Ervaring Fox-setje.

Home Forums Mening & ervaring Vario Ervaring Fox-setje.

This topic contains 8 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Dustin 1 year, 6 months geleden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker

zevenenergie
    Topic starter

Er zijn regelmatig vragen over het verschil tussen de orginele vario en de foxsetjes.
    Misschien wil je jouw ervaring delen zodat we er allemaal van kunnen leren.

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 year, 6 months geleden door zevenenergie.

speedbuxy
    Bijdrager

Ik heb op Vespa nog nooit met een fox koppeling gereden. Maar rijd er vanaf m,n 17e al wel mee op m,n Peugeot speedake scooter. Dus mijn ervaring met deze koppeling loopt al wat jaartjes :mrgreen:

Ik rijd op m,n Citta nu ook al wat jaren vario en dan met een koppeling van de 1e generatie uit de jaren 70. Ook wel bekend onder de bijnaam Oosterijkse koppeling.
    Maar deze koppeling doet niks onder aan mijn vario overbrenging van mijn Peugeot scooter.
    Zelfde optrekken en oppakken en over het hele gebied geen dipje te bekennen.
    Is gewoon een scooter overbrenging op een Citta.

Ik zou daarom persoonlijk nooit mijn aanduw functie of mijn vario kap verzagen voor een fox koppeling omdat er in mijn ogen/geval 0 winst mee te behalen zou zijn.
    Enige voordeeltje wat ik erin zie is dat je makkelijker een ander koppeling segement kan monteren. Bv voor een Polini 2g koppeling waarbij je de trekveertje naar wens strakker kan zetten/draaien.
    Verder zie ik persoonlijk alleen maar nadelen. Zoals het genoemde niet kunnen aanrennen en de vario kap verzagen.

zevenenergie
    Topic starter

@speedbuxy Kan je nog iets delen over de duurzaamheid?

• Deze reactie is gewijzigd 1 year, 6 months geleden door zevenenergie.

Tiesman1986
    Moderator

Top setje,  op een evo , mp carter , simo enz. een zeer goede winst. Zelf gebruikt de 110mm poelies uit Italië erop icm met de lange bus , 15mm snaar.
    Gebruikt hier dan de stage 6 MK2 en tegen over de originele koppeling merk ik een goed verschil qua duurzaamheid en range.
    Top set !

Dustin
    Bijdrager

De fox (of minarelli, komt op t zelfde neer) koppeling ben ik ook erg goed over te spreken. Ik vind het makkelijker afstellen, ze zijn eigenlijk onverwoestbaar en hebben zoals ties al zegt een stuk groter bereik.

Met een behoorlijk korte vertanding kan je alsnog heel erg hard, waar je bij de originele vespa variokoppelingen al gauw aan een zwaardere vertanding moet denken.

Nadelen zijn het niet kunnen aanrennen, en dat het niet in je kap past. Maar eigenlijk alle aftermarket (dus veilige) schalen voor de vespa koppeling passen ook niet achter je kap, en zo’n schaal is echt wel een vereiste voor je eigen veiligheid, dus dat argument vind ik niet tellen.

Zelfs met standaard variobus en gewone 13mm snaar haal je er naar mijn mening een stuk meer uit, vooral doordat je de zelfde snelheid haalt met een veel kortere vertanding. Als je het zoals ties aanpakt heb je er nog meer plezier van.

ik heb vandaag een 1:13 naaf met minarelli oud type as binnen gekregen, en wat dus bijna precies dezelfde koppeling is. Met een extreem korte vertanding voor onder een citta. Ik zal wanneer ik de set compleet heb het spul onder de citta gooien en delen hoe het loopt in mijn perso.

speedbuxy
    Bijdrager

@speedbuxy Kan je nog iets delen over de duurzaamheid?

Oohja heb me idd alleen gericht op de prestaties.
    Maar de duurzaamheid van een fox koppeling is natuurlijk sws beter:thumb

Al moet ik zeggen dat de originele Vespa koppeling mij ook niet tegenvalt.
    Ik heb met mijn 1e koppeling (2e hands via ebay en beslist niet nieuw) toch een goeie 5500 a 6000km gereden. En zonder hem ook maar 1x schoon te maken.
    Dus in tour jaren kan je er eeuwig mee vooruit :mrgreen:

En er word hierboven geopperd dat er meer bereik in zit en dit zal ook vast zo wezen. Maar dit is dan km werk.
    Want met pouli loopt de setup die ik nu rijd een goeie 80+. En met vario een goeie 70+. Dus de vario snoept er een 10km af.
    Maar dit doet vario altijd en ook de fox koppeling zal dit doen.
    En dit zal ook minstens 5km zijn en blijft er dus nog maar ruimte voor 5km winst of bereik over.

