc te kort, en dat is nogal wat 😮

    TICKLING BARN
    #803296

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4003

    Er zit nog een ander voordeel aan een simo koppeling, belgen koppeling of de nieuwe moparts koppeling 60mm, en dat is de snaar niet meer over/langs het achterste ophang boutje van het blok loopt.

    Daardoor is er ook nog ruimte voor een trekstart bevestiging  bij kleinere poelies op de achterklok.
    Ten minste dat is bij mijn trekstart zo. Ik rijd met de oude versie van Elovation.

    Bij de nieuwe versie van Elovation is hij uitgevoerd met dat RVS verhoog plaatje* zodat je alle poelie combinaties kan gebruiken zonder dat de snaar ergens tegen aanloopt.
    *
    Screenshot_2020-10-25 TK Elovation Trekstarter kit 3 0 - Vespa-Ciao nl

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 5 months geleden door zevenenergie.
    #803298

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Ander voordeel is dat je met een lager toerental de zelfde snelheid kunt rijden dan met een ori, koppeling wat weer scheelt in het brandstof verbruik, vooral op de lange ritten 😛
    Het rijdt met Simo koppeling allemaal wat rustiger, ideaal voor een tour blokje, geen lawaai van toptoeren en uitlaat en dus gaat het blokje ook nog eens langer mee.
    En dan spreek ik wel van een gecontroleerd polsje 😎

    TICKLING BARN
    #803299

    Mikey
    Topic starter
    Berichten: 346

    @crullie ik vind vooral dezelfde snelheid met een lager toerental interessant. Als ik nu op de weg rijd moet ik constant driekwart gas rijden. Met de athena betekent dat heeeel veel toeren en dus brandstof slurpen.🍺

    Het is op een citta met kleine wielen dus dat is dan weer het voordeel tegenover een ciao waar de overbrenging beduidend zwaarder zal zijn door de grote wielen. Ik denk dat ik het gewoon ga proberen met simo koppeling en poelie 80.
    bedankt voor de reacties allemaal

    EDIT, de standaard citta meany en Sisitta rebel zijn ook met een belgenkoppeling uitgevoerd op 50cc. Deze moesten dat ook gewoon trekken toch? Ik weet alleen niet met welke poelie ze geleverd zijn.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 5 months geleden door Mikey.
    #803301

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    De standaard citta meany en Sisitta rebel zijn ook met een belgenkoppeling uitgevoerd op 50cc. Deze moesten dat ook gewoon trekken toch? Ik weet alleen niet met welke poelie ze geleverd zijn.

    Klopt, maar dan zijn het ook vaak Belgische carters met standard een grotere inlaat en vaak een 12/12 Carbje.

    TICKLING BARN
    #803302

    Mikey
    Topic starter
    Berichten: 346

    @crullie dan zou ik met mijn uitgevijlde inlaat en 13/13 wel goed moeten zitten dus?

    #803303

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Ja zeker, je gaat redelijk optrekken maar niet zo snel als een origineel koppeling schaaltje.
    En daarbij kun je ook nog naar een 90mm pully kijken eventueel.

    TICKLING BARN
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.