Maximale trekkracht uit originele vario

Home Forums Techniek Vario Maximale trekkracht uit originele vario

Dit onderwerp bevat 9 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door AA-T 5 maanden, 1 week geleden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker

Rooxxs
    Topic starter

Hallo,

Ik open maar een topic omdat ik merk dat ik toch best wel wat vragen heb!

Ik heb een Si 50cc snor met 12/10 carburateur en citypower.
    Heb er sinds kort een vario op maar ben nog niet helemaal tevreden met de afstelling. Het is een originele 8 rols dus heb niet veel mogelijkheden, maar ben voorlopig niet van plan een polini of malossie aan te schaffen.
    Ik heb nu 6 van de 8 rollen erin. Opzich loopt hij op een mooi toerental maar mag nog net wat hoger. Ook op de helft bij een snelheid van 15-20 ongveer zit een dip in het trekken die best lang duurt. Toeren lijken dan ook een heel klein beetje terug te vallen.
    ook kan de ene keer het toerental lager blijven dan de andere keer.

Topsnelheid ben ik tevreden over, zelfs niet echt langzamer dan met poelie 95.

Ik had wel meer verwacht van de trekkracht.
    nu wil ik misschien iets sterkere trekveertjes maar welke moet ik dan hebben (dus 1 maatje sterker)?

En kun je ook trekveertjes van de standaard koppeling gebruiken in een vario of zijn die echt anders?

Ligt mijn snaar zo goed of mag hij nog iets losser?
    Blok staat in de achterste stand:

En kun je bij deze koppeling eigenlijk wel de veertjes vervangen?

zevenenergie
    Bijdrager

De dip zou best wel eens de dip kunnen zijn, die veroorzaakt wordt door je start segmenten.  Die raak je alleen kwijt door trekstart of kickstart te monteren en je startsegmenten te verwijderen.

Als je bij een orginele vario de trekveertjes sterker maakt dan mis je een groot gedeelte van het effect van de vario en gaat hij lijken op poelie aandrijving. Dit komt door dat hij al gaat variëren voor de koppeling aangrijpt
    en hij dus trekkracht verliest. Je kan even controleren of dit het geval is door te kijken of hij al varieert voor dat je wiel aangedreven word.

Bij standaard vario is alles standaard houden de beste optie. Wil je dan toch meer, dan is het beter om een polinie of mallosie vario te monteren. Want die kan je optimaal afstellen en de topsnelheid is ook hoger. Je kan dan eventueel de trekveertjes en de grote veer aanpassen aan je setup.

Als je haar maar goed zit. Alles ist egal wenn deine Haare gut sind. om ditt hår är rättإذا كان شعرك على حق
    Mijn knutsel perso.

Rooxxs
    Topic starter

Bedankt voor je reactie.
    en denk je dat ik een langere snaar nodig heb of zit deze goed?

zevenenergie
    Bijdrager

De snaar ligt perfect in de poelie, dus ik zou zeggen hij is goed.

Als je haar maar goed zit. Alles ist egal wenn deine Haare gut sind. om ditt hår är rättإذا كان شعرك على حق
    Mijn knutsel perso.

Rooxxs
    Topic starter

Nu heb ik het volgende:

De snaar klappert nogal op en neer, en de startsegmenten ratelen bij stationair.

Wat kan dit zijn?

Rooxxs
    Topic starter

Ik heb geprobeerd het blok iets verder naar voren te zetten, maar dan komt de snaar te ver is de schijven. De snaar kan dus niet verder gespannen worden.
    Iemand nog ideeën waarom hij dan zo op en neer klappert? Tijdens het wegrijden hoor ik hem af en toe zelfs tegen de brug aan slaan..
    Of moet ik hier een nieuw topic voor openen?

ritze
    Bijdrager

Hoi, je komt daar vanaf door een zwaardere drukveer  in de koppeling te zetten maar dan kom je wel in de problemen met het niet kunnen afstellen van de voor vario. Het kan dan zijn dat die sterk is om de vario te laten variëren, je gaat dan last krijgen van over toeren. Dit kan je alleen maar verhelpen door een malolsie vario aan te schaffen, zoals zevenenergie ook al aangaf. P. S. Kan aan my liggen maar het klinkt net alsof hij bij het optoeren wilt smoren. En of arm loopt.

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.

Rooxxs
    Topic starter

@ritze bedankt voor je reactie.
    Maar heeft iedereen dit probleem dan met originele veer? Ik lees overal dat een sterkere veer veel te sterk is voor mijn setup.
    Kan het ook zijn dat de huidige veer slap is geworden of gebeurd dat niet zo vaak?
    En wat bedoel je precies met smoren? Kan het misschien ook iets met elkaar te maken hebben?

ritze
    Bijdrager

Si brug is langer dan bij een ciao dus de snaar zal wat meer klapperen. Doe je niet veel aan zo.
    Smoren wilt zeggen arm brandstof mengsel. Dit is vaak te zien aan een lichte kleur boegie

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.

AA-T
    Sleutelbeheerder

Zonder een Malossi of Polini vario valt er weinig af te stellen. Je zou je standaard gewichtjes lichter kunnen maken door het gat groter te boren. Maar eenmaal geboord is er geen weg meer terug dus het is niet mijn favoriete advies zeg maar.

Dat het toerental de ene keer lager blijft als de andere keer, kan dat te maken hebben met de tegenwind/wind in de rug, heuvel op/heuvel af? Andere oorzaken kan ik zo niet bedenken.

Qua trekveren zou je deze nodig hebben, dus niet die voor een normale koppeling. Echter, op een standaard blok.. Ik zou er lekker de standaard trekveren in laten zitten maar je mag het proberen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.