Nick's Bravo

Home Forums Perso’s Projecten Nick's Bravo

This topic contains 14 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Nick Jacobs 1 year, 11 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Gebruiker
  • #811185

    Nick Jacobs
    Topic starter
    Berichten: 70

    Vorig jaar heb ik een Ciao gekocht, waar ik ondertussen toch al een half jaartje mee aan het rondcrossen ben. Onlangs heb ik een toer gedaan in de Belgische ardennen van ongeveer 450-500km, verspreid over drie dagen met elke dag ongeveer 3000 hoogtemeters. Hiervoor heb ik uiteraard de Ciao genomen en die heeft het uitgehouden zoals een beest. Het is een 43mm Polini met uitgevijlde inlaat, 12mm carb, Gianelli citypower en uiteraard een vario (met trekstart) om toch maar bergop te geraken.
    tdnuzgtbbsn61
    (Oude foto zonder vario)

    Ik wil deze toer volgend jaar zeker terug doen, maar deze keer wel met iets anders. Miraculeus zijn de wegen in Wallonië nog slechter dan bij ons in Vlaanderen, waardoor een iets betere vering niet slecht zou zijn.

    213419473_178328894353068_5055499101832206992_n

    Na een tijdje zoeken heb ik vandaag een Bravo op de kop weten te tikken op een kleine 20 minuten van mijn huis. Hij is serieus afgeleefd maar deze jongen komt met een elektronisch kickblok en een vario 😎
    Hij is over de hele lijn niet meer zo heel fris dus ik denk dat ik er eens iets wild mee ga doen. Het jeukt al wel een tijdje om eens een “custom” brommer te proberen bouwen en ik denk dat dit dat project gaat worden. Ik ben er nog niet helemaal uit welke richting ik uit wil dus ideeën zijn altijd welkom.
    De vario en het kickblok (min de elektronische ontsteking) gaan waarschijnlijk de verkoop in. Ik heb al een variosetje en heb geen tweede nodig. Het kickblok is wel mooi, maar met het geld dat ik hiervan krijg zou ik graag een speed engine gaan kopen om dit dan te gaan combineren met m’n 43 Polini. Ik denk om voor het elektronisch carter te gaan en dan de elektrische ontsteking (+vliegwiel) van het kickblok hierop over te bouwen. De grootste reden hiervoor is dat ze hier in Belgie nogal pittige boetes durven uitschrijven voor brommertjes die te snel rijden en met de elektronische ontsteking kan ik hem vrij eenvoudig begrenzen indien nodig.

    Meer fotos volgen nog

    • Dit onderwerp is gewijzigd 1 year, 11 months geleden door Nick Jacobs.
    #811229

    Nick Jacobs
    Topic starter
    Berichten: 70

    7A8D0422-441E-43A6-A171-B9D8A74849B926FB4B7A-E345-42D7-A156-0B2B3E58F5F1

    Hier zijn nog een aantal fotos. Ik heb de kappen er vanmiddag afgehaald om alles eens beter te bekijken. De ketting van het kickblok heeft betere tijden gekend maar verder zit alles er (vuil maar) ok uit.

    Eerste probleem dat ik ben tegengekomen is dat de benzinekraan verstopt zat. Verder heb ik nog niet veel tijd gehad, het volgende is de kraan eens uiteen halen en de carb proper maken. De compressie is goed dus met een beetje geluk start ie dan.

    #811481

    Nick Jacobs
    Topic starter
    Berichten: 70

    Zo, de vario is verkocht en de Speedengine besteld. Het enige probleem dat ik heb is dat ik enkel een snorkrukas heb en dat ik niet van plan ben om 100€ uit te geven aan een racekrukas. Voorlopig ben ik van plan om mijn snorkruk te bewerken zodat de inlaat wat later sluit. Ik lees echter overal dat een snorkruk het niet goed doet in een SE met de vroege inlaat opening dus ik hoop dat het meevalt.

    Tenzij dat iemand nog een bromkruk heeft liggen waar ie afstand van wil doen?

    • Deze reactie is gewijzigd 2 years, 7 months geleden door Nick Jacobs.
    #811499

    Mikey
    Bijdrager
    Berichten: 346

    Een standaard snorkrukas wil prima in een speedengine hoor. Wel is het een goed idee om hem wat later te laten sluiten. Dan heb je je eigen racekrukas die vroeg opent en laat sluit.😎

    #812091

    Nick Jacobs
    Topic starter
    Berichten: 70

    Dat ga ik doen! Ik heb intussen ook nog een proma cc besteld samen met een citta banaanzadel dat aangepast moet worden op de bravo. Verder nog wat standaard onderhouds onderdelen, nieuwe lagers, pakkingen, keerring, enzovoort.

