Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Manieren opknappen cilinders
This topic contains 11 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by Florian 10 years, 6 months geleden.
-
Gebruiker
-
15 oktober 2013 om 16:36 #211180
Geachte medeforummers,
Ik vroeg mij af hoe de meeste mensen hier op t forum hun cilinders van binnen opknappen,warmlopertjes, krasjes etc weg werken etc.
Ik weet dat er een manier is met hoonsteentjes maar er zijn vast ook wel andere manieren toch?:D15 oktober 2013 om 17:07 #233668Ik gebruik meestal brillo, ik haal deze er 5 maal er doorheen, goed boenen en dan is het ergste weg.
Zuigertje knap ik altijd op dezelfde manier op.15 oktober 2013 om 17:25 #239527Wat is brillo precies dan?
15 oktober 2013 om 17:29 #239526Met een boormachine hoon
15 oktober 2013 om 17:32 #239524Graag wat meer uitleg vliegwiel spie?
15 oktober 2013 om 17:37 #239525Dit is brillo, zit een roze achtig spul in wat in combi erg goed werkt.
15 oktober 2013 om 17:38 #239523Wat bedoel je met wat in combo goed werkt?
15 oktober 2013 om 17:56 #239522met dat soort van fijne staalwol, het is staalwol met dat roze binnenin.
Je moeder heeft het vast wel in de keuken 😉15 oktober 2013 om 18:19 #221133Wat vliegwielspie zal bedoelen is het volgende gok ik:
Hoon Gereedschap (klik)Let hiermee wel op dat je het goed smeert met olie o.i.d.
Wat ook werkt zijn scotsch brite lappen/vellen.
Scotsch Brite (klik)
Nog eentje (klik)Pas wel op dat je verschillende ruwheden Scotsch Brite hebt, rood is het fijnst, daarna komt grijs en dan bruin dacht ik
Het voordeel van het hoon gereedschap is dat je een gelijkmatiger geschuurd oppervlak krijgt.
15 oktober 2013 om 19:06 #229793De enige echt goede manier voor het opknappen van de cilinderwantjes is door deze te laten laten honen. Onder het honen zijn er ook weer verschillende middelen, maar bij kleine/lichte krasjes zal je dit wel zelf kunnen doen met een flexhoon of de flexibele hoon met hoonsteentjes. Belangrijk is dat dit gelijkmatig gebeurt en zal helemaal mooi zijn dat de hoonsporen weer onder een hoek van bijv 30graden achterblijven.
Zo zie je soms ook wel dat mensen een kras op bepaalde plek wegschuren. Al zal je lichterlijk succes hiermee kunnen boeken je krijgt overdreven gezegd een cilinderwand welke niet meer mooi gelijkmatig is. Bij de alu cilinders kan je hier eerder naar grijpen omdat je de nikasyl of chroomwand toch nauwelijks aan tast en je bij het schuren (zeer lichte korrel of waterproof) dus over het algemeen de bovenliggende delen weg schuurt.
Gietijzeren cilinders kun je ook in zijn geheel onder dompelen in natuurazijn en 2 dagen laten inweken. Op deze manier zal je roestplekken kunnen verwijderen en zal er een klein poreuz oppervlakte laagje plus vuil verdwijnen. Dit is echter heel miniem en zelfs minder als wanneer je de cilinder zal honen.
Na behandeling in natuurazijn wel direct de cilinder goed insmeren met olie en de buitenkant bijv een coating mee geven. Anders roest hij binnen no time weer verder.Houdt er overigens ook rekening mee dat wanneer je de cilinder hoont je vaak ook al naar een lichte overmaat zuigertje kunt zoeken. Heb je echt diepe beschadigingen zal je eerst de cilinder moeten opboren en vervolgens honen naar een echte overmaat.
15 oktober 2013 om 19:38 #239689Als je gaat werken met de flexhoontjes zorg dan inderdaad wat Martino zegt dat het erg gelijkmatig gebeurd en werken op lage toeren. Ga niet alleen maar ter hoogte van de kras honen maar neem de hele cilinderwand mee.
Maar zoals ik al tegen jou heb gezegd. Jouw 43mm DR valt niet te honen. De spijltjes van de spoelers zijn tot diep in de cilinder weggehaald. Ik heb steentjes van 50mm en deze gaan meteen happen. Met het gevolg dat de steentjes een erg korte levensduur hebben.
Martino :
Belangrijk is dat dit gelijkmatig gebeurt en zal helemaal mooi zijn dat de hoonsporen weer onder een hoek van bijv 30graden achterblijven.Dit is bijna onmogelijk, je kan niet iedere slag onder nagenoeg dezelfde hoek te maken. Het blijft toch handmatig werk.
Ook zul je nooit dezelfde mooie diepe smeergroeven in de wand krijgen zoals het ”echte” (machinale) honen.15 oktober 2013 om 19:41 #229877Bedankt voor de tips!, ik weet genoeg!
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.