Joeri's Ciao

Home Forums Perso’s Projecten Joeri's Ciao

This topic contains 8 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by Joeri999 3 weeks, 6 days geleden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker
  • #802886

    Joeri999
    Topic starter
    Berichten: 82

    Hi!

    Ik heb me al kort elders voorgesteld, maar mijn Ciao heb ik nog nauwelijks laten zien. Bij deze dan maar, ’t is immers altijd leuk om naar andermans plaatjes te kijken.

    IMG_2733IMG_2731IMG_2735IMG_2736

    Ik kocht hem een maandje geleden in een betreurenswaardige staat, al zag ie er van buiten best oké uit. De staat werd dan ook pas echt duidelijk toen ik ermee aan de slag ging.

    Ik heb helaas geen fotoreportage bijgehouden van mijn restauratiewerkzaamheden, maar hieronder wel een korte geschiedschrijving van wat ik er sindsdien mee heb uitgespookt. En wat er nog op het lijstje staat.

    Voorop staat dat ik er een tijdmachine van wil maken. Daarmee bedoel ik dat ik hem zo veel mogelijk in originele staat wil terugbrengen en waar mogelijk ook met originele onderdelen.

    En dat ik hem eerst technisch helemaal in orde wil hebben, om hem daarna visueel onder handen te nemen.

    Technische staat bij aanvang: ruk. Topsnelheid 30km/u, onder luid geratel van de v-snaar, afgewisseld met het gepruttel van viertacten, en ruimschoots brandstof verliezend na afloop van de rit ivm niet-afsluitende vlotternaald en een voetpakking waar meer brandstof doorheen leek te lopen dan er naar de cilinder ging…

    Tot nog toe gedaan:

    – Achterwiel vervangen. Er zat een 16″ achterwiel in met een dikke crossband met witte letters. Die sowieso tot het canvas uitgedroogd was. Nu zit er een mooi 17″ wieltje in.
    – Nieuwe banden (binnen en buiten) voor en achter erop gelegd.
    – Nieuwe voetpakking en koppakking, nieuwe bougie.
    – Compressieventiel gereviseerd: die was helemaal verkoold en sloot ook niet goed meer af, met een volledig ondergeoliede cilinderkop als gevolg.
    – Vanzelfsprekend ook de cilinderkop in nieuwstaat gebracht. Wasbenzine en een staafborsteltje doen wonderen!
    – Nieuwe zuigerveren geplaatst
    – Nieuwe v-snaar en standaard 94mm-poelie gemonteerd.
    – Bromklok in het achterwiel gezet. Er zat namelijk een snorklok in :-(.
    – Nieuw element voor de achterrem geplaatst.
    – Trappers bruikbaar gemaakt: het afstandsbusje bij de linkertrapper ontbrak, waardoor ze onbruikbaar waren (ze schuiven dan steeds rechts tegen de kap aan). Als afstandsbusje heb ik nu een opengezaagd stukje PVC-pijp gebruikt, werkt uitstekend. En met wat zwarte isolatietape, ziet het er ook nog prima uit. Maar als iemand nog zo’n buisje heeft liggen…
    – Achterlicht gerepareerd. Nou ja: erin gezet. Het fittinkje was leeg.
    – Benzinetank ontroest: vijf dagen in de azijn, daarna flink doorspuiten met de tuinslang en hij is weer in uitstekende staat.
    – Benzinekraantje vervangen
    – Carburateur gereviseerd: alle pakkingen vernieuwd, evenals de vlotternaald. Lekkage door niet-afsluitende vlotternaald is sindsdien opgelost.
    – Benzineslangetjes en benzinefilter vervangen
    – Alle kabels (gas, voorrem, achterrem, decompressie) vervangen
    – Gashandel gereviseerd; veert nu wél (zo goed als…) terug
    – Balhoofd bijgesteld (alhoewel er nog steeds wat speling in komt na een langere rit. Nog meer aan te doen dus.)
    – Kabel achterrem netjes vastgezet op het afdekplastic van het vliegwiel, met een mooi clipje. Ziet er toch wat netter uit.
    – Luchtfilter gereinigd
    – Zwarte bel erop gezet
    – Kenteken uitgedeukt (dat was écht gesloopt…) en in een zwart houdertje geplaatst
    – Plastic kappen in de ACF50, wat het zwarte kunststof weer mooi ophaalt
    – Ram X-Grip telefoonhouder gemonteerd: navigatie is fijn op een 25 jaar oude brommer ;-). Wel direct afneembaar, want het past er eigenlijk natuurlijk niet op.
    – Gereedschapsbakje aangevuld met tie-wraps, een verse bougie en een moer waarmee, indien nodig, de koppeling of de poelie opnieuw kan worden vastgezet.
    – Italiaanse vlag achterop! Viva Italia!!