    CC2774E1-ACD5-4C53-B9FB-2F2ECC7C682A

    Ik heb de speedengine reeds bewerkt zodat de 3 spoels ontsteking en netjes op past. De volgende stap is dus de krukas wat bewerken en alles opbouwen.

    EDIT:
    De achterbrug heeft nu een nieuw kleurtje gekregen en de inlaattiming van de krukas is iets verlaat.
    A74626E4-B484-497B-8B86-AC129A4DCF5733D6155B-BCE1-4AB6-8076-80D68B190445

    • Deze reactie is gewijzigd 2 years, 6 months geleden door Nick Jacobs.
    #812518

    Nick Jacobs
    Topic starter
    Berichten: 70

    Zo het is weer even geleden. Ondertussen zit de Bravo weer grotendeels in elkaar. Dit is er afgelopen maand ongeveer veranderd.

    Het achterspatbord was vrij rot, en bovendien vond ik het ook vrij lelijk. Ik heb het spatbord ongeveer 1/3 ingekort, zodat het er iets sportiever uitziet en dat ook de tweede spatbordsteun overbodig wordt.
    241002374_4592773520734262_1908108006837426714_n

    De elektronische speedengine zit ook in elkaar en mooi in de brug.
    240956347_902478917346736_2299823838271171657_n

    Het geheel terug onder het frame gehangen. Nieuwe, iets kortere, veren gemonteerd. Vario er weer op, met trekstarter. Het Citta zadel heb ik tijdelijk gemonteerd om eens te passen. De voorste beugel van het zadel komt vrij goed overeen met de bevestigingspunten van het originele Bravo zadel. Voor de achterste beugel moet ik momenteel nog wel iets fabriceren zodat alles mooi vast blijft zitten.

    Het achterlicht is er momenteel ook af, dit ga ik nog veranderen in een speciaal achterlichtje.
    242712135_224105966368277_7776636994936062392_n243527949_2641304033006342_8130598535550777794_n
    Het voorlicht ga ik misschien ook nog veranderen, maar daar ben ik voorlopig nog niet helemaal uit.

    Het blokje heeft vandaag ook voor de allereerste keer gelopen!

    Een testrit is er nog niet van gekomen, er moeten eerst nog een aantal dingen opgelost worden. Zadel goed vastmaken, voetsteuntjes maken, remmen terug deftig aansluiten, …

    #812519

    petrolhead
    Bijdrager
    Berichten: 92

    Moet zeggen mooie upgrades ! De kleur is ook echt mooi , soort ijsblauw lijkt het .zadel staat hem persoonlijk zoiezo beter dan het orgineel . Weer bijna een Bravo meer op de baan

    #812524

    Nick Jacobs
    Topic starter
    Berichten: 70

    Bedankt! Voor zover ik weet is het de originele kleur. Ik ben tot nu toe ook wel echt hele grote fan van het zadel.

    #813509

    Nick Jacobs
    Topic starter
    Berichten: 70

    Afgelopen weekend eens een eerste deftige testrit gedaan. Gaat best wel vlot, de top ligt ergens tussen de 62-65 kph gps denk ik. Niet slecht maar ik had misschien wel iets meer verwacht. Huidige setup:
    -43 Polini
    -Speedengine
    -12/12 carb @ 66 sproeier
    -Bewerkte snorkruk zodat de inlaat op ongeveer hetzelfde tijdstip sluit als een bromkruk
    -Polini luchtfilter
    -Proma/technigas cc
    -Malossi vario
    -1/10.5 vario overbrenging
    -8 grams rollen
    -Standaard trekveren en drukveer

    De volgende aankoop wordt hoogstwaarschijnlijk een 15 of 16mm carb met bijhorend spruitstuk.
    260032218_594432588332341_4614962207205912658_n
    257524748_866208814028718_4210311369425540071_n
    De toeter die ik had deed het niet dus die heb ik eraf gesmeten en vervangen door een ge-3d-print plaatje dat eveneens dient om de spanningsregelaar aan vast te maken zodat die niet los hangt te bengelen:

    261548744_926803691275510_5566592448458935687_n
    262134246_5158649714164014_2002541039605804111_n
    Koplamp terug in elkaar en vanaf nu een goede betrouwbare lichtbron.

    Starten bij koud weer is absoluut geen probleem. Choke op, beetje gas geven en starten van de eerste trek. Als hij warm is lijkt het echter wel een groot probleem en heeft hij er totaal geen zin in. Ik moet soms een tweetal minuten aan mijn trekstarter staan trekken alvorens hij héél traag op gang komt. Ik heb een nieuwe NGK B7H bougie erin en een 12/12 carb met 66 sproeier. Ik dacht eerst dat het traag op gang komen aan de verkeerde sproeier lag, maar die ziet er naar mijn mening best oke uit na een goed stuk hoogtoerig rijden. Tenzij iemand daar anders over denkt?
    262555676_650906082588132_6902270559764119339_n

    De cilinder heeft tijdens mijn toer door de Belgische ardennen best wel wat afgezien dus mijn tweede gedacht was dat het misschien aan de zuigerveren lag?

