Citta slaat uit bij rijden, bougie wordt heet

Home Forums Techniek Problemen oplossen Citta slaat uit bij rijden, bougie wordt heet

Dit onderwerp bevat 7 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Wilk1985 2 dagen, 6 uur geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker

Kiwi
    Topic starter

Haloo.
    Ik heb onlangs een 2e hands citta gekocht, omdat ik die makkelijk mijn kelder in kan rijden. 4 weken heb ik zonder problemen gereden, maar nu valt hij bij elke rit uit en start niet meer. Ik laat m dan staan waar hij stopt en kom later terug om hem op te halen, dan start hij gelijk en rijdt me terug naar huis. Er zit een B9HS bougie in, die wordt erg heet. Moet ik er een 10 of 11 bougie in zetten? Net stopte hij weer, maar startte hem gelijk weer met een lichte knal uit de uitlaat en een beetje Zwarte pluim. De bougie eruit gehaald, die is wat aan de droge kant en een beetje zwart. Kan iemand mij advies geven? Of misschien iemand die in de buurt van delft woont die er even naar zou kunnen kijken?  Het is lang geleden dat ik mn brommers zelf maakte en heb nooit citta gehad. Mvg

Beste antwoord

zevenenergie
    Bijdrager

Die bougie is niet standaard er hoort standaard een NGK met hitte graat 5 in.  6 is ook goed.
    Voor de rest kan ik er niet veel over zeggen.

Als je haar maar goed zit. Alles ist egal wenn deine Haare gut sind. om ditt hår är rättإذا كان شعرك على حق
    Mijn knutsel perso.

Kiwi
    Topic starter

Hoi zevenenergie
    Bedankt voor uw antwoord.
    Dus als ik een lagere hittegraad erin doe wordt hij niet zo heet? Mijn beste vriend had er naar gekeken en die had het over een hogere hittegraad?  Of evt. Meer olie erin?
    Ik ga het oog even proberen met een lagere hittegraad

Vriendelijke bedankt voor Uw antwoord:)

zevenenergie
    Bijdrager

Nee, met een lagere getal, heb je een hetere bougie graad en word hij heter en brand tijdens het rijden schoon.

Met zo,n hoog getal heb je een bougie met een koude hitte graad te pakken en blijft je bougie te koud en brand niet schoon en wordt hij zwart en vet.
    Die vette en zwarte laag geleid elektriciteit en dan heb je geen, of een slechte vonk.
    De juiste hittegraat in combinatie met de juiste afstelling van je carburateur, (sproeier) geeft een koffie met melk kleurige bougie. Dit is dus een indicatie dat hij goed staat afgesteld.

Dus met de juiste hittegraad,  blijft hij goed lopen en je kan de bougie kleur gebruiken als indicatie of je de juiste sproeier hebt.

Dat je motor te heet word kan er op duiden:
    1. Dat je te weinig olie mengt,  maar dan was hij hoog waarschijnlijk al warm of vastgelopen.
    2.Of dat je mengsel te arm is.

Dat je mengsel te arm is kan komen door:
    Dat je sproeier te klein is.
    Of ,dat er wel de juiste sproeier in zit, maar dat hij ergens valse lucht aanzuigt, door een kapotte pakking.

• Deze reactie is gewijzigd 4 dagen, 5 uur geleden door zevenenergie.
    Als je haar maar goed zit. Alles ist egal wenn deine Haare gut sind. om ditt hår är rättإذا كان شعرك على حق
    Mijn knutsel perso.

Kiwi
    Topic starter

Goedemorgen zevenaar,
    Kijk!! Hier kan ik wat mee 😀 ik ga zo straks even een andere bougie halen en het proberen.  Een bougie die dus te koud is, kan evengoed heet aanvoelen?  Het mengsel is brommix van de bp dus denk dat de mengsmering wel oké is. Eerst een andere bougie en dan kijken wat de kleur van de bougie aangeeft 🙂

Hartelijk dank en een fijne dag.

Wilk1985
    Moderator

Maar wat is erg heet? Dat de bougie zo heet wordt dat je hem niet met je handen vast kan pakken is normaal hoor.

Jou problemen lijken me eerder ontsteking gerelateerd, vervang de condensator en stel de contactpunten eens opnieuw af.

Kiwi
    Topic starter

Beste Wilk1985,

Contacpunten was het eerste waar ik aan dacht, maar omdat ik al 15 jaar niet zelf gesleuteld heb, heb ik mijn beste vriend er naar laten kijken en die kwam met dat hij te heet wordt en waarschijnlijk een 10 of 11 bougie beter zou zijn. Dus vandaar dat ik de vraag hier stel bij mensen die er meer verstand van hebben xD
    Voordat ik iets uit elkaar haal en het nog erger maak haha ben best een handige dame, maar moet wel eerst weten waar ik ongeveer wezen moet 😉

Ik begin als eerste met de bougie, of vind u dat het beter is gelijk alledrie aan te pakken? Dus bougie, condensator en contactpunten?

Het klinkt voor wij wel logischer, ik heb vroeger een peugeot 103 gehad en die had hetzelfde probleem.

Bedankt voor uw reactie!!
    Dinsdag als de winkel weer open is gaan we erachteraan.
    Fijn weekend

Wilk1985
    Moderator

Als ik zelf een blokje niet ken en van plan ben om er veel mee te rijden vervang ik meteen uit voorzorg de pakkingen lagers contactpunten en condensator. Nou snap ik dat het vervangen van lagers en pakkingen wellicht lastig kan zijn zonder de juiste kennis en gereedschap, dus dat zou ik in dat geval achterwege laten.

Maar de contactpunten, bougie condensator en bij voorkeur ook de zuigerveren en cilindervoet- en koppakking vervangen kan sowieso nooit kwaad en voor die 2 tientjes hoef je het ook niet te laten.

Een standaard Citta hoort een B5HS of B6HS bougie te hebben, wat er gebeurt als je er een koudere bougie indraait heb ik nooit geprobeert en is op dit moment ook niet echt relevant, het heeft in ieder geval niet veel te maken met de koeling. Ik zou me over de koeling ook niet te druk maken, als je er een koelkap en vliegwielkap op hebt zitten komt het met de koeling sowieso wel goed hoor :thumb

• Deze reactie is gewijzigd 2 dagen, 6 uur geleden door Wilk1985.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.