Schijfrem op Si

Home Forums Techniek Framedelen Schijfrem op Si

Dit onderwerp bevat 9 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door KillerNoway 2 weken, 6 dagen geleden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker

Thijs_DR_Evo
    Topic starter

Helleu,

Alweer een hele poos geleden dat ik hier nog eens gepost heb :). Sinds deze week mijn Si met Polini H2O toch maar eens uit de schorsing gehaald met dit mooie weer. Ik was alweer vergeten hoe beroerd zo’n Vespa eigenlijk remt na jaren motor te hebben gereden.

Anyways, ik zag op een van de forum sponsor sites een EBR vork voor een Ciao waar een schijfrem op te monteren is. Na contact zou deze niet moeten passen in een Si, maar ik heb daar mijn bedenkingen bij, op de site van EBR zie ik dat ze een vork maken die in zowel een Ciao / Si en Bravo past.

Forks: F144650

Adat.:Piaggio Si – Bravo – Ciao disc brake
    Brackets:in aluminium alloy
    Rod diameter:32mm
    Stroke:180mm
    Legs:cast in aluminium alloy
    Operation:hydraulic,dual piston
    Sliding:legs with deep hole

Kan iemand mij aan wat maten helpen van de balhoofddiameter van een Ciao, buitenmaat lagercups en de buitenmaat van de pen die in de kroonplaat gekrompen zit.

Ik heb gezien dat er Si’s zijn met enkele kroonplaat en dubbele kroonplaat, waarvan mijn model die met dubbele kroonplaat is.

Dat is em :).

gr. Thijs

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

Welcome back  😉
    Naar mijn weten zijn die ebr vorken echt van slechte kwaliteit. Je kan beter een andere vork met plek voor remklauw gaan scoren.

Je hebt ook wat nodig om de adapterplaat op je voorwiel te maken. Zodat de schijf daar op komt.

Je kan De Brandweer ook even een bericht sturen. Volgens mij is hij bezig met setjes. En mocht dat niet lukken, even Ties een bericht sturen. Hij heeft contact met italianen die sowieso overal schijfrem op gooien.

Mooi op h2o kit weer eens te zien trouwens. En past je waterreservoir niet in je koplamp? Volgens mij hoort hij daar.
    Groeten van ook een h2o driver  😎

41.8 Polini LC, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

Screenshot_20190625-084543__01

41.8 Polini LC, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel

Thijs_DR_Evo
    Topic starter

Hey Thomas,

Thanks voor je bericht. Het zou theoretisch in de koplamp moeten passen echter heb ik destijds (2003!) alles in dozen gekocht, originele slangen waren er niet bij. Ik heb toen van alles en nog wat bij de automaterialenzaak moeten kopen en iets moeten frankensteinen. Polini slangensetjes waren toen al niet meer te krijgen.

Goed om te weten dat EBR niks is, dat scheelt mij weer een hoop frustratie. Ik ben nu aan het kijken of evt een vork van een pitbike pas te maken is, diegene waar ik mee gereden heb was ik qua veer- en remgedrag erg over te spreken. Mijn vork is in dusdanige belabberde kwaliteit dat het mijnsinziens niet meer loont deze op te knappen. Chroom van de binnenpoten is verrot en houdt daardoor geen olie binnen. Ik heb nog nergens nieuwe binnenpoten kunnen vinden voor mijn Si en opnieuw verchromen of nitreren is veel te duur imho.

Adapter van schijf naar het wiel is mijn laatste zorg, dat krijg ik wel voor elkaar. Een degelijke bevestiging aan de vork daarintegen, dat is een stuk lastiger. Die beugel op de foto hierboven krijg ik koude rillingen van.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken geleden door Thijs_DR_Evo.

zevenenergie
    Forum Goeroe

Die beugel op de foto is misschien niet heel mooi vorm gegeven maar wel goed bedacht. Een eenvoudig beugeltje naar de spatbord ophanging en “je tante heet Bep”.
    En als je de adapter kan maken dan kan je dit ook. Het zij aan de voor of de achterkant van je veerpoten.

