Circlips uitgesleten

Home Forums Techniek Motorisch Circlips uitgesleten

Dit onderwerp bevat 10 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Joukel 1 maand geleden.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker

gerhardg
    Topic starter

Vanmorgen wou ik m’n citta starten, maar al voor hij aansloeg liep hij vast.
    nu blijkt een van de circlips tussen de zuiger en cilinder te zitten, deze was helemaal los gesleten en ook in de cilinder wand heeft hij aan beide kanten een flinke sleuf getrokken.
    de cilinder en zuiger zijn iets meer dan een jaar oud.
    iemand enig idee hoe dit kan en hoe ik dit eventueel kan voorkomen?6E465FE2-6115-499A-9B39-A6A10E87DA4426BEB3F2-AA52-4071-B50D-3B15AF6BCD27

zevenenergie
    Forum Goeroe

Deze moet je kopen: Of beter nog die met 1 pennetje en er voor zorgen dat je ze niet te ver samen knijpt, want anders gaat de veerkracht eruit.

Ook opletten dat ze goed in de groef vallen!
    Ik duw ze er meestal met de hand in, om zeker te zijn dat ze niet vervormen.
    Ze moeten klemmen.
    Dus als je ze gemakkelijk rond kan draaien in de groef, zijn ze te ver in gedrukt en vervormd.

Deze hier onder moet je vermijden, want daar gaat het heel vaak mis mee:

Echt troep.
    Als de groef beschadigt is dan kan je beter een nieuwe zuiger kopen.

Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

Crullie
    Donateur

Deze schade is volgens mij niet door een circlip gekomen maar door een zuigerpen die te heet is geworden, uit is gaan zetten en zo de circlip door de borging van de zuiger heeft uitgebroken.
    Denk dat het smal-end veel te heet is geworden en zo een circlip uitdrijvende zuigerpen heeft veroorzaakt.

TICKLING BARN

zevenenergie
    Forum Goeroe

Een smal eind maakt maar hele kleine beweging en ontwikkeld door zijn belasting weinig warmte.
    Daar komt nog bij dat de zuiger strak om de pen heen zit en warmte afvoert en aluminium zet meer uit dan staal.
    Hij zou bij roodgloeiend nog geen 0,3 mm uitzetten en nog steeds geen drukkracht uit oefenen op de veertjes.

Het is aannemelijker dat de zuiger pen te lang was en het veertje dus bij montage, al niet goed in de gleuf zat.

Klik hier.

Crullie
    Donateur

Yup een combinatie van te kleine sproeier, foute bougie, slechte mengsmering, en mogelijk een zuigerpen van een 60cc die al klem zat tussen de circlips.
    Op de foto zie je duidelijk dat de kracht van uit het midden (smal-end) naar buiten toe de borging heeft weggebroken.
    Kan natuurlijk ook nog gewoon een persgiet fout zijn van de zuiger productie.

TICKLING BARN

zevenenergie
    Forum Goeroe

Het lijk ook of er vrij lang mee gereden is, aan de diepe gleuf in de cilinder te zien.
    Ik denk dat het aluminium door het veertje is vermalen tot gruis.

Het zou natuurlijk leuk zijn als we de lengte van de zuiger pen wisten, dan kunnen we het forensisch onderzoek voortzetten.

Klik hier.

gerhardg
    Topic starter

725F49E2-58C8-4FE6-A165-3F61AE9012ED5E771CC9-AFC1-4AF0-BA80-60977D04C0B307B2CC2B-2969-4B0E-898A-2FCCCBB4EBEF5BCFE5FD-18C6-43E0-B1A2-B6195A15963BOververhitting kan ik zo goed als zeker uitsluiten, ik rij er maximaal één kilometer mee, lijkt me sterk dat hij dan heel heet word.
    de piston pen is origineel die bij de zuiger zat.
    In de cilinder is er aan beide kanten van de circlips een lange slijtplek, geen idee hoe dat aan de beide kanten kan aangezien een clip nog gewoon op z’n plek zit.
    de circlip is er niet uitgebroken maar echt gesleten, de hele sleuf if weg.
    zie foto’s

zevenenergie
    Forum Goeroe

Dat zijn mooie duidelijke foto,s :thumb
    ik denk dat er stukjes van de clip door de zuiger pen zijn gegaan en zo ook de ander kant beschadigt hebben.

De schade aan je cilinder en zuiger zijn echt uniek. Het is bijna een wondertje,,dat hij zo veel slagen nog heeft kunnen maken voor dat hij vast liep.

Klik hier.

gerhardg
    Topic starter

Ja ik denk dat ik er ook al een tijdje mee gereden heb maar ik heb nooit iets geks gehoord of gevoeld, gelukkig sloeg hij vast toen ik hem wou starten anders had het misschien ook nog wel een nieuwe krukas gekost.

niek1992
    Bijdrager

Anders had het misschien ook nog wel een nieuwe krukas gekost.

Waar denk je dat al dat metaal wat weggesleten of gedeeltelijk gelubberd heen is gegaan? Allemaal naar buiten via de uitlaatpoort? Ga er maar vanuit dat het overal in je blok zit, inclusief lagers.

Ikzelf heb ook eens een DR43evo gehad die dezelfde catastrofale dood heeft gehad zoals die van jij, maar daar zag ik alleen het uitgelubberde pistonpen gat zoals jij dat hebt veroorzaakt door de losse pen.

Aan de kant van de zuiger waar de circin clip nog in zit zie ik allemaal brokken afgebroken. Misschien slechte kwaliteit zuiger?

Joukel
    Bijdrager

Zelf hetzelfde meegemaakt inmiddels, tot 3x toe met 3 verschillende brommers.
    Beide keren dezelfde cil: DMP 43mm.
    Denk een fout in de zuiger, want ik reed al 1:40 en met sommigen al een (te) grote sproeiermaat.

20190611-174910 20190916-145332 20190916-145527 20190916-145535

Oldtimer fanaat
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.