Home › Forums › Mening & ervaring › Vario › Imitatie achterkoppeling
Dit onderwerp bevat 8 reacties, heeft 8 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Joukel 9 maanden, 1 week geleden.
-
Gebruiker
-
29 december 2008 om 20:25 #149023
Post hier je ervaringen/meningen met de imitatie achterkoppeling voor vario.
Momenteel te koop bij oa Jmpb, brommeronderdelenshop en scooterenminibikeshopWaar ik persoonlijk benieuwd naar ben is het verschil met de originele achterkoppeling.
– Zijn de schijven 90 of 100mm (en past de malossi 13mm snaar?)
– Zit er verschil in de segmenten, kun je de trekveren vervangen?
– Kun je er een andere drukveer in doen?
– Hoe is de kwaliteit? (voorbeelden)Samenvatting topic:
…29 december 2008 om 20:41 #154741-De koppeling heeft 90 mm schijven, de Malossi snaar is dus te lang.
-De segmenten zijn volledig anders als de originele, en zijn nergens los te koop.
-Er past gewoon een andere drukveer in mits de pennetjes er even afgeslepen worden.
-Er zit e29 december 2008 om 21:24 #154742Ik heb twee of drie van deze koppelingen gehad en ben het bijna volledig met Tonni eens.
Het grootste nadeel is het slechte optrekken met een snelle setup doordat hij geen verwisselbare trekveren heeft.Ze lopen inderdaad vaak aan tegen de naaf. Dit is vrij gemakkelijk op te lossen door een ringetje op de lange as te plaatsen, zie deze paint-kriebel:
“Vroeger” ging het gerucht dat de koppelingschalen te zwak waren en de neiging hadden om te breken. Niet dat dat niet écht gebeurde, maar volgens mij krijg je dit nooit voor elkaar met een onbeschadigde schaal.
De mijne heeft het zelfs uitgehouden met 106 km/h op de belgische rollerbank :conDe grote moer heb ik nooit last van gehad, ik heb hem er vaak genoeg af gehad en nooit een borgring oid gebruikt en er is nooit iets mee gebeurd.
Inderdaad, voor dat geld is het een goede koppeling, maar niet 100% geschikt voor de betere setups.
29 december 2008 om 22:09 #154743rommel heb er al 2 van kapot gereden
elke keer weer die brogmoer van de schijven die doordraait tijdens het rijden
en ja ik reed wel met borgring;)24 maart 2009 om 13:14 #154744hoezo je kan tog wel de trekveer die lange in korten en dan weer aanelkaar maken niet te veel natuurlijk maar een betje en dan er weer op zetten is hij ok strakker ?
17 maart 2011 om 11:14 #154819Ik ben erg tevreden over de koppeling,
werkt goed, mooi afgewerkt en past inderdaad ook een andere drukveer in, mits deze wordt afgeslepen.Enig nadeel was dat de start segmenten verkeer om in de koppeling zaten toen ik hem kocht (even omzetten en klaar)
Is trouwens ook bij q-parts te koop
28 februari 2019 om 21:09 #784605Ooit eens ook zo’n imitatie koppeling gekocht bij JMPB, hooguit 200km mee gereden.
Gister begon de V-snaar opeens als een gek te slippen, zie hier de oorzaak:
Vermoedelijk is de borgring-spiebaan doorgesleten, vervolgens is alles los gekomen en alle schroefdraden naar de filistijnen gegaan… geen imitatiemeuk meer voor mij dus.
Oldtimer fanaat28 februari 2019 om 21:58 #784608De foto’s die jij laat zien lijken overigens gewoon een originele (duitse) koppeling te betreffen met Piaggio logo op de schijven. Het zou natuurlijk mogelijk kunnen zijn dat je de huidige “imitatie” koppeling hebt gekocht die nu nog op JMPB staat, maar die zou het geen 200km uithouden. Daarvan is namelijk de glijbus niet goed afgedraaid waardoor hij na een km of 50 al vastnaait. De koppeling waar dit topic over gaat is deze welke prima is voor de wat mildere setups. Ik rij er namelijk ook mee, nu zo’n 1200km.
1 maart 2019 om 23:21 #784648De foto’s die jij laat zien lijken overigens gewoon een originele (duitse) koppeling te betreffen met Piaggio logo op de schijven. Het zou natuurlijk mogelijk kunnen zijn dat je de huidige “imitatie” koppeling hebt gekocht die nu nog op JMPB staat, maar die zou het geen 200km uithouden. Daarvan is namelijk de glijbus niet goed afgedraaid waardoor hij na een km of 50 al vastnaait. De koppeling waar dit topic over gaat is deze welke prima is voor de wat mildere setups. Ik rij er namelijk ook mee, nu zo’n 1200km.
Het is precies die van de link die jij stuurt, de glijbus ziet er inderdaad ook niet fijn meer uit…
Oldtimer fanaat -
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.