Kleinere poelie

Home Forums Techniek Opvoeren Kleinere poelie

Dit onderwerp bevat 10 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door nbromsnor 4 weken geleden.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker

nbromsnor
    Topic starter

Beste leden,

Een paar weken geleden heb ik op mijn citta een kleinere poelie gezet. Ik ben van 85 mm naar 70 mm gegaan (met een kleinere bijbehorende v-snaar). Nu trekt de citta uiteraard niet meer zo snel op, maar dat neem ik voor lief.

Echter, ik had verwacht dat de citta toch wel 5-10 km harder zou lopen, maar dit doet hij niet. Sterker nog, hij blijft steken op dezelfde snelheid als met de grotere poelie.

Iemand enig idee hoe dit kan?

SuperSi
    Bijdrager

omdat je brommer niet sterk genoeg is om de lagere overbrenging op snelheid te krijgen.

nbromsnor
    Topic starter

Maar als ie eenmaal loopt zou je toch zeggen dat ie dat door kan trekken?

IJskonijn
    Bijdrager

Als je blokje sterk genoeg is wel ja, maar vaak zul je eerst wat moeten tunen/opvoeren voor je blokje dit aan kan

No replacement for displacement

nbromsnor
    Topic starter

Enige tips wat handig op te voeren is? Ben niet super technisch en weet zo niet precies wat voor blok/carburateur ik heb

Dustin
    Bijdrager

Grote kans dat je gewoon een normaal snor blokje er onder hebt. Je kan op de carburateur zien welke maat het is (origineel 12/7) je kan er een iets grotere op doen, 12/10 zodat je stuk meer trekkracht hebt. Of gewoon 13/13 al heeft die amper meerwaarde behalve verbruik op een originele inlaat.

Een citypower uitlaat (origineel lijkend maar stuk sneller) zal ook moeten helpen om hem “door te laten trekken”. De tecno citypower is prima qua prestaties maar de pasvorm en lak is ronduit klote, raad ik niet aan.

Een gianelli citypower zit je altijd goed mee, de ciao versie past zo op je citta. Omdat je nie zo technisch zegt te zijn raad ik je echt aan om dit te doen, inlaat uitveilen enzo is net een stukje lastiger om netjes te doen en veel meer werk.

"Een hetero rijdt niet op een retro."
    Mijn fox-vario citta

nbromsnor
    Topic starter

Ik moet het denk ik iets anders verwoorden:

Ik ben wel technisch, maar heb niet zo veel kaas gegeten van brommers en motoren.
    Heb net even de carburateur dr af geschroefd, het is al een 13/13. Wat me op viel is dat de carburateur aan de onderkant redelijk vochtig/nat was.

Verder heb ik ook al een leovince uitlaat onder zitten (zie foto)WhatsApp Image 2019-07-20 at 09.41.57

Je zult misschien aan de foto ook wel zien dat het mij er niet om gaat dat de brommer super strak en mooi is.

Dustin
    Bijdrager

Dat is idd al een uitlaat die bekend staat door goed optrekken. En met de 13/13 weetje iig ook dat de carburateur het probleem niet is.

Grote kans dat je benzine slangetje lekt bij de carburateur, of dat je vlotterbak niet goed vast zit / lekt.

Hoe hard ga je nu met poelie 70? Met een ongetunede standaard 50cc en originele inlaat houd het op een bepaald punt ook gewoon op. Daarbij is het met deze uitlaat dat de topsnelheid zoiezo niet denderend is en je lang volgas moet houden om de laatste paar km’s omhoog te kruipen.

Mijn fox-vario citta

nbromsnor
    Topic starter

Grote kans dat je benzine slangetje lekt bij de carburateur, of dat je vlotterbak niet goed vast zit / lekt. –> wss dus dat afdichtringetje van t vlotterbakje.

Met de 70 poelie ga ik ong 40 kmph, maar met mn oude poelie (85) ging ik dat ook.

Hoe verander je de inlaat? is dat het uitvijlen waar je t over had?

Dustin
    Bijdrager

Yes, dat is ’t uitveilen. Er is een How-To over geschreven, het is ff een werkje maar scheelt enorm. Die snelheid met poelie 85 is idd normaal, en met poelie 70 heeft hij .blijkbaar net wat te weinig power bovenin om door te trekken. Wat voor snelheid hoop je te halen?

Je kan ook kiezen om een gebruikte polini top one, proma cc, simonini proline of een ander redelijk goedkope hoogtoerige uitlaat te kopen. Optrekken zal iets minder lekker zijn maar deze laten veel meer toeren toe en hebben meer power in hoge toeren, dus zal je aanzienlijk sneller gaan.

Mijn fox-vario citta

nbromsnor
    Topic starter

Ik mik een beetje op 50-60 kmph

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.