Ik heb ooit eens een testje gedaan met een si voorpoot om daar iets op te durafixen.

Na het solderen heb ik het geprobeerd af te breken. Dat is niet gelukt, je ziet hier dat het helemaal verbogen is.
    Voor een bevestiging aan de achterkant van de veerpoot zou durafixen dus wel gaan,vooral wanneer je een steun maakt die steviger te bevestigen is, dan dit stukje strip van 8 x 20 mm.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken geleden door zevenenergie.
    Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

Magnus01
    Bijdrager

Het schijnt dat de voorvork van een Tomos Revival/Streetmate past. Ik heb het nog nooit gezien en weet het ook niet zeker, maar als je toevallig een andere Tomos voorvork hebt liggen om het uit te proberen zou ik dat zeker doen.

Thijs_DR_Evo
    Topic starter

Voor een bevestiging aan de achterkant van de veerpoot zou durafixen dus wel gaan,vooral wanneer je een steun maakt die steviger te bevestigen is, dan dit stukje strip van 8 x 20 mm.

Dat durafixen ziet er veel belovend uit moet ik zeggen. Ik had jouw topic al eens doorgeakkerd. Was jij toevallig ook diegene met die klemconstructie om de poot heen? Ik moet zeggen dat dat er ook zeer netjes uitzag.

Op de foto boven van die Italiaanse Si kan ik niet zeggen dat ik die klauwbeugel er erg stijf uit vind zien. Ik heb ooit al eens een loslopende bij iemand klauw gezien en geloof me, dat wil je niet meemaken ;). Je komt er pas achter als je ze echt nodig hebt, dat is altijd de kloterij met remfalen. Wellicht is het de ongelukkige hoek van de foto.

Overigens, ik welk formaat mag ik evt. freeswerk aanleveren? STEP IGES NX :)? Mocht het ooit zo ver komen dan teken ik desnoods zelf wel wat :).

Het schijnt dat de voorvork van een Tomos Revival/Streetmate past.

De gelijkenis was me ook al opgevallen tussen die vorken, afgezien van een iets andere naloop. Het probleem is dat ik nergens zo’n ding weet te staan waar ik effe e.e.a. kan meten of vergelijken. Zo’n ding kopen en dan erachter komen dat ik er niks aan heb is ook weer zoiets. Ik heb wel ooit op zo’n Revival met schijfrem gereden en ik moet zeggen dat dat wel precies is wat ik voor ogen heb qua remgedrag.

In het algemeen zit ik er mee dat het chroom van mijn binnenpoten verrot is. Ik heb nog nergens een setje nieuwe originele binnenpoten kunnen vinden hetgeen iedere optie om op de originele poten iets te fabriceren nutteloos maakt. Er blijft geen druppel olie inzitten namelijk :(.

Iedereen bedankt voor het meedenken zo ver 😀

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 6 dagen geleden door Thijs_DR_Evo.

KillerNoway
    Donateur

Het past gewoon op normale SI poten hoor! Alleen een kwestie van zelf een plaatje maken vor de klauw vast te zetten. Let op dat het deugelijk metaal is en hij vast zit bij het voorspatbord en tussen de voorwiel-as.

Mocht je vragen hebben, hit me up!

4-takt krijg de tering, ik rij meng-smering!
    Link naar Mijn collectie / Projecten.

Thijs_DR_Evo
    Topic starter

Mocht je vragen hebben, hit me up!

Don’t mind if I do 🙂 . Heb je evt. een detail foto van de klauwbevestiging? En een adresje voor nieuwe of goed gebruikte binnenpoten waar het chroom nog van in goede staat is? Ik heb in ieder geval exact dezelfde vork als die jij in je Ciao hebt zitten.

gr. Thijs

1

KillerNoway
    Donateur

Daarom stuurde ik een foto omdat de poten die ik erin heb zitten van een si afkomen.
    Kijk anders eventjes in mijn perso: https://vespa-ciao.nl/forums/topic/noways-ciao/#post-771737

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 6 dagen geleden door KillerNoway.
    4-takt krijg de tering, ik rij meng-smering!
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.