Claxon installeren Ciao Mix

Home Forums Techniek Elektrisch Claxon installeren Ciao Mix

This topic contains 4 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by FonS 2 years, 4 months geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Gebruiker
  • #813191

    LuukADR
    Topic starter
    Berichten: 18

    Ik heb gister een Vespa Ciao Mix 2005 tweedehands gekocht, hij is origineel. Echter zit er nog geen claxon op. Maar deze wil ik wel graag monteren maar ik heb niet zo heel veel verstand van hoe dat werkt.

    Ik heb op K-Parts.nl wel al wat claxons gezien en een claxonknopje met kabel. Maar wat zijn nou de benodigdheden om een claxon te installeren? Aangezien er veel verschillende claxons zijn etc.

    En hoe komt de claxon aan stroom? Waar moet ik de claxon plaatsen? Dat soort dingen,

    Bedankt alvast!

    Claxonknop:
    https://www.k-parts.nl/claxon-knop-gilera-citta-vespa-ciao-geel.html

    Gas op die lolly
    #813196

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    Er hoort een bel op.
    Vind je dat niet makkelijker?

    Bel Ding Dong – 80MM Zwart (jmpbonderdelen.nl)
    https://www.jmpbonderdelen.nl/bel-ding-dong-80mm-zwart.html

    Gr. Wim.

    • Deze reactie is gewijzigd 2 years, 4 months geleden door Wim V8.
    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #813201

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5136

    Hóórt er een bel op..? Ik heb vele Mixjes gezien en gehad, ze hadden allemaal een claxon. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat elke Mix standaard een claxon had, dat durf ik niet te zeggen.
    Maar om je op gang te helpen:
    De claxon wordt geplaatst in de koplamp. Ik heb even wat foto’s voor je gemaakt, van hoe hij gemonteerd wordt en hoe de bedrading hoort te zitten.
    Het zou zomaar kunnen dat hij er al in zit en je alleen de knop mist.

    20211115_212124
    20211115_212251

    #813203

    LuukADR
    Topic starter
    Berichten: 18

    Ik zie inderdaad op de eerste foto die u stuurt dat metalen “cirkeltje” aan de onderkant. Dit heb ik ook onder in mijn koplamp zitten. Is dit de claxon?

    En zo ja, waar moet ik de kabels van het knopje aan monteren?

    Gas op die lolly
    #813229

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5136

    Dat metalen ding, dat je ziet aan de onderkant van je koplamp, is inderdaad de claxon. Het lijkt er dus op dat je alleen de drukknop mist.
    Ik heb even een Ciao Mix kabelboom gezocht om te zien hoe het precies hoort te zitten.
    Vanaf de drukknop loopt een roze draad naar de vierkante stekker. Vanaf de stekker, zoals je ziet op mijn foto, naar de claxon toe. De drukknop schakelt naar massa, de blauwe draad op de claxon komt dus vanaf de spoel in je blok.
    Als je een losse drukknop wilt kopen en installeren, hoef je deze niet via de vierkante stekker te laten lopen. Gewoon onder je hendel schroeven, stekkertje op de claxon (waar je op de foto de roze draad ziet) en klaar.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.