Citta op E85

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Citta op E85

This topic contains 23 reacties, has 11 deelnemers, and was last updated by Svennoow 13 years, 11 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
  • Gebruiker
  • #203433

    Svennoow
    Topic starter
    Berichten: 378

    Beste mede forum gebruikers,

    Wij (Sven en Wybe) wilden na aanleiding van die gigantische hype om CO2 reductie(die onder andere onze grote vriendin Femke Halsema ons aanpraat) ons gaan verdiepen in de CO2 uitstoot van onze brommert. Hoe kan je de CO2 uitstoot nou verlagen van een Citta? E85 is een oplossing die bewezen is, dus laten we die Ethanol maar eens van de plank pakken!

    Neeeh, opvoeren blijft gewoon de hoofd motivatie om E85 te gebruiken !!
    Zal even kort vertellen wat E85 is:
    E85 is een mengsel van benzine(euro95) en Ethanol (Alcohol), de verhouding is 85% ethanol op 15% benzine,vandaar de naam E85. Ethanol kan gemaakt worden uit suiker riet of anderen planten en wordt daarom ook bio-ethanol genoemd. Ook de CO2 gehalte is lager dan bij de verbranding van benzine. Maar dat kan allemaal een worst wezen !! Waarom wij E85 gebruikt hebben is omdat het octaan gehalte veel hoger ligt dan bij euro95 (95 ) of euro98 (98 ) die van E85 is ongeveer 105 ! Dit betekend dat je een veel hogere compressie verhouding aan kan ! Een hoog compressie verhouding kan leiden naar een hoger vermogen, ofwel meet PK’s om het maar makkelijk te zeggen. Daarom is E85 ook populair in de racerij. Bijvoorbeeld: http://www.htsrallyteam.nl/

    We zijn begonnen met een (Bijna) origineel blokje, alleen de carburateur is een 12/7. ook hebben we geen contact punten gebruikt maar een cp vervanger. Werkt goed !
    Deze hebben we even laten lopen op benzine en daarna gelijk ethanol toegevoegd. En met succes, we hadden beide niet verwacht dat het blok gelijk zo goed liep.

    Filmpjes !!

    en

    Wat gaan we er nog aan doen:
    Verschillende luchtfilters proberen
    sproeier optimaliseren
    Blok uit veilen
    cilinder kop afvlakken
    en nog veel meer

    Op het moment zijn we aan het testen of de E85 niks aantast in de motor.

    Dan hebben we nog een vraag aan jullie. E85 verbrandt sneller dan benzine en moet dus eigenlijk net ietsjes eerder worden ontstoken. Nu kan je volgens mij niks veranderen aan de timing ? of heeft iemand misschien een idee hoe je dit kan vervroegen ?

    Comments zijn zeer welkom, deel je ideeΓ«n !

    Groeten Sven en Wybe

    #207488

    just1991
    Bijdrager
    Berichten: 552

    ja je contact punten afstellen op de Polini manier lees hiervoor de Howto πŸ˜‰

    TADA: http://vespa-ciao.nl/page.php?id=270

    2de filmpje: VEEL KUTTER ! Ja ?! JA VEEL KUTTER
    HAHA succes met afstellen πŸ˜‰

    #207489

    sjbtje
    Bijdrager
    Berichten: 486

    er is een spietje die je ontsteking vervroegd ik weet niet meer waar op welke site maar je zou het kunnen proberen…

    #207490

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10948

    Een goedkope oplossing is misschien de rocketspie (vervroegingsspie)?

    Quoteje van JS-tuning

    Verder geeft het vervroegen van de onsteking een betere resultaat bij lage toeren, dus een “feller” motorkarakter. Je kan er tevens vervelende “prutteltjes” door een wat rijke afstelling mee wegkrijgen.
    Mijn advies is om geen vervroegingsspie te gebruiken maar de gaten van de grondplaat uit te boren tot 9-10 mm en de plaat maximaal linksom in de gaten vast te zetten.

    Quote:
    Originally posted by franky
    heeft zon spie dan geen zin??

    k heb namenlijk geen zin om aan me grondplaat te kutten.

    het is bij mij met een runner

    met 50 snel
    en 17,5 carb
    Jij hebt geeneens een grondplaat, laat staan dat je eraan kan kutten.
    Dat verhaal is voor Minarelli.