Ik denk dat je dan eerder het niet zoemen of gonzen van de fox vario moet benoemen. Iets wat de originele Vespa vario wel doet op hogere snelheid.

Dus om er nog een positieve draai aan te geven :mrgreen:

Plus punten.
    De fox koppeling is redelijk bullit proof.
    Hij zal op top niet zoemen of gonzen.
    Meer mogelijkheden qua koppeling segmenten.
    Iets meer bereik. (al heb ik dit zelf niet gezien of getest)

Minpunten
    Geen aanduw functie meer.
    Vario kap moet eraan geloven.

@Dustin
    De nieuwere vario schalen die nu al wat jaartjes in omloop zijn passen gewoon achter de vario kap.
    Alleen die choom look ivano dingen uit de begin dagen deden dit niet.

En begrijp ik nou goed dat je al mening er ervaringen geeft terwijl je de vario set nog moet monteren? :mrgreen:

zevenenergie
    Topic starter

@speedbuxy Ik ga als ik het wat rustiger is, jouw toch een keertje een fox setje opsturen om te testen (ik wil het dan wel weer terug) als je dit wilt natuurlijk. Want een jij vergelijkt jouw scooter met fox koppeling met een Citta met orginele koppeling.

Vat het niet verkeert op, want ik weet dat je sprint wedstrijden hebt gereden en ik heb je wat dat betreft hoog zitten.
    Maar ik denk toch dat je er positief over zal zijn. 😉

• Deze reactie is gewijzigd 1 year, 6 months geleden door zevenenergie.

speedbuxy
    Bijdrager

Vind ik een tof aanbod/gebaar:thumb
    Maar er zijn tegenwoordig best veel die ermee. Dus ik maak m,n proef ritje er wel mee bij een tourtje.
    En mocht het dan echt zoveel beter rijden als dat het op m,n scooter doet dan rectificeer ik mezelf hier in dit topic.

Maar het verschil zoals ik het nu ervaar is zeer klein. Nou moet ik er ook bij zeggen dat de hardcore Vespa vario rijders mijnes ook wel heel lekker vinden rijden en varieren.
    Dus heb qua Vespa vario misschien een wat vertroebeld beeld met wat het allround doet.

Dustin
    Bijdrager

@speedbuxy nope, ik heb vorig jaar 2 maanden erg veel met de fox set gereden. Ook mee naar de vcm geweest etc. Ik weet waar ik het over heb 😉

Je punt over het snelheid inleveren met vario klopt opzich wel. Wil ik wel iets op toevoegen.

Ik heb met de fox set hogere snelheden gehaald dan met poelie. Ik heb veel gespeeld met rare setups;

Polini utah vario met 4 van de 8 originele rollen er in, standaard druk en trekveren in de koppeling, malossi snaar. 65dr, 13/13@64 polini filter, 13mm inlaat, standaard krukas en spoelpoorten niet doorgetrokken in het carter, in combinatie met een tecno citypower ging… 72 op de gps, meerdere malen getest.

Heel erg laagtoerig, trok niet super maar opzich netjes. Bleef maar doorgaan. Met een homoet haalde ik op precies dezelfde setup 68. met malossi variateur ook 72.

Met poelie 65 ging ik met die citypower setup amper 55. Kleinere poelie zorgde ervoor dat hij niet lekker in zijn powerband kwam, en bleef ik op dezelfde snelheid hangen, en leverde enorm in op de acceleratie. Omdat je continu op je maximale koppel zit met vario blijf je wel doortrekken en haal je echt de max eruit. Dit zal ook te halen zijn met een goed afgestelde vespa koppeling en zware vertanding, ik reed dus met 1:8.5.

De verwarring zal wel komen omdat ik gisteren van tonni een 1:13 minarelli setje binnen heb gekregen. Die ga ik nu proberen, kijken wat ik eruit kan halen.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.