Home › Forums › Algemeen › Brommers algemeen › Moderne biobrandstoffen vs 2-takt
This topic contains 6 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by VespaAvanti 7 years, 1 month geleden.
-
Gebruiker
-
4 november 2016 om 20:29 #167491
Een tijdje geleden kwam de vraag al eens naar boven, en ik hoop toch dat er iemand is die hier iets nuttigs over durft te zeggen.
Veel tankstations stappen over op brandstoffen met biomassa erdoorheen gemengd, zo is bij het dichtsbijzijnde tankstation hier in de buurt alleen nog Diesel, Euro 95 en Blueone95 te verkrijgen. De kans bestaat dat het Euro 95 er met de tijd helemaal uit zal gaan, vandaar dan ook mijn vraag hoe onze brommer zich op dat Blue one zullen gedragen?
Als ik specifiek naar Blue one (Andere tankstations noemen het wellicht anders maar het is in principe hetzelfde) ga zoeken vind ik het volgende:
Is Blue One 95 hetzelfde als Euro 95?
Blue One 95 is net als Euro 95 een benzine. Het verschil is dat Euro 95 maximaal 5% ethanol en Blue One 95 maximaal 10% ethanol bevat. Hierdoor is Blue One 95 het milieubewuste alternatief voor Euro 95.
Nou zijn oudere auto’s vaak al niet geschikt voor het tanken van deze biobrandstoffen, waardoor ik zou denken dat onze 2 takten er ook niet echt blij van worden.
Is er iemand die hier iets nuttigs over kan zeggen? Google helpt niet echt.
5 november 2016 om 13:22 #176493Ik stelde die vraag laatst ook hier.
Ik vraag me dus af waarom blue one niet zo kunnen?
Als het om droogheid/rauwheid gaat van je brandstof zou dat bij onze brommer denk ik niet uitmaken vanwege de mengsmering.6 november 2016 om 09:15 #176494Ik weet dat lage kwaliteit rubber slangen er niet tegen kunnen, maar voor de rest kan ik er ook niet veel over zeggen. Maar ik weet niet of 10% genoeg is om die aan te tasten.
6 november 2016 om 09:30 #176495Het nadeel van de hogere ethanol waarde is dat bij een hogere temperatuur de slijtage van onderdelen door corrosie groter wordt. Bijvoorbeeld aluminium cilinders zullen sneller slijten door de aantasting van de ethanol. Tevens zijn de meeste keerringen en brandstofslangen hier minder bestand tegen als wat gebruikt wordt op de hedendaagse voertuigen. Ik verwacht dat de standaard brommertjes hier met een juiste keerring en benzine slangen weinig last van zullen ondervinden maar, op de lange duur onze opgevoerde brommertjes eerder slijtage gaan vertonen als met de “normale” brandstof.
6 november 2016 om 11:17 #176496De olie in de benzine en chroom of nicacil laag beschermt de cilinder en de motor voldoende, er is daar niets te vrezen voor corrosie. Het probleem doe zich voor namelijk voor bij 4 takt motoren. Met name ook omdat ethanol een sterkere ontvettende werking heeft dan benzine.
Viton is zeer goed bestand tegen ethanol. Een benzineslang en O ring van viton voor de carburateur, gaan een leven lang mee.
Ik weet enkel niet waar het puntje van de vlotter naald van gemaakt is maar waarschijnlijk is dit al van viton.Kortom ik verwacht geen enkel probleem bij het rijden op ethanol houdende brandstof.
Ik heb het donker bruine vermoeden dat de calorische waarde van de ethanol houdende brandstoffen lager is dan van benzine, je word dus een beetje gefopt.3 februari 2017 om 21:34 #176650Ik heb vandaag mijn brommer volgetankt met een mix van BlueOne met castrol RS. gewoon 1 op 50.
Eens kijken wat de week brengt.Update.
de 5 liter jerrycan met Blueone met castrol RS is prima door de brommer heen gegaan. Ik heb aan prestaties weinig gemerkt. Wel heb ik het idee dat de uitlaatgassen iets minder ruiken.5 februari 2017 om 16:54 #176651zevenenergie :
Ik heb het donker bruine vermoeden dat de calorische waarde van de ethanol houdende brandstoffen lager is dan van benzine, je word dus een beetje gefopt.Dit weet ik wel zeker, de verbrandingswaarde van Ethanol ligt een stuk lager dan die van benzine, goedkoop is dus duurkoop met die zooi, al zal het met zo’n kleine hoeveelheid ook wel weer niet heel erg te merken zijn.
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.