    Technische staat nu: bijna helemaal naar wens. Hij loopt als een zonnetje, verliest geen brandstof meer (afgezien van een heel kleine beetje uit de voetpakking, zie onder), rijdt maar liefst 35 km/u ;-), start perfect, remt als een dolle en rijdt zelfs voor een berijder van 1.92m heerlijk comfortabel.

    Maar ook nog genoeg te doen:

    – Balhoofdlager wellicht helemaal vervangen, want ik ben nog niet tevreden.
    – Trappers en tandwiel ontroesten
    – Uitlaat ontkolen, ontroesten en spuiten (maar liever nog een ander type Piaggio-uitlaat monteren, maar daar ben ik nog naar op zoek…)
    – Zadelpen-houder net maken: wellicht met een staalborstel, of polijsten. Weet ik nog niet zeker.
    – Koppelingshuis ontroesten
    – Pakking achternaaf vervangen
    – In het achterwiel zit een (heel) klein slagje. Oplossen.
    – Aluminium voetpakking vervangen door papieren voetpakking, in de hoop dan het druppeltje brandstof kwijt te raken dat er permanent onder hangt.
    – Krukaslagers, carterpakking en naaldlager vervangen (maar geen haast: er zit geen speling in de krukas)
    – De lak tot acceptabel niveau brengen: eerst kijken wat ik met een polijstmachine voor elkaar krijg, anders overspuiten. Want je ziet het op de foto niet, maar hij is af-ge-beund. Maar het liefst houd ik de originele lak. Hij heeft weinig roest, maar echt 25 jaar zonder enige zorg behandeld.

    Tot zover.

    • Dit onderwerp is gewijzigd 1 month, 2 weeks geleden door Joeri999.
    #802895

    Citta1987
    Bijdrager
    Berichten: 151

    Leuke opening van je perso met duidelijke doelen voor de toekomst!😃

    Ik zie dat je een brom ciao hebt en aan het pijpje van je uitlaat te zien heb je duidelijk een snor uitlaat. 35km/h per uur op geel kenteken is natuurlijk niet fijn. Probeer eens een citypower uitlaat (originele brom uitlaten moet je maar net zien te vinden) en ik weet zeker dat je netjes 40/45 zult gaan rijden, zoals een brom ciao hoort te rijden.👍🏼

    Ik blijf hem volgen✌🏻

    edit
    https://www.q-parts.nl/vespa-bromfietsen/uitlaten-vespa/uitlaat-ciao-40-km-origineel-model-sito-218

    Deze uitlaat lijkt op je pijpje die je nu hebt en er staat bij dat deze een 40km/h versie is. Het kan het overwegen waard zijn.😉

    • Deze reactie is gewijzigd 1 month, 2 weeks geleden door Citta1987.
    #802900

    Joeri999
    Topic starter
    Berichten: 82

    edit https://www.q-parts.nl/vespa-bromfietsen/uitlaten-vespa/uitlaat-ciao-40-km-origineel-model-sito-218 Deze uitlaat lijkt op je pijpje die je nu hebt en er staat bij dat deze een 40km/h versie is. Het kan het overwegen waard zijn.😉

    Hmmm, dat is zeker het overwegen waard. Ik wacht nog heel even af of ik heel misschien ergens tegen een originele brom-uitlaat aanloop, maar anders is dit een goed alternatief, thanks! Hij ziet er immers exact hetzelfde uit, alleen met een iets dikker pijpje.

