Moer achterwiel

Home Forums Techniek Framedelen Moer achterwiel

Dit onderwerp bevat 7 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door AA-T 1 week geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker

Luuk66
    Topic starter

Beste forumleden, ik heb een varioachternaaf weten te bemachtigen en wilde die graag monteren onder mijn citta. Nu heb ik alleen het probleem dat toen ik de laatste ( van de 4) bout die de achterklok aan het frame bevestigd wilde bevestigen het draad begon mee te draaien. Het draad is dus niet dol gedraaid maar het cirkeltje om de plek waar de moer in komt draaid dus mee. Ik kan de moer niet strakker krijgen en krijg hem er ook niet meer uit. Heeft iemand een idee om dit op te lossen?Screenshot_20190811-153043_PhotosScreenshot_20190811-153051_Photos

FonS
    Bijdrager

Kun je de draadbus daadwerkelijk zien meedraaien?
    Ik heb namelijk ooit een deksel gesloopt om te zien hoe die bus in de deksel vast zit. De bus is rondom vertand (spline, zoals de verbinding tussen de achteras en de velg) en de deksel is er als het ware omheen gegoten.
    Het lijkt me dus heel stug dat die bus meedraait, dan zou je deksel écht 100% naar de gallemiezen zijn. Ik zou eerder zeggen dat de draad er gewoon uitgestript is en dat valt nog wel op te lossen met een helicoil.

Luuk66
    Topic starter

Hoi Fons, het was echt de draadbus die meedraaide. Ik heb het gelukkig weten op te lossen door met een bijtel een paar dutsen tussen de draaibus en achternaaf te slaan. Het zit nu muurvast, ziet er alleen wat gebeund uit.

AA-T
    Sleutelbeheerder

(Edit: Dit verhaal gaat niet op, zie berichten hieronder voor toelichting.)

Is het eigenlijk een blinde of open draadbus?
    Als hij open is zou ik ‘m eruit halen en opnieuw vastzetten (of vervangen).

Als je een dop pakt die over de draadbus valt kan je daar een bout doorheen steken en aandraaien. Aangezien de bout niet naar beneden kan zou je de draadbus theoretisch omhoog moeten trekken.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week geleden door AA-T.
    1

FonS
    Bijdrager

Jaren (jaaaaren) geleden is dit onderwerp al eens behandeld en als ik het me goed herinner, heb ik toen een foto geplaatst van zo’n bus. Maar die kan ik natuurlijk nergens meer vinden.
    Dus heb ik vandaag maar weer een deksel gesloopt, om te laten zien hoe zo’n busje nou precies in de naafdeksel zit. Zo zie je bijvoorbeeld dat hij er niet uit te trekken/persen valt en dat de kans op een ronddraaiende bus toch echt érg klein is.

20190813_211500
    20190813_211536

Hopelijk is dit topic ook over 10 jaar nog te vinden via de zoekfunctie.

AA-T
    Sleutelbeheerder

Mooie aanvulling @fons, leuk dat je dit hebt gedaan. Foto’s op de server verdwijnen niet meer 🙂

Zijn ze erin gegoten? Dus dat de inkeping in het midden is opgevuld?

FonS
    Bijdrager

Ze zijn inderdaad ingegoten. Oerdegelijk ontwerp dus.

AA-T
    Sleutelbeheerder

Helemaal helder 🙂

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.