    Spie vind ik gevaarlijk, aangezien je dan erg veel vervroegt (+/- 10 graden met zo’n TP spie).

    Op piaggio kun je dan beter de gaten van de pickup-bevestiging uitboren en daarmee gaan schuiven…

    Bron -> http://forum.scooterforum.net/forum/f37/vervroegingsspie-heeft-het-zin-45782/

    #207491

    Svennoow
    Topic starter
    Berichten: 378

    just1991 :
    ja je contact punten afstellen op de Polini manier lees hiervoor de Howto πŸ˜‰

    TADA: http://vespa-ciao.nl/page.php?id=270

    2de filmpje: VEEL KUTTER ! Ja ?! JA VEEL KUTTER
    HAHA succes met afstellen πŸ˜‰

    Hahhaha, we hadden eerst een orgineel filter erop gedaan en toen liep die prima. Toen we dat filmpje maakte hadden we een malossi filter erop geduwd maar dat liep echt veel kutter!:P en met CP’s weten we het wel maar er zit een CP vervanger op!

    Leuk detail was dat die met benzine echt super veel rookte en totaal geen kracht had maar toen dat eenmaal uit de carb was ging die als een gek!

    @ admin kan een van jullie ff die filpjes in de post laten zien?? (ben vergeten hoe dat moest)

    #207492

    Svennoow
    Topic starter
    Berichten: 378

    Maar wat onze grootste vraag eigenlijk is: Is Ethanol sneller dan Benzine?? Wat denken jullie? theoretisch gezien zou het sneller kunnen zijn maar werkt dit ook op een vespa motorblok? we zullen eerdaags even een fatsoenlijk uitgeveilt blokje eronder hangen met een 13.13.

    #207493

    WybeP
    Bijdrager
    Berichten: 3

    Hallo,

    Heb zelf ook even een account aangemaakt.
    Super mooi dat er al zo snel reactie is !

    Gr Wybe

    #207494

    just1991
    Bijdrager
    Berichten: 552

    hoe duur is dat ethanol eigenlijk ? ik geloof nog vrij prijzig of niet ?

    #207495

    LeonM93
    Bijdrager
    Berichten: 154

    Dat octaan verhaal klopt niet helemaal, octaan is C8H20, Ethanol is C2H5OH
    Alcohol heeft wel een hogere soortelijke warmte, bij de verbranding komt dus meer energie vrij.
    Theoretisch gezien kan je hem ook op 100% Ethanol laten lopen.

    #207496

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    Zeer intressant project, en leuk om vanaf nu te gaan volgen. Zoals jullie zelf al aan gaven is het voordeel van het hogere octaan gehalte de hogere compressie. Dus een ander kopje eens proberen misschien. En vooral kijken of je met de normale mengsmering wel detonnatie problemen gaat krijgen.

    #207497

    Svennoow
    Topic starter
    Berichten: 378

    Wybe is van de theorie:P we gaan inderdaad is proberen om de kop te vlakken. Morgen eerst maar eens een 12/12 erop, die 12/7 zit ook niet helemaal lekker op het carter.

    #207498

    just1991
    Bijdrager
    Berichten: 552

    misschien een HD kopje proberen πŸ˜› een 1 run met 100% ethanol kijken wat de verschillen zijn

    #207499

    Svennoow
    Topic starter
    Berichten: 378

    Ik heb met de Vc tour vorig jaar mn gewonnen HD kopje(43mm) aan Tonni gegeven πŸ˜› en dr zit nu een 50cc op, heb je daar ook HD kopjes voor dan?

    Ethanol is ongeveer 23 cent* goedkoper als euro 95, het nadeel is ongeveer 20% meer verbruik.

    Bron: http://www.groenopweg.nl/autonieuws/13922/Bio-ethanol-goedkoper-bij-Tamoil

    #207500

    LeonM93
    Bijdrager
    Berichten: 154

    Wel uitkijken dan voor detonatie met 100% ethanol of warmlopers.
    Wel gaaf project, doen jullie dit voor school?

    #207501

    Svennoow
    Topic starter
    Berichten: 378

    Nee, gewoon omdat we willen kijken of we hiermee sneller kunnen optrekken/hogere topsnelheid kunnen halen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.