    • Deze reactie is gewijzigd 1 month, 2 weeks geleden door Joeri999.
    #802903

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 318

    Als je de brommer heel netjes wilt opknappen, dan zou ik gewoon gaan voor NIEUW.
    Vergeleken met de motor kosten de Ciao-onderdelen GEEN DROL.
    Wat zal je dan nog gaan zitten k*tten met half vergane onderdelen van een ander.

    Overigens is jouw brommertje zoals getoond op de foto’s best mooi om te zien.
    Heel wat mooier en minder beschadigd dan die van mij. Andersom heeft ’t ook wel charme dat de levens-ervaring van mijn brommer van bijna 50jr is te zien. Hoef ik ‘m ook niet zo vaak te poetsen.

    Ik heb er nu ook een Citypower onder zitten. Maakt een mooi beschaafd geluid.
    Bedenk echter wel dat dan je middenbok-standaard niet meer omhoog kan. Dat is wel oplosbaar door je standaard bij het scharnier aan te passen. Je moet wel een heel goede kenner zijn als je de aanpassing zou kunnen zien. En zelfs dat betwijfel ik.
    (dan moet je ’t weten en dan moet je echt onder de brommer gaan liggen)

    #802904

    Joeri999
    Topic starter
    Berichten: 82

    Ik heb me net eens in die Sito verdiept, waar @citta1987 me naar verwees, dat blijkt een submerk van LeoVinci te zijn (die ken ik nog van vroeger :mrgreen: ). Alleen specialiseert Sito zich niet in expansie-uitlaten, maar in identieke kopieën van origineel. Dat vind ik interessant: ik hoef niet hard (daar heb ik de motor voor), ik wil wel dat hij rijdt zoals hij hoort te rijden. En eruit ziet, zoals hij eruit zag toen hij zijn eerste meters maakte.

    Het lijkt me dat met een kopie van origineel (die Sito 218 dus) de middenstandaard wel omhoog zal moeten kunnen?

    Anyway, je hebt helemaal gelijk: het kost geen fluit, vergeleken bij de motor. Maar de sport is voor mij ook wel een beetje om originele onderdelen te gebruiken. Maar ja, dan moeten ze wel te vinden zijn.

    (En wat betreft mooi op de foto: ja, van de foto word ik ook wel heel enthousiast. Maar in werkelijkheid zit de lak (vooral de voorvork en het voorspatbord) echt helemaal vol krassen. Tank heeft ook nog een deukje & voldoende krassen, bagagedrager idem. Maar goed, dat lossen we nog wel op!)

    #802937

    Joeri999
    Topic starter
    Berichten: 82

    Vanavond heb ik de trappers en de trapas aangepakt.

    Eerst alles goed ontvet in de wasbenzine, daarna de cranks zo goed mogelijk ontroest met metalpolish en nat aluminiumfolie. De bultjes krijg ik niet uit het chroom, maar daar is het volgens mij ook gewoon door het chroom heen geroest. Gelukkig is dat vooral aan de binnenkant van de cranks het geval, dus daar kan ik mee leven.

    De afdekplaat van het tandwiel heb ik eerst uitgedeukt: er zat een flinke buts in. Plankje multiplex eronder en een reepje multiplex erop, daarop meppen met de hamer en weg is de deuk.

    Daarna heb ik met Mother’s Alu polish de afdekplaat gepolijst en het doet nog net geen pijn aan je ogen, zo hard glimt het kreng :mrgreen: .

    De pedalen heb ik eerst maar goed gewassen in een teiltje Dreft en daarna de scherpe randjes (door op de grond komen) bijgewerkt met ’n mesje en drijfnat schuurpapier met korrel 320. Daarna ingevet met ACF50, zodat zwart weer zwart is in plaats van grijs.