    • Deze reactie is gewijzigd 2 years, 3 months geleden door Nick Jacobs.
    #813983

    Nick Jacobs
    Topic starter
    Berichten: 70

    Polini 43 is out, Polini 46 is in! Ik heb de cilinder er overlaatst nog eens afgehad en heb toch maar beslist om een nieuwe erop te gooien. Momenteel rustig aan het inrijden en ondertussen nog wat aan het knutselen. Ik heb een tijdje rondgereden met de 12/12 op de 46mm maar dit was het toch niet. Dan maar een SHA 15mm besteld. Ik had geen zin om dit in de brug te gaan passen dus ik ben wat gaat experimenteren om de carb uit de brug te halen. Gisteren een testopstelling in elkaar geknutseld met een moparts spruitstukje, oude waterdarm en een ge-3D-print aansluitstuk voor de carbu.

    1B079D3F-C41F-4A3C-A2EB-0D6B1462F622

    Uiteraard is die niet permanent, ik wilde gewoon eens kijken of dit zou werken. Nu wordt het uitkijken naar iets van darm dat wel tegen benzine kan en een manier om het geheel vast te maken aan de brug.

    Het warme start probleem is echter niet verholpen met de nieuwe cilinder 😥

    #815049

    Nick Jacobs
    Topic starter
    Berichten: 70

    Ondertussen staat mijn inlaat erop samen met bijhorende treeplankjes:

    277112707_937813356885868_7247673598324203767_n
    277897723_290520333251431_2648638096120066728_n

    Initieel had ik er een namaak SHA15mm op staan maar ik kreeg dit niet goed aan het lopen. Hoe dan ook bleef de brommer stationair stilvallen na een tijdje terwijl er nergens valse lucht te bekennen was.
    Uiteindelijk maar besloten om het zekere voor het onzekere te nemen en een echte Dellorto te kopen, een 16mm deze keer. Ook hier loop ik weer tegen problemen aan. Nu loopt hij wel mooi stationair maar valt hij regelmatig stil bij het optrekken. Als ik optrek, stop en direct terug vertrek is er geen probleem. Als ik een tijdje voor een stoplicht heb gestaan en wil vertrekken dan valt hij stil bij het wegtrekken. Er zit momenteel een sproeier 80 in, als ik hoger ga gaat hij viertakten en als ik lager ga staan hij te arm.

    Iemand een idee wat het probleem hier kan zijn?
    Er is wederom geen valse lucht te bekennen en verder loopt hij goed. Ik heb ook de indruk dat hij onbalast (achterwiel van de grond) minder problemen heeft met stilvallen. Het probleem is dan niet weg maar komt minder naar boven.

    #815051

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Het is heel creatief wat je gemaakt hebt.
    Maar waarom de carburateur niet naast de fietsbel?
    1763466396
    Dat wisselt veel gemakkelijker van sproeier.
    Als je van de gebaande paden afgaat dan kom je niet zoveel mensen tegen die je de weg kan vragen. Je bent dan je eigen leermeester. Zo maak je het leuker voor ons, om je perso te volgen :thumb

    • Deze reactie is gewijzigd 1 year, 11 months geleden door zevenenergie.
    #815053

    Nick Jacobs
    Topic starter
    Berichten: 70

    Als ik een darm had die lang genoeg was dan hing ie al lang daar 😎
    Uiteraard met een benzinepompje dan, anders zal die niet veel benzine te zien krijgen

    #815057

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    Ik denk wat @zevenenergie probeert te zeggen is dat het stukje slang van inlaat -> carburateur wat lang is. Dus dat dit waarschijnlijk de reden is dat hij stilvalt bij optrekken.

    #815058

    Nick Jacobs
    Topic starter
    Berichten: 70

    Dat is ookal in mij opgekomen, maar met dezelfde inlaat en de namaak SHA15mm kwam dit probleem niet voor.
    Ik heb ook nog een Motobecane Cady staan die (origineel) een vergelijkbare lengte van inlaat heeft, vandaar dat het mij sterk zou lijken.

    Volgend weekend ga ik de vario er eens opgooien met gele trekveren, zodat het lage toerengebied in feite wordt overgeslagen. Misschien dat het zo opgelost geraakt.

    Een ander alternatief is wat met gasschuif aanpassingen experimenteren om het lage toerengebied wat beter te krijgen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.