Koppeling trilt hevig, wat te doen?

Home Forums Techniek Mechanisch Koppeling trilt hevig, wat te doen?

This topic contains 7 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by Dustin 5 years, 5 months geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
  • #779536

    Dustin
    Topic starter
    Berichten: 373

    Goedemiddag, na eindelijk mijn citta weer goed rijdend te hebben begint mij op te vallen dat de koppeling steeds meer trilt. Dit was al een klein beetje maar nu lijkt het wat erger te zijn. Ik heb de moer etc gechecked, die zit vast. De snaarspanning is goed, de poelie is goed, en het blokje is 2 maanden geleden gereviseerd en heeft misschien 15 kilometer gelopen op ~ 3/4 gas maximaal.

    Nou is mij opgevallen dat de segmentjes allemaal niet op de zelfde afstand van de schaal zitten. Kan dit een probleem zijn? Of wat kan het anders zijn? Ik heb geen idee  🙁

    Bij deze foto’s en een filmpje:

    DSC01618DSC01619

    #779542

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Dit trillen word veroorzaakt door dat je krukas niet goed is uitgelijnd waardoor het uiteinde van de lange kruktap een cirkel beschrijft.De enige remedie is een andere krukas of deze uit laten lijnen.

    Het komt omdat de krukas verdraaid is, of in de bankschroef is gezet en aangedraaid, waardoor de krukwangen naar elkaar toe zijn gebogen.

    1
    #779544

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10287

    Makkelijk gezegd. Je krukas is krom.

    #779545

    Dustin
    Topic starter
    Berichten: 373

    Ohw oké, dus het hele blok moet uit elkaar net nadat het nieuw in elkaar is gezet 🙁

    dat heb ik zelf nog nooit gedaan, maar zal binnenkort maar moeten gebeuren dan denk ik. Wat zijn de gevolgen als ik hiermee doorrijd?

    Thanks trouwens, ik stond op het punt mijn koppeling weer opnieuw met nieuwe onderdelen in elkaar te zetten 🙂

    edit: de krukas was wel nieuw, zelfde geld voor de cilinder/zuiger/naaldlager etc, dit had mijn oom gedaan voordat ik de citta overnam

    Beste antwoord
    #779549

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Als je met een standaard setup rijd, kan het niet zo veel kwaad ik heb nog nooit een blokje gezien waar van de koppeling helemaal niet bewoog.
    Ik vind het bij jouw best veel zeker voor een nieuwe krukas.

    Dit is wat je er zelf aan zou kunnen doen als je een goede digitale schuifmaat of micrometer hebt.
    Je meet de wang afstand bij het bigend en daar recht tegenover.
    IMG_0280
    IMG_0282
    In dit geval is het verschil 0,08 mm dat betekent dat het uiteinde van de krukas 0,08 x 5 = 0,4 mm slingert.
    Dat kan in de praktijk meer zijn, omdat de krukas wangen ook nog eens verdraait kunnen zijn,
    maar aan die 0.4 mm kan je het volgende gemakkelijk zelf doen:

    Het lijkt een “beun de haas” methode, maar dit is zoals de prof het doen.
    Als de wangen naar elkaar toestaan zoals hier het geval is,  kan je ze uit elkaar buigen met een ratel uit je dopsleutelset.

    Als ze te wijd staan kan je ze terug buigen in de bankschroef.
    Een krukas is een precisie apparaat dus ga wel uiterst nauwkeurig te werk,  zodat je niet de hele tijd de wangen heen en weer buigt.

    IMG_0285

    Je zult zien dat je koppeling na dit uitrichten een stuk minder trilt.

    #779552

    Dustin
    Topic starter
    Berichten: 373

    Dankje!! Dit lijkt mij nog prima te doen. Ik overweeg een sneller compleet blokje over te nemen, en dan ga ik in alle rust deze uit elkaar halen en de krukas proberen te fixen op jouw manier.

    1
    #779554

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Tot je dienst,
    Om het verhaal nog even compleet te maken:

    Bij het monteren van het blokje,mag je nooit op de lagers drukken of slaan als de druk niet opgevangen wordt door een plaat die tussen de krukas wangen zit.IMG_0286

    Zitten de lagers niet goed op hun plaats kan zijn dat bij het aandraaien van de blokbouten de krukas ook vervormt.

    #779579

    Dustin
    Topic starter
    Berichten: 373

    Korte update: ik snap er echt helemaal niets meer van, 2 weken lang loopt hij bagger en trilt hij zo, ik heb hem gisteren zo weggezet en probeerde hem net toch nog een keer en hij liep prachtig en trilde vrijwel niet, veel minder dan dat ik bij andere citta’s zie  😕

    Ik zal wel gek zijn ofzo, ik heb iig een ander blokje klaar liggen stel deze houd er toch mee op of als hij weer kuren heeft 😀

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.