    Ten slotte nog een likje kogellagervet tussen de busjes in het frame en de trapas en hij loopt weer als een zonnetje.

    Voor:
    IMG_2557

    Na:
    IMG_2742

    #803125

    Joeri999
    Topic starter
    Berichten: 82

    Vanavond nog een uurtje met Commandant #4 in de weer geweest.

    Voor:
    IMG_2747

    Na:
    IMG_2749

    #803186

    Joeri999
    Topic starter
    Berichten: 82

    Gisteren de uitlaat vervangen door een Sito 218 (een identieke gehomologeerde kopie van het origineel) en nu rijdt ie keurig 40 km/u, afhankelijk van wind iets meer of minder. Alleen inmiddels wel een ratel in het blok ontdekt die me niet zint, dus de volgende stap wordt toch een volledige blokrevisie. Heb ik dat ook eens gedaan :mrgreen: .

    To be continued!

    #803613

    Joeri999
    Topic starter
    Berichten: 82

    Nou, toch eerst nog even een klein tussenstapje gedaan. Ik heb niet zo heel veel tijd op het moment, maar mini-stapjes kunnen er wel tussendoor. Ik heb de handvatten vervangen door originele nieuwe. Ze waren inmiddels volledig versleten:
    IMG_2754

    En bij Q-Parts vond ik exact dezelfde; geen imitatie maar gewoon made in Italy Domino’s:
    IMG_2755

    Daar was ik wel blij mee, want hoe origineler hoe beter, wat mij betreft.

    Het eraf halen van de oude handvatten was een eitje: het linkerhandvat draaide er eenvoudig af, het rechterhandvat had een sneetje van een afbreekmesje nodig.

    Het erop zetten had – zoals verwacht – wel iets meer voeten in de aarde. Het linkerhandvat was ook hier weer geen probleem: stuurstang goed schoonmaken, handvat beetje vochtig maken aan de binnenkant en hij gleed er eenvoudig op. En hij blijft ook uitstekend zitten, geen vuiltje aan de lucht.

    Het rechterhandvat had er geen zin in. En dat begrijp ik ook wel: onze vrolijke Italianen hebben een bijzondere keus van handvatten. Want: het handvat is eigenlijk te klein voor de grip op het stuur. Ik weet niet hoe het met de oude Ciao’s met een ijzeren gashendel was, maar bij die van mij uit 1994 is die van plastic en ik kan me voorstellen dat dat iets dikker is, aangezien het minder sterk is dan ijzer. Maar ze zullen binnenmaten van de handvatten wel niet hebben aangepast…. als je hem erop probeert te duwen, wordt het handvat aan de buitenkant namelijk dikker: je ziet precies tot waar de gashendel komt. Dus is de opening in het handvat te klein.

    Dat gold overigens ook voor het handvat dat ik eraf heb gehaald: het is identiek, productnummer is hetzelfde en beide zijn ze 24 mm diameter.

    Maar niet getreurd: als die oude erop kon, kan de nieuwe dat ook. Dus heb ik hem vijf minuutjes onder de föhn gehouden (het lijkt wel een krukas!), daarna goed nat gemaakt aan de binnenkant en ook de gashendel goed vochtig gemaakt met een doekje en met flinke kracht is het gelukt om hem er – tegen de gasrichting in – op te draaien. Wel met constante angst dat het kunststof en het vergrendelingsboutje elkaar uit het oog zouden verliezen, maar gelukkig is dat blijkbaar sterk spul.

    En het resultaat mag er zijn:
    IMG_2757

    Aangezien de handvatten een van de drie punten zijn waarop je direct contact hebt met de brommer, vind ik het heerlijk dat die weer zijn alsof ze zó van de band kwamen rollen :mrgreen: .

    • Deze reactie is gewijzigd 3 weeks, 6 days geleden door Joeri999.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.