Mengverhouding 2Takt

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Mengverhouding 2Takt

This topic contains 34 reacties, has 23 deelnemers, and was last updated by Moimono 8 years, 5 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 35)
  • Gebruiker
  • #166741

    LighScan
    Topic starter
    Berichten: 12

    Ik hoop dat dit het juiste board is voor deze topic (was nog aan’t twijfelen tussen dit of “Vespa Ciao”.

    Ik heb een Piaggio Vespa Ciao-brommertje en gezien de meeste tankstations in de buurt geen 2takt meer aanbieden, wil ik deze liefst zelf maken. Ik heb een jerrycan van 5 meter en een maatbeker, wat dat betreft in orde dus. ๐Ÿ™‚

    Vervolgens op Google gezocht welke olie/brandstof ik zou moeten mengen en welke verhouding. Niets gevonden helaas, behalve dat de mengverhouding voor elke brommer kan verschillen? ๐Ÿ˜ Daarom dat ik hier liefst mijn vraag wil stellen waar wellicht mensen zitten die hier veel meer over weten dan ik. ๐Ÿ˜ฎ

    Ik heb hier op het forum gezocht, en jawel… Ik heb resultaat! ๐Ÿ™‚ Deze topic vond ik:

    Trekt niet door


    Het is de reactie van st3yn (normaal komt u direct bij die reactie bij het klikken van de link).

    Om mijn brommer echter niet naar de maan te helpen (heb hem echt nog hard nodig!) wil ik dus graag zekerheid eer ik zijn reactie opvolg en die verhouding gebruik. Zou die verhouding kwaad kunnen voor mijn brommertje?

    Alvast zeker vriendelijk bedankt voor reacties! Zeer gewaardeerd!

    Ah ja! Dit is mijn brommertje:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Piaggio_Ciao
    Het is de 2de afbeelding, die lijkt er gewoon zeer sprekend op (alleen is mijn kleurtje blauw).

    #168389

    diac
    Bijdrager
    Berichten: 2184

    mengverhouding van tussen de 1:40 tot 1:50 aanhouden.
    gewoon iets van 120ml synthetische 2-takt olie bij 5 liter benzine gooien.
    en dan goed schudden.

    ps: wel mooi brommertje als die er zo uitziet.

    #168390

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10948

    Alstu

    http://www.jmpb.nl/shop/view_product.php?product=UN3493

    Kost je 3 euro nooit meer nadenken.

    #168392

    st3yn
    Bijdrager
    Berichten: 683

    Die st3yn is ook een verstandige jongen dan, gewoon naar hem luisteren ๐Ÿ˜‰ ๐Ÿ˜‰

    Als je echt veilig wilt zijn met mengen en bang bent dat je weinig mengt, moet je gewoon 1:40 mengen of 1:45 mengen. De ‘maatbeker’ die hans linkte is inderdaad erg handig! Dan weet je altijd precies hoeveel je mengt!

    Aangezien je een jerrycan van 5 liter hebt, moet je hier zo’n 100 รก 120 ml olie bijgooien, dan zit je altijd goed! Daarna even schudden en je bent klaar om te rijden.

    Succes ermee :thumb

    #168393

    Tonni
    Moderator
    Berichten: 4577

    Ik rijd al jaren met Castrol TTS en meng altijd 1:50. Niet meer en niet minder.Ik heb tot dusver nog nooit een warmloper gehad. Wel gebruik ik Euro 98. Dat doe ik echter alleen omdat dat beter is voor een opgevoerde brommer.

    Nog beter is Silkolene van Fuchs, maar die is redelijk aan de prijs.

    1:50 is echt voldoende, zeker voor een origineel brommertje. Zolang je maar consequent kiest voor een goede olie.

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
    #168394

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    Ik meng altijd 25ml per liter en dan idd alleen met de betere olieen want daarop bezuinigen is echt goedkoop, duurkoop

    #168395

    VespaAvanti
    Donateur
    Berichten: 4412

    Ik meng altijd 1 op 40 voor links staande setup;)
    In de Midi-Ciao met Evo-Engine gooi ik altijd 1 op 25:D

    Allebij Castrol TTS Natuurlijk:thumb

    #168396

    1-feb
    Bijdrager
    Berichten: 462

    Zou van dat Aspen 2T ook werken? Dat koop je per 2 literfles maar is wel aardig prijzig:con

    #168397

    jaapschaap
    Bijdrager
    Berichten: 49

    Ik heb een jerrycan van 5 meter en een maatbeker

    Is 5 meter niet een beetje onpraktisch? ๐Ÿ˜‰ haha typo gok ik ๐Ÿ™‚

    Ik gebruik nu 1:40 maar dat is met inrijden ga daarna richting 1:45/50 en gebruik euro 95

    #168398

    tvmierlo
    Donateur
    Berichten: 481

    aspen 2t is een biobrandstof als vervanger van benzine, gemaakt voor machines die bijvoorbeeld binnen draaien/werken. Bij aspen brandstof zijn minder schadelijke stoffen in de uitlaatgassen. Euro 98 is alleen nuttig als je een hoge compressie verhouding hebt waardoor je motor gaat pingelen/detoneren.

    Ik zelf vind het raar dat iedereen perse dure/ goede olie koopt. Ik zelf meng altijd met olie van van cranenbroek en die voldoet in mijn ogen prima. Nog nooit iets verkeerds mee gehad. Vroeger was de olie ook slechter van kwaliteit dan nu dus ik begrijp niet waarom je in een standaard vespa of licht opgevoerde vespa dure olie stopt.

    #168399

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    Klopt, en wat veel mensen ook nog eens vergeten dat in die 1:50 die fabrikanten aanraden ook al een zeer forse veiligheidsmarge zit.

    Dus dat “extra scheutje” voor veiligheid is imo ook wat overbodig.

    Met ori setup is 1:50 meer dan voldoende !

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #168400

    diac
    Bijdrager
    Berichten: 2184

    1:50 is op een opgevoerde setup gewoon te weinig.
    op origineel is het zeker voldoende, maar ik zou nog steeds 1:45 mengen.

    #168401

    barry
    Donateur
    Berichten: 3707

    Ikzelf altijd 5 รก 6% Castrol TTS.Met 98 benzine.Inrijden doe ik nooit daar ik dat slijtage noem.Wel pas ik de slotspeling aan.

    #168402

    LighScan
    Topic starter
    Berichten: 12

    Bedankt voor alle reacties hier! Ik ken er maar weinig vanaf en ben echt blij met deze reacties van mensen die mij willen helpen met dit probleempje.
    St3yn, uw mengverhouding heb ik toegepast! Ik heb 120ml op 5liter toegepast, van Castrol TTS inderdaad en 95. Straks in mijn brommertje gieten en zien dat die nog rijdt dan. ๐Ÿ˜€
    Bedankt!

    #168445

    Rocker
    Bijdrager
    Berichten: 27

    In het boekje staat 1:25

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.